Portal 2

Jag kan börja med att Portal 2 är ett av mina favoritspel. Nog den bästa storyn i ett spel jag har spelat och ägt, rejält uttänkta och snygga pussel, många och bra achievements(jag gillar achievements) och världens bästa co-op enligt mig. Allt det har Portal 2. Det börjar med att man väcks upp av en inspelad röst som ger en instruktioner för ett värdelöst träningsprogram designat för att hålla en vid liv i en av dem tusentals containrar som lagrar "testobjekt" något som spelets onda företag Aperture Laboratories behandlar som råttor som smink testas på. Hela verksamheten har hamnat i något koma sedan spelets antagonist och Apertures chefrobot GLaDOS dog i en explosion utan like i spelet innan. Faciliteterna i den övergivna saltgruvan som gått obevakad i alla år har med tiden förfallt och tillslut väcks man upp av att sin container börjar skaka och en liten rund robot vid namn Wheatley kommer in genom dörren och bjuder på nervös utfrågning där han ber en att säga ordet äpple varpå man ombeds av spelets tutorial att trycka på mellanslagstangenten vilket bara resulterar i ett nätt litet hopp. Wheatley ber en nu att säga vadsomhelst istället, där man återigen ombeds att trycka på mellanslagstangenten som, igen, bara utger ett ynkligt litet skutt. Containern skakar fortfarande och delar av den går sönder gradvis mer och mer och roboten ber en att hålla sig lugn. Tillslut åker man in i en vägg där man sedan ombeds av Wheatley att hitta portal-geväret och redan här efter några få minuter har man fått lära sig kontrollerna och bli så otroligt peppad på att få se mer vilket är ett måste i ett spel som är hälften story som det är spelglädje. Spelmekaniken och kontrollerna är perfekta och grafiken är otroligt uppgraderad och snygg jämfört med spelet innan, även fast Portal 2 använder Source-motorn precis som föregångaren. Man får tag på portal-geväret, och inte långt efter väcker man GLaDOS som kastar ner en i ett hål där företagets skräp slängs ner för att brinna sönder, lyckligtvis är brännfunktionen i hålet tämligen segt och stora bitar metall ligger över elden där man måste hoppa över mellanrummen mellan balkarna för att inte ramla ner, och det är något som inte finns i många spel där det oftast finns någon kuliss för att spelaren inte ska behöva tänka på något så trivialt som att gå över en ranglig metallbalk över 1000-gradig eld. Något som jag uppskattar, för känslan av att vara antingen jagad eller i livsfara avtar lite när vägar känns mindre troliga i ett område där allt faller ihop åt slumpmässiga håll. GLaDOS ger en spydiga kommentarer om hur känslolös man var när man dödade henne, och hur tjock man blivit, något som är lika roligt som i Portal. Man går igenom välkända nivåer, förfallande versioner av förra spelets nivåer det vill säga, tills man tillslut kommer till helt nya nivåer som gradvis tillför nya moment som lasrar som ska ändra riktning med hjälp av spegelkuber när antingen lasern ska riktas in i en receptor eller bränna sönder turrets. Nya broar gjorda av stelnat ljus och studsgelé, accelerationsgelé och lägga-portaler-varsomhelstgelé introduceras. Man kan inte göra annat än att applådera till spelförfattarnas kreativitet, glädjen av att upptäcka nya saker, huvudvärken av att inte alls förstå ett nytt pussel, glädjen när man klarar det pusslet är helt otroligt, tyvärr är spelets campaign rätt så kort, vilket man tror kanske ska ra ner spelets hållbarhet markant. Men det gör det inte så illa, inte i min mening iallafall, för att viljan att spela om spelet finns där, för mig finns den där. Spelets achievements för singleplayerdelen är bra och håller tills man då har klarat dem. Efter allt detta finns det också en multiplayerdel som är helt fantastisk, och achievements finns för den med. Multiplayerdelens story går jag inte in på på grund av för stora spoilers, men den minst lika rolig som singleplayerdelens, om inte roligare. Betyget blir en solklar tia för mig, på grund av det är så här ett spel ska vara. En till värld med saker som inte finns i verkligheten. En värld som griper in en med diamanttänger och håller fast en förevigt, en historia som du inte kan hitta någon annanstans, möjligen i Half-Life, kreativitet i pussel och achievements och ett otroligt slut borde få dig att köpa det här spelet om du inte har gjort det än.
Grafik: 9/10
Story: 10/10
Hållbarhet 8/10