Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Skrivet av: STALKER   2007-08-28

Hör och häpna! Kojima är tillbaka!

En ensam soldat faller ned från skyn, samtidigt som hans befälhavare går igenom uppdraget. Soldaten, vars kodnamn är Naked Snake, har fått uppdraget att rädda en man vid namn Sokolov som befinner sig i Tselinoyarsk i de sovjetiska bergen och ta honom tillbaka till de västmakterna. Efter ett kort samtal vecklar soldaten ut sin fallskärm och landar i bergen. Uppdraget går väl och Sokolov hittas i en övergiven vapenfabrik, men när hans gamla mentor, The Boss, går med en sovjetisk fraktion som gör ett vapen vid namn Shagohod tillsammans med sin grupp "The Cobras" (som du kommer att få kämpa mot), som Sokolov har varit med och utvecklat, men nu vägrar att färdiggöra den - rädd för sina egna skapelser, säger han.

Hursomhelst, uppdraget misslyckas, The Boss ger extremistfraktionens ledare, överste Volgin, två rekylfria Davy Crockett-atomvapengranater och han blåser en framstående vapenfabrik i området åt helvete. Snake, som skadats av ett fall från en bro vållat av The Boss, hämtas av ett flygplan genom Fulton Ground-to-Air Recovery System-metoden. Efter detta misslyckade uppdrag får Sovjet reda på att jänkarna hade haft aktivitet i Tselinoyarsk och den amerikanske presidenten hävdar att The Boss gått över och gått med i extremistfraktionen och gett överste Volgin Davy Crockett-granaterna, som sprängde vapenfabriken jag tidigare nämnde. Då går ryssarna med på att samarbeta och lånar ut två satelliter till jänkarna. Snake kastas ned i Sovjetunionen igen, nu, för att slutföra det uppdraget han misslyckats med - och för att döda hans egna mentor.

Hideo Kojimas lysande spelserie Metal Gear Solid är troligen en av världens mest kända - och en av världens bästa också. När Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty släpptes blev det kalabalik, eftersom man inte fick vara Solid Snake i huvuduppdraget - man var en långhårig, vitblond tönt som var huvudrollen i det sämsta Metal Gear Solid-spelet hittills. Storyn är superb i MGS2, men tanken att man inte fick vara Snake fick oss fans att huvudstupa i våra gamersängar i besvikelse. I detta MGS är du inte Solid Snake - du är någon betydligt coolare - Solid Snakes farsa, Naked Snake, eller Big Boss, som han förklaras till i slutändan.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater kan förklaras som världens absolut bästa spel för många anledningar. En av dem är storyn - i alla actionspel nuförtiden finns det antingen turbanbärande snubbar med AK-47:or mot elitsoldater i svarta kläder och kroppspansar som tar fyratusen skott innan de däckar, ni kan mallen. Världen behöver ju något som enar varandra politiskt, vänster och höger, mot kärnvapenkrig. Ingen blir kränkt och alla är vinnare. Därför korar jag storyn i Metal Gear Solid 3: Snake Eater den bästa jag har sett och jag är fastklistrad vid TV:n så fort spelet går igång. Once you start, you can't stop.

En annan anledning är grafiken; grafiken är helt underbar. Jag förstår fortfarande inte hur man kunde krama ur så mycket kraft ur en PS2:a. Spelvärldens .22:a blev spelvärldens atombomb genom ett spel, och det är MGS3. Grafik värd att dö för, alltså.

Ljudet är perfekt, där allt känns så levande och helt underbara soundtrack av Harry Gregson Williams och Cynthia Harrell, kryddat av James Bond-tema - och jag gillar det, rejält! Kontrollen är genomtänkt och man kan göra feta CQC-grepp på fienderna utan några som helst problem (om man är lite fingerfärdig av sig).

Kamouflage är också ett bevis på nytänkande inom genren. För att hålla sig oupptäckt måste man regelbundet byta kamouflage som passar in i omgivningen. Det ger en känsla av realism och tar taktik till nya nivåer - det vill säg att omgivningen spelar en stor roll och beroende på vad du har för kamouflage och hur omgivningen är, samt hur du tar dig fram för att undvika fiendekontakt.

Hållbarheten är oändlig. Metal Gear Solid 3: Snake Eater har bara ett avslut, men det finns flera vägar att ta sig dit! Man kan exempelvis döda en boss i förtid, så att det blir ett tomrum i området där man ska möta bossen, och får slåss mot en grupp av Ocelot-soldater istället.

AI:n i MGS3 är jämn och ger inte fienden något övertag med synska krafter (think Hitman 2) eller något sådant, här agerar de helt naturligt och ger dig en riktig utmaning när man lirar på Hard och uppåt.

Spelbarheten i Metal Gear Solid 3 är också helt excellent, där Snake måste äta för att hålla sig vilad och så att han orkar med, samt att han måste läka sina skador. Du kan exempelvis jaga orm, fisk, get, groda, krokodil etc. Om du exempelvis blir skjuten, kan det hända att kulan sitter kvar, och du måste ta bort den. Du kan bryta ben, få skärsår, blir förgiftad etc., och för detta, måste du vara beredd för att göra dina egna ingrepp där du bestämmer vad du ska använda för medel för att stoppa blödningen eller bota sjukdomen.

Dessvärre lider Metal Gear Solid 3: Snake Eater av irriterande kameraproblem, men i ett äventyr som detta bryr man sig inte om det - inte jag, i alla fall, jag är upptagen med att beundra detta mästerverk samtidigt som jag spelar det, och skiter fullständigt i kameraproblemen.

Jag har svårt att säga varför Metal Gear Solid 3: Snake Eater är så bra som det är. Det är ett förtrollande spel, där den bästa och mest hyllande recensionen kan uppfattas som ovärdig för detta spel.

Jag är tvungen att spela det nu, för att recensionsskrivning av helt underbara spel ger mig begär att spela det helt underbara spelet.

Jag är fortfarande i en dröm, ormslukaren.