Assassin's Creed III

Med snö upp till midjan försöker jag ta mig runt ett fort innehållande ett tjugotal rödklädda britter. På ena sidan av den fyra meter höga träväggen står en ensam soldat. På andra sidan av den står det ytterligare några soldater. Jag sitter lite smålurigt i ett träd och funderar på hur jag ska gå till väga med att döda den ensama soldaten under mig. Jag bestämmer mig för att använda mina hidden blades. Jag låser honom som mitt mål och trycker X. Karaktären går in i slow motion och sticker sina välvässade blad i nacken på den stackars vakten. På andra sidan muren har gruppen med soldater på något sätt fått röntkensyn och de springer runt hela fortet och börjar sticka sina svärd i mig. Jag dör.

I Assassin's Creed 3 får vi följa Connor och hans fader Haytham. Haytham är den första karaktären man introduceras för och det dröjer flera timmar tills du får följa Connor. Utan att ge ut för mycket av storyn så skall det sägas att det blir en trevligt twist i slutet av sekvenserna med Haytham. En twist som var väldigt oväntad. Spelet är minst sagt långsamt i början. Efter att jag har klarat alla sekvenser med Haytham tar det ytterligare några timmar tills man tar på sig den ikoniska lönnmördarkappan. Det hela känns som en enda utdragen tutorial.

En annan viktig karaktär i spelet är Connors mentor, Achilles, som bor i en stor villa i skogen och är allmänt grinig. I de tidigare spelen har vi alltid haft en karaktär som utvecklas som person genom spelet. I ettan var det Altaïr som till en början inte ifrågasatte något och var en trogen tjänare under assassin-orden. Under spelets gång så ser man hur han förändras och börjar ifrågasätta sin egen mästare. I Ezios trilogi får vi se honom gå från en hämndlysten pojke till en vis man. Inget liknande händer i trean. Varken Connor, Haytham eller Achilles förändras under historiens gång. Jag väntade länge på stunden där hela storyn skulle vändas om men detta hände aldrig. Altaïr drevs av att få veta sanningen, Ezio drevs av att få rättvisa och Connor drevs av vad egentligen? Hans mål är väldigt otydligt och han är inte målmedveten alls. Jag ser inte Connor som en assassin utan som en galen indian som har fått tillgång till vapen och en tuff förklädnad.

Många element är dåligt presenterade. Ett av dessa är sättet homestead fungerar på. Homestead är själva platsen där Achilles och Connor lever. Det fungerar ungefär som så att du rekryterar människor med olika färdigheter och du får resurser av dem. Dessa resurser kan du sedan antingen göra saker av eller rent av sälja. Detta låter simpel men det är som sagt väldigt dåligt presenterat och till en början hade jag ingen aning om vad jag skulle göra. Både stridssystemet och free running-elemented är omgjorda. Stridssystemet bestod förr utav att du håller ner RT och trycker X. Numera är det betydligt mer intensivt och du måste vara relativt fokuserad när du är i en strid. Free runningen består nu utav att endast hålla ner RT gäntemot RT och A i de fyra tidigare spelen. Detta låter dig manövrera lättare då du kan ha tummen på höger styrspak istället för A-knappen. Båda dessa är väldigt välkomna ändringar och de är några av spelets starka sidor.

Det känns som om att stealth-elementet är som helt borttaget och vakterna verkar stundtals har erhållit spindelmannens spindelsinne och det är stundtals omöjligt att döda någon utan att bli upptäckt.

Grafiken är något som har förbättrats väldigt sedan de föregående spelen. Inte minst gäntemot tvåan, som är ett av de fulare i serien. Mellansekvenserna har alltid varit något dåligt i serien men i och med Assassin's Creed 3 har man faktiskt lyckas med något hyfsat snyggt. Grafiken är bra över lag för att vara till konsol men de klassiska grafikbuggarna finns kvar. Motorn som används i Assassin's Creed 3 är AnvilNext, en uppdatering av Anvil som i sin tur var en uppdatering av Schimitar.

Ljudet i Assassin's Creed 3 är inget som är värt att notera. Det finns där och även fast det tillför något till spelet så är det inget spektakulärt. Musiken i spelet är inte heller något fantastiskt. Jag tänkte knappt på det under tiden jag spelade. Musiken i Ezio-trilogin var underbar och Jesper Kyd gjorde ett fantastiskt jobb med dem. Tyvärr lämnade han serien för att arbeta med andra projekt.

Efter att ha spelat igenom hela storyn och gjort en del sidouppdrag så kollar jag på statistiken över hur mycket jag har spelat. Speltiden låg på ungefär 13 timmar när spelet var över. 11 timmar skulle troligen vara nog för att klara ut det om man skippar att göra sidouppdrag. 11 timmar är alldeles för lite. Assassin's Creed 2, som förövrigt är mitt favoritspel i serien, tog 20 timmar att klara ut.

Slutet på Connors historia var ingent att hurra för. Jakten på slutet var något av det sämsta jag har varit med om och det slutade väldigt hastigt. Slutet på Desmonds historia är ännu billigare och hela tiden när genom den sista cutscenen tänkte jag att jag själv skulle få bestämma utgången själv. Men detta tas snabbt ifrån mig och jag lämnas tomhänt med eftertexterna rullandes och en konstigt känsla i magen. Ett slag i ansiktet på oss som har spelat alla tidigare spel att avsluta en serie på detta vis.

Det som gör att detta spel inte sjunker ännu mer för mig är att det är hyfsat trevligt att döda britter och klättra i träd.

Assassin's Creed 3 är det sämsta spelet i serien. Tyvärr.

Betyget är satt efter GRs egna betygskriterier. http://www.gamereactor.se/betyg