Batman: Arkham City

Skrivet av: zwqase   2012-02-03

Arkham Asylum var ett spel som 2009 visade att licensspel verkligen kan om man som utvecklare bara vill. Med tanke på hur extremt sällan det sker blev det spelet en av de riktigt stora överraskningarna det året, med fantastiska strider, smarta pussel och underbara karaktärer. Frågan var bara exakt hur Rocksteady skulle kunna förbättra konceptet och samtidigt göra något nytt.

På något sätt lyckades man. Arkham City var både större och bättre, på mer eller mindre samtliga punkter. Man valde att braka på med hutlöst många karaktärer och filade även på stridsystemet för att göra det ännu vassare än tidigare, vilket ledde till att specifikt striderna i Arkham City var de absolut roligaste jag fick chans att uppleva under 2011.

En av de bästa sakerna i Arkham City var handlingen. Det ständigt pågående bråket mellan de olika fraktionerna i staden var förstås underhållande i sig, men vad som gjorde handlingen så underbar framförallt var karaktärerna. Jokern, förstås, men även Mr. Freeze, The Penguin och även Batman själv. Ett löjligt smaskigt galleri med utklädda typer som gjorde att mellansekvenserna aldrig tråkade ut en tillsammans med faktumet att det gav ett starkt engagemang att fortsätta spela.

Något som även hjälpte till där var atmosfären. Arkham City var trasigt. Smutsigt och otrevligt. Visserligen inget Rapture till briljant spelstad, men ändå spännande nog att aldrig kännas tråkig eller tom på saker att se eller göra.

För överallt fanns ju också mängder med gåtor att lösa. Nog för att de till största delen bestod av att låsa upp lås, vilket gjordes enkelt med samma metod som i Arkham Asylum. Så de var väl kanske inte utmanande och briljanta i samma nivå som Portal 2, men ibland glänste det till.

Men att lösa gåtor, lyssna på karaktärer och glidflyga över staden var förstås inget gentemot stridssystemet. Fortfarande oerhört simpelt, men också fortfarande galet underhållande. Att man nu dessutom kunde avbryta en attack för att ta hand om anstormande fiender var även ett perfekt tillägg tillsammans med de nya vapen och attacker man kunde roa sig med att utforska.

Negativt sett kan jag väl säga att spelets mekanik inte alltid var till spelets fördel. Det kändes ibland lite för självspelat, lite för lätt. Jag hade gärna sett lite klurigare pussel, större pussel framförallt. Det fanns visserligen "pusselrum", men de bestod snarare av att springa/glida/rulla från en sida rummet till det andra. Jag hade gärna sett lite mer stora pussel bestående av mer klurande och stegvis framgång istället för "Ah, lösning! Done."

Sammanfattningsvis så var ändå Batmans senaste äventyr ett fullkomligt underbart sådant. Striderna tillhör spelvärldens allra bästa och likaså karaktärsgalleriet, vilket verkligen hjälptes av faktumet att röstskådespelarinsatserna var oerhört bra. Ett fantastiskt spel, helt enkelt.

[Testad version: Playstation 3]

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 8.5/10