Super Smash Bros. Brawl

Super Smash Bros-spelen har alltid varit extremt rörigt, men är otroliga roliga fightning-spel. Super Smash Bros. Brawl är det tredje spelet i serien och precis som föregångarna handlar det om att man väljer en Nintendo-karaktär och sen spöar man dem andra karaktärerna i matchen. Dock är det inte så simpelt, speciellt inte när man möter 3 stycken samtidigt. I ena studen blir man träffad av Links pil och sen blir man överkörd av Wario med sin motorcykel och tillsitt blir man träffad av en bomb som Mario kastade och man åker ut banan. Så kan en match i spelet se ut och det blir inte värre heller att det dyker upp föremål på banan som kan allt till bomber, pistoler och hammare, om man lyckas att ta dem är det en fördel, men om någon annan tar dem så börjar kaoset...

Jämfört med andra fightning-spel, så ska man inte slåss tills någons lisvmätare är slut, utan här ska man slå ut sin motståndare ur banan och man gör detta genom att bygga upp motståndarens procentmätare genom att slå dem och då ökar procentmätaren och dem flyger lättare ut ur banan. Sedan när procentmätaren är väldig hög så gör man en så kallad Smash attack och lyckas man träffa motståndaren så flyger dem allt världens väg.

Som jag skrev tidigare så kan spelet vara rörigt, det kan hända minst tusen saker samtidigt och kan vara svårt för nybörjar att hänga med vad som händer, men när man väl kommer in i spelet är detta inte så stort problem längre, faktiskt tycker jag att det är charmen i Super Smash Bros-spelen att det kan hända tusen saker samtidigt.

Det finns rätt många spellägen i spelet. Några som finns är Classic Mode där man möter ett visst antal motståndare och sen möter man bossen i slutet, Break the Target där man ska slå sönder 10 måltavlor och en Tourment, där man själv får välja hur turneringen ska se ut. Et annat spelläge värd att nämna är Advanture Mode: The Subspace Emissary.
Subspace Emissary är ett story mode som handlar där Nintendos olika karaktärer ska rädda världen från The Subspace Emissary. I Subspace Emissary spelar man som ett plattformspel, liknande hur Mario/Kirby-spelen spelas.

Assist Trophy och Smash Ball är två intressanta nykomlingar som föremål i spelet. När man plockar upp Assist Trophy så kommer det en figur som hjälper en. Vissa kan vara väldig hjälpsam, men vissa kan vara totalt värdelösa. Ett exempel är att en hund kan kommer ur en Assist Trophy, men den täcker nästan hela skärmen så knappt kan se något. Smash Ball är ett föremål som flyger runt banan och den som först slår sönder den först kan göra en special attack. Special attacken varierar mellan karaktärerna, t.ex. Peachs special attack gör så att hon dansar och alla motståndare somnar och det kommer fram frukt som man äta och återställa skada, medan Mario skjuter jättestor eldlåga.

Det finns en del kända Nintendo-karaktärer i spelet som Mario från Mario-spelen, Link från Zelda-spelen och Pikachu från Pokémon-spelen. Sen gästspelar även två karaktärer som inte är Nintendo-figurer. Den första är Snake, som kommer från Metal Gear-spelen och Sonic, som kommer från Sonic-spelen.

Super Smash Bros. Brawl är bästa multiplayer-spelet till Wii och är ett av det bästa spelen någonsin. Detta är ett spel som alla wii-ägare måste äga!

Medlemsrecensioner43
Samlat betyg: 9.2/10