Svenska
MEDLEMSRECENSION

Kid Icarus: Uprising

Skrivet av: Akurei   2012-04-01

Så har Nintendo äntligen gjort med Kid Icarus det som tidigare gjorts med deras stora franchises, såsom Zelda, Mario, Metroid, nämligen tagit steget från sidscrollande 2D-äventyr till 3D. Och denna gången mer 3D än vanligt!

I Kid Icarus Uprising får vi följa ängeln som inte kan flyga, Pit, och gudinnan som hjälper honom, Palutena att besegra den återuppstådda gudinnan Medusa från att använda undervärldens armé till att förgöra världen.

Kontrollen är det som utan tvekan har diskuterats mest när det gäller det här spelet. Inte minst då Nintendo beslöt sig för att skicka med ett speciellt ställ till din 3DS i paketet som skulle underlätta rent ergonomiskt under längre spelsessioner. Vad som sällan nämns, däremot, är att du helt kan välja bort det styrsättet som är så krävande för handlederna, och istället använda de högra knapparna för att styra sikte och kamera. Lite så som FPS-spel styrdes till N64:at. Men det är helt en smaksak. Då dessa kontroller för mig underlättar i längre spelsessioner så får du mindre precision än om du använder din stylus på pekskärmen.

Spelet och äventyret i sig är precis lagom långt, och varje kapitel har tre delar. Du börjar varje kapitel med att flyga till en destination. Väl framme får du slåss till fots tills du kommer fram till en boss. Rince and repeat.

Banorna är roliga och har en väldigt varierande svårighetsgrad. Därtill kan du även välja att offra dina hjärtan som du samlar på dig under äventyrets gång i en kittel för att öka svårighetsgraden, och därmed även dina belöningar. Svårightesgraden, eller intensiteten, som de har valt att kalla det, går från 0.0 till 9.0, och de bidrar till ett enormt omspelarvärde. Man vill så gärna prova på den nyss avklarade banan igen, fast på en svårare intensitet. Än mer då man upptäcker vissa intensity gates på banorna, som kräver en viss intensitet för att ens kunna öppnas. Skulle man dö så förlorar man en del av de hjärtan man offrade, och svårighetsgraden hoppar ned ett snäpp.

Ett litet minus i äventyret är dock konversationerna mellan alla karaktärer. Till en början hade jag svårt för röstskådespelarna, men man fattar snabbt tycke för dom. Nackdelen är bara att de babblar på frukansvärt friskt, och är du mitt uppe i en helvetisk fiendeeld så är det lite svårt att hänga med i handlingen. Jag har till och med dött vid ett par tillfällen helt enkelt för att jag glömde bort att titta på den övre skärmen och fokuserade på konversationen mellan karaktärerna istället.

Under spelets gång samlar du på dig en hel drös med olika vapen. Dessa har olika stats och värde, och kan antingen equippas direkt, säljas, eller dyka in i fuse-systemet. Detta innebär att du kan kombinera vapen du samlat på dig för att få ännu kraftigare vapen. Lyckligtvis får du se vad dina två vapen kommer skapa innan du kombinerar dom, så du slipper chansa och hoppas på det bästa. Denna del är otroligt rolig, och är belönande nog för att det ska fortsätta vara roligt att spela igenom en bana bara för att få några etxra vapen att kombinera med andra.

Dina vapen kan även göras till gems, som du sedan kan dela med dig av via streetpass. Dina vapen förstörs inte, men dina vänner som tar emot dom kommer behöva betala hjärtan eller kombinera med andra gems för att kunna användas.

Utöver vapen så har du även vissa krafter som du kan använda dig av. Hur många, och hur starka får du själv välja allt eftersom du låser upp dom, via ett fiffigt litet pussel. Du får en ruta som du fyller med olika krafter. Beroende på kraft och hur pass stark den är tar den olika stor plats i rutan, så det gäller att trixa runt lite innan man får in så mycket som möjligt.

Det finns även ca 360 achievements i spelet som ger dig ännu fler utmaningar i de olika spelbara kapitlen, och dessa låser bland annat upp idols, som är lite som trophys i Super Smash Bros Brawl.

Spelet har även ett helt briljant multiplayerläge, som kan spelas i två lägen- Free For All eller Light vs Dark.

Free For All är precis vad det låter som- go bananas och besegra alla motståndare och roffa åt dig en så bra placering som möjligt.

Light vs Dark är spelläget som utan tvekan är det roligaste. Lagbaserade matcher där man slåss 3 vs 3. Bägge lagen har en varsin livmätare. Dör du, eller någon i ditt lag, så försvinner en bit av erat lags livmätare, baserat på hur hög value spelarens vapen har. När en spelares död orsakar att lagets livmätare når noll, så förvandlas denne till en ängel. Matchen är slut när första ängeln har fallit, och det laget vars ängel besegrades har då förlorat.

Kort och gott, detta spel är ett måste för alla 3DS-ägare. Har du ingen 3DS så är det här den största anledningen någonsin till att skaffa en!

Samlat betyg: 9.3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10