Anno: Erschaffe eine neue Welt

Skrivet av: Akahz   2012-10-07

Nintendo Wii var länge den konsol som med sin kontroll hade bäst förutsättningar för strategispel, men av någon anledning har just strategiavdelningen på Wiis spelhylla gapat ganska tom. Som tur är valde dock Ubisoft att släppa just ett strategispel till Wii, baserat på PC serien Anno. Men går det verkligen att flytta en sådan djup och komplicerad serie som Anno från PC till Wii utan att förstöra dess själ?

Något som är viktigt att tala om är att Anno - Create A New World till Wii inte är samma spel som Anno 1404 till PC. Båda utspelar sig på 1400-talet och handlar om att kolonisera öar, bygga upp en stark ekonomi och skaffa varor till sitt samhälle. I båda spelen träffar man Orienten och blir vänner med dess folk. Men där slutar likheterna. PC versionen, Anno 1404, är ett mycket djupt strategispel som kräver extrem detaljstyrning och vänder sig till hardcore spelare. Wii versionen, Anno - Create A New World, vänder sig till den breda publiken och har en mycket mjukare stil och spelsätt.

Anno - Create A New World är ett spel i samma kategori som Sim City, The Settlers och Caesar spelen, det vill säga att du bygger ett samhälle från grunden. Från några simpla hyttor och en ranglig fiskebod, till ett enormt metropolis med tusentals invånare och ett centrum för hela regionens handel och kultur.
Kampanjen i spelet handlar om hur landet Occident har råkat ut för en fruktansvärd torka och folket svälter. Kungen ber sina två söner om hjälp och det är i rollen som den äldre prinsen som spelaren bygger sina första hus på en liten ö. Det är redan här som man märker hur välgjord handledningen är och hur den är integrerad i kampanjen. Genom spelet får jag tydliga och hjälpsamma instruktioner från mina två rådgivare. Jag får hela tiden små delmål att klara av och när dessa är avklarade fortsätter handlingen ett litet steg och ger mig nya delmål. Mina rådgivare förklarar tydligt hur allt fungerar och hur viktigt det är att ha en ballanserad ekonomi.

Slutmålet på mitt första uppdrag är att skicka ett par ton med bröd till mitt svältande folk där hemma. Bröd produceras på en farm, men den kan bara byggas av nybyggare, inte bönder som jag har i mina första små hus. Mitt första delmål är därför att höja levnadsstandarden för invånarna genom att ge dem vad de behöver. När deras behov och önskemål är täckta höjs deras status och de betalar mig nu mer i skatt och låser upp nya byggnader. Men med höjd status kommer nya krav som jag behöver tillgodose, allt från mer mat, finare kläder, tillgång till kyrkor och skolor, gator fria från råttor och mycket mer. Detta kräver pengar, råvaror och utrymme, något som kan vara svårt att tillgodose på en liten ö. Så dags att skaffa material och pengar till ett fartyg som kan hitta en ny ö att bosätta.

Alla öar har olika förutsättningar, inte bara vad gäller deras storlek utan även vad som kan produceras där. En ö har kanske perfekta förhållanden för vete och kryddor, en annan kan bara producera järnmalm och porslin. Snart har jag en ö fylld med bondgårdar bara för att klara av att täcka mitt folks behov av mjölk, en annan ö består av några skogshuggare och stora vetefält för att göra bröd medan en tredje ö består av min snabbt växande stad.

Tillslut har jag lyckats baka tillräckligt med bröd för att hjälpa mitt svältande folk där hemma. Min pappa kungen är mycket tacksam men ber mig hitta nya öar att bosätta så att jag kan tillverka kläder till folket, då vintern närmar sig. Och av en ren tillfällighet är det just kläder som mina nybyggare behöver för att höja sin status till nästa steg. Nu berättar mina rådgivare att jag först behöver sätta upp fält där man odlar hampa. Sedan måste jag bygga vävhus som förvandlar råvaran till kläder som delas ut till mitt folk.
På det här sätter fortsätter hela kampanjen. Så fort jag behöver något nytt för att avancera är det inlagt i berättelsen på ett snyggt och smidigt sätt. När jag efter 12 timmar når slutet av kampanjen har jag fått lära mig alla funktioner och vet hur allt hänger ihop. Då är det dags att njuta av Continuous Play, ett läge där jag genom ett par inställningar skapar en ny värld och sedan spelar på utan något egentligt slutmål, frånsett att ha skoj.

Co-op delen som nämns på baksidan av spelfodralet är tyvärr inget annan än ett feltryck som slängdes dit av någon på Ubisofts PR avdelning. Det enda som din kompis kan göra är att peka lite fint på byggnader för tillfälligt öka produktionen, släcka bränder (något min brandvakt gör automatiskt i alla fall), plantera lite träd och andra kosmetiska småsaker. Så tyvärr inget tävlande om vem som först kan uppnå ett visst mål eller liknande, bara ett inslag som bör ses som en liten bonus, inte en äkta funktion.

Anno - Create A New World är ett spel som jag mår bra av att spela; trots sitt djup är det löjligt lätt att lära sig och jag finner spelet avslappnande och roligt. Röstskådespelarna gör ett mycket bra jobb till den sköna grafiken och menysystemet för att välja byggnader är det bästa jag någonsin sett till ett TV-spel. Det enda jag kan klaga på är att de strider som finns i spelet när man försöker ta över en ö som är bosatt av en konkurrent eller försvara sina egna öar, är lite dåligt utfört och blir lätt plottrigt. Som tur är så är större delen av spelet ganska fredligt och slutresultatet är ett fantastiskt strategispel till Nintendo Wii som jag starkt rekommenderar.

Samlat betyg: 9/10
1
2