Uncharted 2: Among Thieves

Skrivet av: Siberia   2012-03-16

Medelmåttigt.

Jag har en vän som älskar Playstation. För över tolv år sedan spelade jag Crash Bandicoot hemma hos honom, kort därpå följde Playstation 2 med... mer Crash Bandicoot och kopiösa mängder Sagan om Ringen. Inte oväntat nog blev det även en Playstation 3 när den släpptes och det var även han som introducerade mig till Uncharted (2). Det snyggaste spelet i världen, sade han, medan han visade mig ett lågupplöst videoklipp på Youtube. Snyggare än Crysis!

Första genomspelningen tog mig sju timmar. Besvikelsen i efterhand fick mig att spela om rasket, jag måste väl ha missat någonting. Ytterligare sju (-ish) timmar senare kan jag konstatera att spelet inte levde upp till mina förväntningar, alls.

Drake, Nathan Drake. Av någon konstig anledning hyllas han som en av de bästa protagonisterna under detta årtionde. Om spelindustrin inte har någonting bättre att komma med ligger vi verkligen illa till. I princip är han en Indiana Jones-kopia... Fast yngre. Och skjutgalen och en tjuv istället för en arkeolog. Han är bristfällig, men på det typiska Hollywood-sättet, det vill säga inte bristfällig alls. Han är även platt - karaktärsutveckling existerar knappast, han saknar en intressant bakgrund och inte heller hans motiv, eller antagonisten, är någonting att hurra för. Spelet känns som oinspirerat men välskriven. Han må hyllas som en av de bästa protagonisterna från denna generation, men dessa spelare är antagligen unga eller har ett hyfsat inskränkt spelbibliotek.

Uncharted 2 följer det moderna trendtåget och börjar mitt i storyn, in medias res om man vill vara sofistikerad. Nathan Drake sitter i ett tåg, sårad, och så småningom får man återspela vad som ledde till den tragiska inledningen. Delvis i alla fall... Egentligen försöker man stjäla en lampa som tydligen är helt värdelös men vi vet hur visan går i sådana spel, det vill säga precis som i alla spel och filmer av denna sort: Nate blir förrådd och det såg man komma en mil ifrån. Britter. Pft. I slutändan så är storyn ingenting speciellt, så enkelt är det. Men den är CINEMATISK utbrister Daniel. För det är tydligen en så stor grej som leder mig till nästa segmentet:

Ett spel är inte en film och vice versa. Nuförtiden drunknar spel nästan i filmsekvenser och det är ingen trevlig utveckling överlag. Filmsekvenserna är speciellt bra på att bryta stämningen och inlevelsen då de fråntar kontroll, någonting som Valve gör extra bra att undvika med till exempel Portal eller Bioshock från 2K. Alla spel fungerar såklart inte utan filmsekvenser - andra mer, andra mindre. Uncharted svämmar inte över med filmsekvenser - drygt en och en halv timme, 'bara'. En och en halv timme. En och en halv timme, slösade. Om jag vill se en datoranimerade film finns det bättre alternativ än Uncharted.

Men spelet är i alla fall snyggt! Det beror såklart på. Det är onekligen snyggast på konsol, men detta gör inte spelet i snyggt i sig. Men så länge grafiken fungerar brukar jag varken dela ut minus eller pluspoäng, det viktiga är designen och Uncharteds design är... Som förväntad. Det faller mig verkligen svårt att prisa Uncharted 2 för dess miljöer när det är korridor efter korridor. Uncharted är ett spel var jag inte förväntade korridorer i... Skogar. Linjär design är verkligen nutidens pest bland spel. Hur ska man någonsin skapa en upplevelse som inte känns artificiell och fejkad när det endast finns en och verkligen bara en väg?

Uncharted består av ren slösad potential. Vad hade kunnat vara ett fantastiskt äventyrsspel blev en actionrykare så att alla tolvåringar med korta uppmärksamhetsspann också kan njuta av spelet. Vem jag ska skylla på förblir osagt - kanske ville Naughty Dog verkligen göra ett äventyrsspel där protagonisten inte springer runt och slåss mot helikoptrar och dödar hundratals ryssar. Ett sådant spel hade förmodligen blivit bättre. Färre vapen, mer pussel. Mindre tid lagt ner på att mörda och utforska istället. Men det kunde Sony antagligen inte riskera. Åh nej.

Jag lämnar spelet bakom mig med ett enda stort 'Meh' och faktumet att en stor budget och kvalitet inte räcker hela vägen längre. I min bok finns det inte många fler spel som är så groteskt överskattade - smak är en subjektiv sak, men mycket av det som jag listade upp i texten ovan tycker jag är ganska... Objektiva, universala. Således utdelas en stark femma för medel, medelmåttigt. Vad spelet saknar i karaktärsutveckling (eller överlag goda och intressanta karaktärer), spännande design och minnesvärd story gör det upp för med bra kvalitet. Mer finns det inte att tillägga.

Medlemsrecensioner41
Samlat betyg: 9.6/10
1