Ninja Gaiden 3

Skrivet av: Tyrimen   2012-03-29

Ninja Gaiden 3 var för mig en helt underbar uppföljare till dess föregångare. Det vi får uppleva i NG3 var precis vad den här spelserien behövde för att kännas mycket mer levande och attraktiv.

Handlingen var oerhört spännande, den mest spännande i hela serien om du frågar mig. Vi får lära känna Ryu Hayabusa på ett mer intimt sätt än vad vi tidigare fått, då föregångarna var mest döda svåra bossar tillsammans med lättklädda och storbröstade agenter. Även fast jag älskade 1:an och 2:an så kan ni nog förstå att det även kunde kännas en aning oseriöst i längden. Fast vem fan är jag och klaga över en sån sak?

Jag har läst en del recensioner från tidningar världen över då NG3 har fått lite blandade åsikter här och där. Det har varit klagomål om att det skulle vara för lätt och att det inte levde upp till sina föregångare, eller att kontrollen skulle vara enformig.
Gissa vad?
Öka svårighetsgraden för fan! Svårare än så är det inte, i alla fall inte innan du höjt den. Jag medger att spelet inte var lika svårt som föregångarna även fast jag dog en antal gånger. De så kallade quick time eventen kunde göra en del moment en aning lättare, dock så var de mycket coola! Inget jag tröttnade på i alla fall. Kontrollen har jag faktiskt aldrig ens tänkt på att den skulle vara enformig. Jag verkar ständigt hitta nya, coola och hänsynslösa combos med min älskade katana. Jämfört med NG2, där det bara handlade om att hugga av armarna, benen, huvuden, fötter, händer och midjor så är NG3 en klar förbättring på nästan alla plan.

Jag älskar en bra story, vare sig det är en bok, film eller ett spel. Och det är just det som Team Ninja lyckas framhäva här.

Nu ska jag inte gå till överdrift över hur grymt bra storyn var, men det jag försöker säga till er som vill ha en spelares åsikt:
Ninja Gaiden 3 var en grymt bra uppföljare med en häftig story, hoppas att vi får mer liknande koncept av Team Ninja gällande NG serien i framtiden.