Journey

Jag spelar många olika typer av spel. Plattform, action, rollspel, äventyr, racing, fighting etc. Det är väldigt få spel som verkligen fått mig att må så fridfullt som Journey. Det här är inte bara ett spel, det är konst.

Journey handlar, precis som namnet antyder om en resa. Det var för mig en otrolig resa, kantad av ensamhet, gemenskap, glädje, sorg, svårigheter, förtvivlan och hopp. Jag gillar när saker och ting inte är alltid så tydliga, där du själv kan göra dina egna tolkningar. Journey innehåller en berättelse som uppvisas mellan banorna i utsökta små bildsekvenser. Dessa hieroglyfer visar rätt tydligt vad som hänt tidigare men ger inte direkt någon förklaring varför. Det finns ingen rad av dialog och saker och ting lämnas åt spelarens egna fantasi.

En annan sak som jag absolut älskar är när saker och ting är enkla. Med det menar jag allt ifrån design till musik och kultur. Journey är så sanslöst vackert just tack vare den simpla designen, musiken och kulturen i spelet. Jag älskar det.

Spelkontrollen är även den enkel och lätt att lära sig. Du kan hoppa och du kan sjunga/tala. När du gör sistnämda så är det faktiskt toner som kommer från din karaktär och inte ord som vi vet vad de betyder. Detta gör det väldigt intressant när väl du träffar på en annan spelare under dina resor.

Multiplayer är grädden på moset i detta spel. När du väl spelar så vet du inte vem den andra vandraren är. Ni kan inte ens skicka meddelanden till varandra. Det enda ni kan göra är att skicka dessa noter till varandra och hoppas att den andra förstår vad du menar. Ibland kan det nog vara svårt att balansera mellan driften att utforska eller bara fortsätta direkt med berättelsen. Jag själv spelade igenom spelet med samma spelare och vi var väldigt hjälpsamma mot varandra. Vi kunde indikera vart gömda symboler fanns eller visa vart vi borde gå härnäst. Vid ett tillfälle gick min kamrat på toaletten för att droppa en save men jag stannade kvar för att vänta på honom, våra figurer satt och mediterade en stund och sen fortsatte vi.

Det var så kul när vi väl klarat spelet och jag fick reda på hans PSN-id. Han skickade ett PM som tack för resan och jag svarade tillbaka, vi delade våra intryck som var delad; detta är ett mästerverk. Journey har det mest unika multiplayer något spel kan erbjuda. Det har fungerat väldigt bra.

Det tål att påpekas att spelet är oerhört kort. Det tog mig max två timmar att klara spelet och inledningsvis var jag rädd att det skulle vara för kort men när jag och min kompis väl avslutat våran resa tillsammans så kändes det precis lagom. Slutet tyckte jag var otroligt vackert och det var nästan att man ville gråta lite. Ja jag kan faktiskt säga att det var en andlig upplevelse för min del.

Jag absolut älskar Journey och föreslår att alla som äger en PS3 bör skaffa detta spel. Det är ett bevis på hur vackra saker människan är kapabel att skapa. Precis som ICO, Shadow of the Colossus eller Okami så bidrar Journey med en ny, unik och fräsch upplevelse. Jag kommer säkert fortfarande vilja spela mina blodiga actionspel eller slåss hårda matcher i Street Fighter men Journey finns alltid där för mig att vända tillbaka till, som en plats för meditation och reflektion precis som jag vill ha det. Det är en resa som är värd att uppleva och som gör mig väldigt stolt att vara tv-spelare.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 9.7/10
1