Resident Evil 4 (2004)

Resident Evil återvänder, fast denna gång i en helt ny skepnad. Glöm alla förrenderade bakgrunder, fasta kameravinklar och all skräck. Den här gången gäller det att vara duktigt på att hantera vapen och det visar sig vara underbart.

Efter att del tre släpptes så var det väldigt tyst om Resident Evil 4, men när det väl visades upp för första gången så verkade det mesta vara sig likt, ett stort fokus på skräck och fasta kameravinklar. Någon månad efter det, så blev det tyst återigen, men tillsist så fick man se vad som skulle bli slutresultatet, ett renodlat actionspel med grym handling och häftiga vapen. Men vad var det som folk lade märke till mest?
Att alla fasta kameravinklar samt förrenderade bakgrunder var borta, spelet var byggt från grunden till att vara i full 3D. Spekulationerna började gå igång och folk började fundera om spelet skulle bli seriens återkomst och visst blev det så, nu när man väl sitter med det så kan man bara konstatera att spelet blev seriens sanna återkomst. Med mästerlig grafik, fantastisk design, grym handling och fruktansvärt bra action, så kan man inte göra annat än att älska spelet. Serien har t.o.m. aldrig haft en så lätt och flexibel kontroll, då kameran befinner sig bakom huvudkaraktärens axlar hela tiden.
Hela äventyret ligger på ca 20 timmar och det är en fruktansvärt bra livslängd på en tredjepersons - actionspel. Återspelningsvärdet ligger på topp, då man själv har varvat spelet totalt fem gånger och samtidigt lagt ut en hel del tid på de upplåsbara spellägena som man låser upp när man väl är klar med äventyret för första gången.

Om man verkligen älskar actionspel, då är Resident Evil 4 ett spel som man bara måste spela och om man är en gammal Resident Evil fantast, så kommer man att gilla det här spelet skarpt, även om vissa lär bli besvikna då all skräck är nästan borta.

Medlemsrecensioner54
Samlat betyg: 9.5/10
1