Xcom: Enemy Unknown

Skrivet av: marcel   2012-11-30

Jag får väl inleda den här recensionen med att erkänna att jag aldrig spelade originalet. Min enda tidigare erfarenhet av turordningsbaserad strategi kommer från Jagged Alliance: Deadly Games. Jag har inte ens spelat Civilization spelen. Jag har alltid tyckt att genren verkar för seg. Men det här verkade bra, så jag bestämde mig för att ge det en chans.

Spelet börjar med att utomjordingar attackerar och som nybliven kommendör för xcom styrkan så skickar du en patrull för att undersöka saken. Detta är spelets tutorial och man kan egentligen inte göra annat än att spela igenom uppdraget exakt som det är tänkt. Man lär sig visserligen grunderna, men uppdraget är lite frustrerande då man inte kan påverka utgången. Saker och ting går såklart åt helvete, men när det är klart så börjar äntligen spelet på riktigt.

Väl tillbaka i basen börjar nu den strategiska biten av spelet där man ska rekrytera soldater, forska på utomjordingarnas teknologi (och döda kroppar) samt bygga nya delar av basen. Här kan man i lugn och ro sitta och fundera huruvida ett bättre vapen till ens jaktflyg eller ett nytt hagelgevär till ens assaultsoldater är att prioritera. Eller ska man kanske försöka skicka upp en ny satellit? När man kommit in en bit i spelet känns dock inte ens dessa moment speciellt lugna, utan man sitter lite på helspänn hela tiden även fast det bara är i ens huvud det är bråttom. Det är också här man scannar av jordklotet efter utomjordingar, vilket dels får tiden i spelet att gå och, när man hittar ett UFO (tex.), skickar en till nästa uppdrag.

När man skall börja ett nytt uppdrag kommer man först till en skärm där man kan byta ut vilka soldater man ska ha med på uppdraget eller kanske byta utrustning på soldaterna. Det finns fyra olika soldatklasser, alla med olika styrkor och svagheter, och att ta med sig rätt grupp med soldater är A och O för ett lyckt uppdrag. När soldaterna dödar utomjordingar på uppdragen så går de upp i rang, vilket ger dem förmågor som antingen ökar deras offensiva eller defensiva möjligheter på slagfältet. Ett tips är dock att alltid ta med sig någon eller några rookies på varje uppdrag för att ha bra utbytare när ens bästa soldater antingen har dött eller är skadade.

Man kan ändra på det mesta hos sina soldater, allt från utseende till namn och smeknamn, detta leder till att man fäster sig vid sina soldater (iaf. jag). Vilket i sin tur leder till att man helst alltid vill ta med sina bästa kämpar, men det är som sagt bra om man har fler bra soldater, då även dina darlings kommer att dö.

Och detta faktum, att även om du spelar bra, så kommer folk att dö, är faktiskt en av de bästa sakerna med spelet. Det ger spelet en nerv som är oerhört spännande. Man har även en fog of war, så det ens soldater inte kan se, det kan man inte heller själv se. Att därför spela taktiskt, ta positioner där soldaterna täcker varandra, och utnyttja varje liten del av terrängen som kan ge en skydd är väldigt viktigt. Att utnyttja varje soldatklass styrkor, och undvika dess svagheter, är skillnaden mellan ett lyckat uppdrag och ett där du tvingas retirera tillbaka med svansen mellan benen.

Den här taktiska biten är extremt spännande och beroendeframkallande, många gånger har jag insett att klockan är alldeles för mycket, men ändå inte kunnat stänga av förrän jag klarat av uppdraget. Och varje gång ett misstag leder fram till en soldats död hugger det till i hjärtat. Man vill verkligen inte att ens sniper med över hundra kills ska dö.

Om man ska ta upp några nackdelar med spelet så är det kanske att grafiken inte är jättesnygg, men den fyller sin funktion, och det är absolut inte fult. Men det hade helt klart kunnat göras snyggare. En annan nackdel är att kameran ibland, om man är nära kanten på kartan, kan vara lite bångstyrig, men då det är turordningsbaserat ställer det inte till några direkta problem, utan är mest ett mindre irritationsmoment.

Jag kan varmt rekommendera det här spelet till alla som klarar av det lite lägre tempot jämfört med ett hetsigt FPS. Det är ett oerhört bra och spännande spel.

Samlat betyg: 8.8/10
1