Xcom: Enemy Unknown

En kristall-klar natt, människorna i det lilla kvarteret sover lugnt. Natten är fortfarande ung och mörkret vilar som ett täcke över det annars så fridfulla lilla samhället. Lamporna står radade längsmed den långa infarten på båda sidorna av vägen och de kastar mjuka men mörka skuggor. Tystnaden är näst intill absolut och det enda ljudet som hörs är den stillsamma vinden och enstaka katt som jagar i mörkret. En pojke sitter på den översta våningen i sitt röda radhus, som ser precis lika dana ut som alla andra radhusen längsmed infarten. Han blickar mot himlen via ett teleskop och ser universum uppenbarar sig framför honom. Han undrar vad som finns därute och hur coolt det skulle vara att få träffa utomjordlingar. Hans farmor brukade säga att man ska passa sig för vad man önskar, och denna kväll skulle de visdomsorden bli mycket sanna. Plötsligt blir himmelen svart. Han torkar av linsen och tittar igen, flera svarta cirklar rör sig över natt-himlen i tystnad. Plötsligt hörs ett ljud utanför huset, skramlet verkar komma från soptunnorna strax bredvid huset. Pojken slår igen fönstret, springer i all hast och gömmer sig under täcket i sitt rum han låser även dörren...

Välkommen till Xcom Enemy Uknown!
Spelet jag gör en recension av idag är en remake på ett gammalt kultspel som av någon anledning fått stå orört tills nu. Jag kan redan nu medela att spelet tog mig med både överasskning och storm. Vad är det som gör det här spelet riktigt bra och vad går det ut på?

Spelet är en remake och en i grund och botten trogen sådan! Spelet sätter dig i rollen som general över en hemlig organisation som kallas Xcom. Den här organisationen är en nödlösning av flera stormakter och några mindre länder. Det är en internationell insats-styrka för att svara mot de inkommande invasionen av utomjordlingar. Spelet har två moment kan man säga. Jag vill dra lite paraleller till Total War av en anledning och den är att du har två sk spellägen. Det ena är det övergripande där du styr över en bas, du bygger byggnader, sponsrar olika forsknings projekt (de kostar resurser i spelet till skillnad mot tex i Civilization eller total war). Du bygger även utrustning, skickar upp satelliter och rekryterar soldater. Säljer material och handskas med dina resurser. Kroppar, metaller osv.

I det här läget är det även samma du får uppdrag ifrån och de varierar mellan 2 sorter.

1. Du scannar planeten med de satelliter du har för att upptäcka flygande/landade eller kraschade Ufos.

2. Då och då får du uppdrag av den sk styrelsen som har det yttersta ansvaret för organisationen. De varierar i typ och uppdrag. Allt från att Desarmera bomber, rädda gisslan till att skydda ett 20-tal civila.

Låt oss titta närmare på striderna. Dina en utav dina satelliter har upptäckt ett UFO som landat. Du accepterar att skicka iväg en insats-styrka via ett transport-flygplan. Innan du flygs till platsen får du möjlighet att välja rätt soldater för uppdraget och utrusta dem efter behag. Soldaterna har många kosmetiska alternativ däremot när du utrustar dem har du något mindre alternativ. De ser ut som såhär.

Rustning

Primärt vapen

Sekondärt vapen

Modifiering

Eventuell ytterliggare Modifiering om du valt den förmågan för just den soldat typen när du gått up i lvl.

De är ganska raktfram och beroende på klass så skiljer sig vapnen. Spelet har några olika typer av klasser med sitt lvl träd och sina vapen de kan använda.

Sniper

Assault

Support

Heavy

Klasserna har lite olika användningsområden beroende på vilka förmågor du ger dom vid nu lvl (rank i spelet) Tex, kan du använda support som Medicinsk hjälp, eller för att understödja trupperna med rökgranater och lite annat.

Efter den här processen flyger din grupp på i början 4 soldater iväg till det landade ufot. Vad som sker här är att spelet blir ett taktiskt turbaserat spel. Det är även här det skiljer sig som mest mot originalen. Spelet ger varje soldat två poäng, det här poängen kan användas för att röra sig och skjuta, eller sprinta än längre och använda båda poängen. Vissa soldattyper kan skjuta två gånger och andra kan bara skjuta om du stått still en tur. De flesta typerna kan röra sig med en poäng och skjuta. Om du är Heavy har du också tillgång till raketgevär, ett mycket kraftfullt vapen. Soldaten måste då använda båda poängen för att skjuta och kan alltså inte röra sig först. Olika skydd ger olika just skydd från attacker, flankering och anfall från luften kan också nollställa skydden, därför är placering A och O i spelet. Spelet har också flera sk nivåer, tak, mellanvåningar, olika höjder och naturligtvis marken. När alla dina 4 soldater gjort sin omgång blir det datorns tur att göra samma sak med sina trupper. Oftast är målet att döda alla fiender på banan. Ibland kan det vara att desarmera en bomb, sen brukar du bli tvungen att döda alla fiender.

Jag trodde att det skulle bli repetivt i slutändan. Därför var det kanske tur att det var Firaxis, skaparna bakom Civilization spelen som gjorde det här. En tur till syndromet är väldigt talande och spelet är beroendeframkallande. Det finns så otroligt många olika möjligheter att strida på med olika uppsättningar trupper, random genererade banor och utrustning att det aldrig blir tråkigt.

Jag glömde att nämna att du även ansvarar för olika jaktplan en ganska enkel process där du skickar ut plan att angripa UFOn. Du kan montera bättre vapen på dem och även vissa förmågor annars är det automatiserat. Skjuter du ner Ufot då kan du skicka en insatsstyrka att döda överlevande besättningen och försöka plundra vraket.

En viktig komponent i spelet är att samla material, kroppar och resurser. Det gör du genom att strida och skjuta ner ufon. Därför kan det vara bra att inte avlossa så mycket granater och raketskott. Allt är förstörbart även den utrustning du söker. Datorer som du hämtar upp står i Ufot och skjuter du då sönder det måste du sälja det för en dålig summa pengar. Genom att hitta intakta vapen, utrustning kan du bygga nya vapen, bygga byggnader i basen, och finansiera obduceringar, förhör (om du fångar dem levande) och andra forskningsalternativ du har möjlighet till.

Är spelet svårt? Spelet är så svårt du vill det. Är du ny spela Easy eller normal. Har du spelat Xcom förut eller vill ta en runda till kör Classic (så som spelet är tänkt att spelas) lägg även in Ironman alternativet då lyser spelet ytterliggare en aning. Du ska dö, du ska kämpa. I normal har en runda för mig med allting undersökt och i princip gjort tagit 23-24h. Classic och Insane tar nog längre. Du får bra värde för pengarna med det här spelet.

Det som jag verkligen älskar med spelet är den där B scifi stämningen, humor varvas med allvar som varvas med nästan lite äcklig/otäcka saker. Spelet har en grym atmosfär och det är alltid spännande och tight, minsta misstag och du kan vara stendöd inom loppet av 2 omgångar. Obs att du kan dö med alla soldater i fält, du kan köpa nya senare, däremot så höjs paniken i det landet och på den kontinenten om du misslyckas. Det är livsviktigt om du vill fortsätta få pengar att hålla paniknivån på de olika kontinenterna låg. För att sänka den behöver du klara ett uppdrag eller skjuta upp en satelit som spionerar i det området. OBS Ufon kan skjuta ner dessa satelliter så det gäller att ha flygplan på de olika kontinenterna. Det är just det här som jag älskar du ställs hela tiden inför svåra och tuffa beslut, hela mänskligheten ligger i dina händer och man känner bördan att inte kunna göra allt man vill.

Xcom känslan är intakt. För er veteraner som spelat tidigare spel, prova det här spelet, jag älskade originalet och även del två. Det här är ett grymt spel och de sk nerdumningar ser jag som förbättringar inom många områden. Borta är det lite bökiga poängbaserade systemet från originalet där du kunde röra samma soldat 20 ggr i princip och 20 manna squads är borta. Du har en mindre grupp och fattar svårare beslut och jag gillar det. på plussidan hittar vi följande

+Långt äventyr ca 23h en vanlig genomspelning på Normal

+Grym atmosfär, humor och troget originalet

+Grymma inbäddade mellansekvenser som är galet välgjorda för ett sådant här spel.

+Svårt och ruskigt utmanande ett spel av den gamla skolan moderniserat på ett bra vis.

+Många alternativ, ganska djupt, belönande och riktigt bra musik.

Spelet har också lite problem och nackdelar primärt tekniska, jag ska rada upp alla jag har stött på och förklar grundligt vad jag inte gillar och varför.

-Clipping, fiender kan skjuta åt fel håll, vapnen kan gå igenom fienderna om för nära och andra konstiga tekniska problem sker lbland.

-Utomjordlingarna presenterar sig själva med en liten intro sekvens varje gång de kommer in i din vinkel av syn. (Det gör spelet mindre otäckt) Lösningen på det här hade varit att det kunde vara kvar varje gång du såg en ny art av utomjordlingarna sen sker det inte igen. Jag tycker även att det ska kunna skjuta mot dig även om du inte ser dom. Låt dem ta skott genom mörkret utanför din synvinkel, låt dem skrämma dig som de en gång gjorde i originalet.

-Försvar av basen. Ingenting ni som spelar för första gången kommer sakna. Däremot är det här en mycket viktig aspekt av spelet och något jag saknar från tidigare installationer av serien. De skyllde på tidsbrist jag skyller på Mp läget.

-Multiplayer har inget i ett Xcom att göra och borde skrotats helt till förmån för att ja fixa småsakerna och kanske hunnit bygga på ett eller flera uppdrag där utomjordlingarna anfaller din bas. Multiplayern är inte heller särskilt bra och med tanke på vilka som kommer att köpa det här spelet tror jag att den kommer att vara död ganska snart.

-Kosmetiska saker, jag hade velat se 3 uppsättningar vapen istället för två versioner. Tex när du undersöker ett vapen och du lär dig bygga laser vapen ser de identiska ut som utomjordlingarnas. Jag hade velat se lite skillnad mellan dina plasma och laser vapen kontra deras dvs en hybrid mellan de vanliga mänskliga och de futuristiska.

-Att tillfångata utomjordlingar hade kunnat göras mer viktigt men det är en struntsak.

Som spelet står är det en solklar 9a i min bok många av de problem jag har med spelet är småproblem som kan fixas via patch eller senare expansion och inget som direkt skadar intrycket, spelet är grymt som det är. Jag gillar också att du bara kan ha ett transport-skepp och bli tvungen att välja ett utav de tre uppdragen du får då och då. Du måste på det viset välja klokt då paniken ökar på de två andra platserna du inte hinner till. Jag har inte stött på en endaste större spelförstörande bugg och det är imponerande med tanke på att det är firaxis, de brukar släppa spel som kan vara buggiga vid släpp.

Avslutande ord
Raven 6 hade skickats ut för att beskjuta ett Ufo högt ovanför en småstad i USA. Ufot försökte fly men tack vare en ny uppfinning kunde jaktplanet hinna i kapp. 3 välplacerade skott fick det stora fordonet att brinnande att slå ner hårt i ett kvarter. Kort därefter landade en insatsstyrka på 6 man med tung beväpning och rörde sig framåt mot vraket. Husen var totalförstörda och flera lampor hade slocknat. Några hus brann och lyste upp natten och färden mot det stora skeppet. En utav soldaterna smög sakta men säkert fram och råkade plötsligt trampa på ett objekt, det visade sig vara en rymdkikare.

Om du gillar Strategispel är det här ett måste! Spelet får en stark 9a av mig.

Samlat betyg: 8.8/10
1