Metal Gear Online

För mer än tre år sedan så recenserade jag Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, ett mästerverk till spel. Vad jag inte nämnde någonting av var dock multiplayerläget, Metal Gear Online. Men först nu, efter mer än tre år, så är jag äntligen redo att säga mitt.

Om jag skulle beskriva Metal Gear Online med ett enda ord, så skulle det vara ordet "unikt". För när det kommer till multiplayer så har jag aldrig spelat något som ens är i närheten av Metal Gear Online. Det här spelet liknar inte någonting annat som jag har spelat under min onlinekarrär.

Men är Metal Gear Online ett eget spel, eller är det bara ett multiplayerläge till Metal Gear Solid 4? Både och, skulle jag nog säga. Det som följer med Metal Gear Solid 4 skulle kunna ses som ett startpaket, som man sedan bygger på med expansioner. Det släpptes faktiskt också som ett eget spel i Japan. Men samtidigt så körs det på samma grafikmotor, det ser och låter likadant ut, och kontrollerna är densamma.

Men trots att Metal Gear Online är riktigt bra (har nog aldrig sagt så tidigt i en recension tidigare), så är det mindre kul att starta upp. För det räcker inte bara med att ladda ned och installera uppdateringar, utan du måste skapa ett så kallat Konami-konto samt ett sammankopplat konto, "Game ID". Och då har jag inte ens räknat in Playstation Network-kontot. Men när man äntligen har gjort det och skapat sin karaktär (du ändra utseende, utrustning och röst) så är det bara att köra.

Utöver karaktärsskapandet, så går det också skräddarsy sin karaktär på flera sätt. Du kan till exempel ändra vilken kosmetisk utrustning din karaktär går runt med, och dessa kan du skaffa med poäng som du tjänar i spelet (du behöver dock gå till en internetsida för att skaffa ny utrustning, men spelet är alltid i bakgrunden!). Likt många andra spel med multiplayer, som till exempel Call of Duty, så kan du utrusta din karaktär med ett par perks. I dessa liknande spel så brukar det oftast finnas en eller flera perks som är mycket bättre än alla andra, men så är inte fallet i Metal Gear Online. Även om alla perks ger dig någon form av egenskap eller förbättring, så känns det aldrig obalanserat. Och det berömmer jag verkligen Metal Gear Online för, jag har nog aldrig spelat ett multiplayerspel med perks som har balanserat de så pass bra.

När det kommer till de olika spellägena så finns det ett gäng. Det finns såklart välbekanta spellägen, som Deathmatch, Team Deathmatch och Base Mission (du ska ta över baser). Men det finns även mindre bekanta spellägen, som Sneak Deathmatch, dödsmatch där alla spelare är utrustade med kamouflage. Det finns också ett spelläge där ett av lagen ska eskortera en badanka. Det finns också spellägen där en spelare får ta kontroll över till exempel självaste Solid Snake. Det finns naturligtvis fler spellägen, men då jag inte känner för att beskriva alla samt att jag inte har spelat alla så känns det meningslöst.

Det finns också varierad utrustning ute på slagfältet. Beroende på serverns regler så kan vapensystemet fungera annorlunda, men i regel så finns det ett par att välja på när man ska spawna. I vissa servrar så kör man med så kallade "Drebin Points" som du tjänar genom att bland annat eliminera fiender, som du sedan kan använda för att skaffa vapen och tillbehör till vapnen (kan nog som enklast jämföras med Counter-Strike). Och för den som inte vill springa runt och vara skjutglad så finns det utrustning för att hålla sig gömd. Som till exempel pappkartonger.

När det gäller kontrollen så har jag aldrig haft något så användarvänligt att göra med. Även om vissa knappar har flera funktioner, så går det snabbt att lära sig hur det hela fungerar. Att byta vapen och utföra andra aktiviteter, som att spela död, går hela tiden snabbt och smidigt.

Även om grafiken och ljudet är detsamma som i Metal Gear Solid 4, så betyder det inte att jag inte får berömma det även här. Grafiken är riktigt bra, och designen på kartorna är väldigt bra. En av mina favoritkartor är utan tvekan en som utspelar sig runt en bas i ett snötäckt område. Samtidigt som matchen sker så pågår det en snöstorm, och förutom att man rör sig lite extra försiktigt så ser det även löjligt läckert ut. Ljudet är också riktigt bra, utan tvekan.

Det som är helt klart tristast med Metal Gear Online, är att servrarna ska ha stängts ned idag (i skrivande stund, vill säga) eller den 12:e juni (får nämligen olika datum när jag söker på det). Det verkligen stentrist, för inget annat multiplayerspel har gett mig samma unika upplevelse som Metal Gear Online har gjort. Jag hoppas innerligt att Metal Gear Online gör en storslagen comeback när det är dags för Metal Gear Solid 5.

Unikt, välbalanserat, otroligt användarvänlig kontroll, läcker grafik och design på banorna, härligt ljud

Kan vara någorlunda krångligt att få igång och till viss del att komma in i spelet, servrarna är numera nedstängda

Samlat betyg: 9/10