Svenska
MEDLEMSRECENSION

Super Stardust Delta

Skrivet av: Pife   2012-07-17

En snygg och välljudande rymdskjutare

De finska spelutvecklarna Housemarque har äntligen släppt uppföljaren till det kritikerrosade Super Stardust HD, nu till PS Vita. Det hela går ut på att du med den vänstra analoga styrspaken ska styra ett rymdskepp och använda den högra för att skjuta med skjuta med, något som fungerar alldeles ypperligt till Vitan! Detta ska göras runt en liten planet samtidigt som vi ska undvika fiendefloder, skott och asteroider. Det mesta på skärmen är antingen rött och bekämpas i så fall med eld, eller blått och bekämpas i det fallet med is. Parallellerna till det ett år gamla actionspelet Outland är tydliga, och inte är det särskilt konstigt då utvecklaren är densamma.

Att samla ihop poäng och hamna högst upp på High Score-listan är det som får de flesta spelarna att stanna kvar vid Super Stardust-spelen, och Delta utgör inget undantag. En riktigt skicklig spelare kan på endast några få banor lyckas samla ihop mer poäng än vad en normalduktig spelare kan göra på hela spelet sammanlagt. Det är ruskigt snyggt med cool futuristisk design, silkeslen bilduppdatering och fängslande grym musik. Några av låtarna är så bra att jag har startar spelet enbart för att lyssna på dem.

Men hur mycket jag än försöker tycka om spelet kan jag inte låta bli att tycka att det blir tråkigt efter en stund. Man åker runt en extremt liten planet där bristen på variation ständigt gör sig påmind. Varje planet består av fem faser där man i de fyra första faserna ska försöka överleva allt, för att i den femte möta någon roligare boss. När man sedan kommer till nästa planet är det exakt samma procedur som går om, med nästan identisk miljö och fiendeuppsättning. Visst ökas fiendeantalet för varje fas och planet som går, men spelbarhetsmässigt blir det inga tillräckliga förändringar för att hålla mig intresserad.

För de som inte bryr sig så mycket om att samla ihop höga poäng, utan helst av allt vill spela igenom allt innehåll som finns, finns en hel del att sysselsätta sig med utanför själva kampanjen. Det finns ett gäng minispel att låsa upp, men jag gillar inte idén med att behöva spela igenom en hel planet innan jag får tillgång till det första minispelet, för att inte nämna att behöva spela igenom hela kampanjen för att låsa upp allt i spelet.

Minispelens kvalitet varierar, med både bra och dåliga spellägen. I ett av dem ska man, istället för att styra med de dubbla spakarna, använda sig av touchskärmen. Detta leder till att min hand gång på gång täcker för halva skärmen och gör att jag inte kan se när fienderna närmar sig skeppet. Ett konstigt beslut av utvecklarna då det är kampanjens kontrollmetod som är det enskilt bästa i hela spelet, enligt mig.

I ett annat minispel måste man krossa asteroider som landar på planeten genom att nypa på PS Vitan. Detta görs genom att trycka på både främre och bakre pekskärmen samtidigt. En ytterst jobbig lösning som gör att jag samtidigt som jag spelar får koncentrera mig på att inte tappa konsolen på marken på grund av det konstiga greppet jag får göra. Det känns som att många av touchfunktionerna endast är dittvingade bara för att det går, och inte för att de är den egentliga bästa lösningen.

I slutändan är Super Stardust Delta ett vackert spel som passar det bärbara formatet väl och kommer att underhålla dig i timtal om du gillar att samla på höga poäng. Men viss risk finns att du tröttnar på enformigheten som trots allt gömmer sig där under. Det billiga priset gör det åtminstone värt att prova.

Samlat betyg: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10