The Legend of Zelda: The Wind Waker

Det tog ett tag för mig att börja skriva på denna recension. Jag var tvungen att analysera mina tankar, jag hade knappt några tankar. Men Jag var helt lyriskt, nu ett par veckor efter så har jag kommit ned på jorden för att recensera om Zelda Wind Waker som var magiskt bra! Så bra som bara Zelda kan vara!

Jag tror jag möttes av en känsla av glädje när jag såg " du leder aktionen" och sedan trillade det in ett mejl "du har vunnit Zelda Wind Waker" Jag flög upp till himlen och helt plösligt så gick tiden oändligt sakta. Jag kollade varje dag i brevlådan 2-3 gånger per dag. Och på fredagen efter skolan så gick jag över gatan och tittade i vår brevlåda. Där låg Zelda Wind Waker och vips så var teven och jag tillsammans ett bra tag!

Jag kommer garanterat skriva min längsta recension nu! Det finns så mycket bra och härligt att berätta om Zelda Wind Waker som blev mitt andra spel på favorit listan! Jag bara njöt, skratta, log och sket fullständigt i allt annat. När Zelda Wind Waker landade i brevlådan en fredag för någon vecka sen efter att ha letat i flera år efter spelet, så blev jag osynligt och min värld var i Links äventyr. Jag blev totalt fången utav glädjen, barnsligheten och den enorma härligheten som bara Zelda Wind Waker kan ge! Ett barnsligt med allvarlig inslag vart så bra blandat att hjärtat min stannade. Jag satt hela först två till tre timmarna och tänkte "här sitter jag med Zelda Wind Waker snurrandes i sockerbiten Nintendo WII" samtidigt som jag flera gånger fnissade till och kände glädjen. Det kom också glädjetårar. Jag var i någon form av chocktillstånd under första två till tre timmarna. Att ett spel kan ge än sådan glädje är så chockerande så jag finner inga ord. Den känslan av glädje man får av Zelda Wind Waker slår allt annat med häpnad! Och får folk att tappa hackan! Hur kan man få in sådant i ett spel? Jag personligen trodde att bara kärlek i det verkliga livet kunde ge en sådan glädje. Nu har jag fått beviset att media kan ge sådan glädje också. Jag hade skyhöga förväntningar på Wind Waker, som slog mina förväntningar fyra till fem gånger! Jag var helt målöst från första till sista timmen

Zelda Wind Waker börjar med att vår käraste karaktär Link fyller år! Link och hans lillasyster står på utkikstornet och pratar samtidigt som dem ser en liten pirat flicka falla ned i den mörka skogen. Link sätter genast igång med att hämta svärd och sköld för att rädda denna lilla vackra flicka. Väll inne i skogen så hittar han flickan i ett träd. När Link och pirattjejen är på väg ut så ser Link hur något kidnappar hans lillasyster. Nu börjar äventyret som innehåller så mycket vackert, sorligt och härligt. Spelet har en underbar story som skiljer sig från dem andra Zelda spelen men ger fortfarande den här magisk Zelda Känslan som är så underbart magsikt att känna fast två till tre gånger mer!

Vad är det som gör den där känslan så perfekt då? Jo den blandar kärlek, glädje, spänning, sorg, äventyr, jobbigt och roligt. Du har allt det här i Grafik, ljud och kontroll det är det som är Zelda och inte minst Zelda Wind Waker som har allt det här två till tre gånger till! När man spelar ett Zelda så vill man bli berörd på alla sett och samtidigt känna att det är spännande och äventyrligt. En bra blandning, en bra mix och du har fått ett Zelda. Wind Waker är ett otroligt maffigt spel, med hjälp av en magisk stav så kan du ändra vindarna så att du och din båt The King of red Lions segla åt det hållet du väljer att vindarna ska blåsa åt. Att segla kändes i början långtråkigt och jobbigt men man kom snabbt in i det och då kom känslan av härlighet då man förstod att det är nu man ska lyssna på musiken som man samtidigt lite halvt slöade och bara njöt av vackert väder och strålande sol. På vissa ställen ute på havet så finns det kistor man kan ta upp med hjälp av första verktyget man hittar i någon av dem 2 första borgarna.

Zelda Wind Waker bygger som precis alla andra Zelda på äventyrliga borgar och härliga bossar. Som vanligt så måste man hitta verktyget och sedan Big Key för att kunna klå borgens boss. Detta var tyvärr lite för enkelt men det har sin charm ändå. Det märks tydligt att det är anpassat till även små barn. Det är inget minus eller gör spelet bättre utan det ger en känsla av att alla kan klara av det. Man får inte glömma bort att Zelda är till för alla. För det är verkligen det! Något jag alltid har gillat i Zelda. Alla ska ha roligt med Zelda. Så här enkelt kanske Zelda inte har varit men det är något jag inte har brytt mig om för fem öre. Jag har haft svåra och enkla stunder, mest enkla. Men jag har haft roligt varenda borg, Ö, stad, överallt på vattnet och varenda hundradelsekund i Zelda Wind Waker som är så himla underbart fantastiskt bra på varenda bit i spelet. Jag känner mig fortfarande lyrsikt och nu när jag skriver så gör jag gester. Jag är i himlen och forsätter nu snacka vidare om Zelda Wind Waker.

När du kommer in i spelet så lägger sig hypen ned lite och du spelar som det vore ett normalt spel och fortfarande är i någon slags chocktillstånd av den power du fick direkt. Man sitter och försöker analysera varför och hur denna power kändes samtidigt som man försöker klara en boss eller något liknande, samtidigt som man är fokuserad till 110 %. Det känns bara konstigt och härligt på samma sekund. När man ser Link hoppa om kring totalt lyrsikt av glädje efter ha spöat en boss kan man inget annat än att skratta. Det ser så sött och barnsligt ut som bara barn kan se ut.

Grafiken i Zelda är något i det magiska så långt man kan komma. Vilken plats jag än möter så ser jag vacker natur, vacker karaktärsdesign och framför allt en sådant otroligt vackert väder. Med hjälp av denna stav som man får så kan man även bestämma väder. Det är mycket bra. Vem vill springa runt i tråkigt grått regnigt väder? Inte jag, för mig lyste solen hela tiden. Det gav även en känsla av svensk sommar när den är som allra bäst. Snacka om att man får en varm känsla. Det kändes som att spelrummet låg på runt 24°C Jag kan inget annat än att ge grafiken sådant otroligt stark tia
10/10

Det bästa med hela spelet är att ljudet ger precis samma känsla som grafiken ger fast för öronen istället för ögonen. Vilket är inget annat än kanon. När jag startade spelet och hör Zelda theme så ryser jag så att hjärtat stelnar. Hela den scenen pressar fram budskapet i låten som ger en sådan styrka i hjärta och själen, Man känner sig som en sann hjälte, precis vad Link är. Det är ett sådant fantastiskt ljud som ger Zelda theme det riktiga budskapen i låten. Perfekt ljud 10/10, Helt Otroligt perfekt, njut av ljudet.

Hållbarheten är något jag kan prata om i flera timmar! Det är sällan ett spel har samma spännande kvalité på alla borgar, jag gick alltid in med tanken "den här borgen kommer bli rolig" och efter att ha klarat bossen "den här borgen var underbart rolig, en härlig blandning av ens tidigare verktyg och det nya". Det finns även lite mer att göra i Wind Waker än vad det finns i tidigare Zelda spel. Som jag nämnde tidigare så är det ett lite annorlunda Zelda som fortfarande har känslan för Zelda. Men dock så dör spelet lite mellan näst sista och sista bossen då det är väldigt mycket annat som måste göras som tar en sjukt lång tid. Som vi alla vet så går ju inget spel felfritt rakt igenom. Men borgarna är samma nivå och förbannat roliga. 9/10

Vi har en spelbarhet i Zelda som är makalöst bra; kolossalt få buggar och lite lagg när det var mycket saker som hände samtidigt. En spelkontroll som är blänket på diamanten. Det som kan förstör är när man använder ett av verktygen så kommer det en liten film där man ser ur linan snurrar sig runt saken man träffar, det försämrar farten väldigt mycket vilket är dåligt. Jag är liten besviken på det. Men jag slutade bry mig och tittade på dem bästa delarna istället. Som sagt är sjukt underbart bra!

Nu är sagan Zelda Wind Waker avslutat och spelet kan nu gå varvat upp på hyllan bland mina andra Zelda spel. Nej ni som har missat spelet bör nu sparka er på rumpan. Ni kommer inte ångra er.
Totalt så får spelet en 10/10

Medlemsrecensioner17