Total War: Shogun 2

Jag måste säga att jag är förvånad... Trots att jag hade längtat efter det här spelat i tre månader och kollat på gamereactor och youtube varenda dag för uppdateringar, så kunde jag inte känna samma spelglädje som jag trodde trodde jag skulle få känna.

När jag hade dräglat över Napoleon i ett par veckor innan det kom blåstes jag ur fåtöljen när jag fick testa det, det var så gruvligt satans bra, och jag trodde att det skulle vara likadant men Shogun II. Men jag blev istället en aning besviken. Dels var spelet mycket svårare än de övriga och man måste hasta i början för att hänga med, vilket gör att man inte kan kan vinna på att ha fred, att spela taktiskt och ha bra relationer med andra klaner. man måste spela väldigt offensivt hela tiden för att vinna.
Ett annat litet (litet) minus är att alla bilder på trupperna ser likadana ut, inga speciella hattar eller färger etc. för de olika klanerna. Det finns inte ens några unika trupper utan alla klaner har samma klena utbud.

Men man lär sig spelet och sedan är det både roligare och snyggare för sin tid än någon av föregångarna, (förutom möjligen rome: total war) och det underhåller i mång hundra timmar, även om det tar ett antal att komma igång. Grafiken är det mest lysande jag har sett. med ett nytt mod som heter Darthmod 4.2 kan man förändra hela spelet allt från stridsystem till truppstorlek, men då krävs både mycket tålamod (moddet kan vara ett stort irretationsmoment när det inte fungerar) och en pc med ett rejält grafikkort för att kunna klara detta spel med mod på max.
Att också ljudet är på topp sabbar inte heller den mäktiga känslan när tiotusentals samurajer brakar ihop på vidsträckta slagfält. Multiplayer delen är mycket förbättrad sedan Napoleon när man nu faktiskt kan upprusta sin personliga avatars rustning och hans färdigheter. Men även trupper kan låsas upp och uppgraderas i ett genialt system. Även om matcherna kan vara väldigt svåra om du till exempel är helt novis och den du möter är i högsta leveln med allt uppgraderat, kan du välja att inte köra mot de som är i en sådan hög level. det nya matchmaking systemet är snudd på perfekt när man kan välja exakt den matchen man vill vara med i, eller göra en egen match som är skräddarsydd för dig. spelet ser även till att du hamnar med en som har ungefär lika snabb dator och bra internetuppkoppling som du så att man inte blir nersegad av motståndaren.

Total war: Shogun II är ett fantastiskt spel som är extremt långvarigt med fantastisk grafik, utmärkt ljud och närmast fotorealistiska strider. ett måste för taktikern och strategern. Tack så mycket för att ni har läst och väldigt gärna feedback. :D

Samlat betyg: 9/10
1
2