Nintendo Land

Ett av de absolut bästa party-spel jag körde. Enormt mycket glädje och underbar design. Detta är Nintendo Land

Nintendo Land var så omtalad på E3 2012 att min enda tanke var "Sluta snacka om det där Nintendo Land redan". Jag var ganska skeptisk till spelet fram till det sköna Wii U Nintendo Direct. Det är då man fick se hur bra och stor det här spelet är.

Nintendo Land består av 12 attraktioner. Jag kallar de inte för mini-spel för att de flesta av de är långt ifrån mini-spel.

Grafik:
Grafiken i Nintendo Land är väldig bra. Spelet satsar inte på realistisk grafik utan på en färgglad stil och olika roliga art-styles. Saker i spelet är bland annat gjorda av tygg, snören mm i t.ex. Zelda Battle Quest eller teater-scen liknande i t.ex. Takamaru's Ninja Castle. De ville alltså ge en känsla av att vara i en riktig nöjespark.
9/10

Ljud:
Ljud och Musik (speciellt musik) är på toppen nivå. Musik är helt underbar och ger många nostalgikänslor. Ljudet har jag ingenting emot förutom Monitas tråkiga röst men man får veta att hennes röst är menad att vara så ("My voice synthesis cannot create a happy voice, but believe me I fell happy" eller något sånt).
9/10

Gameplay:
Meningen med Nintendo Land är att lära sig använda kontrollen liksom Wii Sports gjorde med Wii. Men det finns en enorm skillnad mellan dem. NL är 100 gånger bättre än Wii Sports. Varje attraktion har mycket att erbjuda och jag tänker berätta kort om varje:

MAIN PLAZA: Detta är inte en attraktion utan själva centrum för parken (oftast kallad för hub world). Där finns ingångar till alla attraktioner. Folks Mii-karaktärer går runt i den och man kan se vad de säger på Miiverse och kolla deras Stamps, trophies etc. (aka achievements). I mitten finns ett stort torn med en skärm på toppen. På den skärmen för man spela en minispel där man kastar ner dina samlade mynt så att de träffar "hållen". Om man kastar en mynt i varje hål får man en pryl till plazan. Minispelet är lika beroendeframkallande som dess irl-version. Dessa prylar är animerade figurer av föremål från attraktioner, musik från spelet eller olika knappar (ex. en knapp som förändrar tiden på dygnet).

The Legend of Zelda: Battle Quest - Lite som Swordfight i Wii Sports Resort men med mycket mer djup, nya saker och först och främst Zelda-tema. I det här attraktioner kan man spela 1-4 spelare. En kan bära pilbågen och använda den med gamepaden och resten bär svärd och sköld och slåss med Wii Remote plus. Man slåss igenom 9 st banor där man besöker bl.a Lost Woods, Death Mountain och till slut Ganon's Castle. Det här är en av de spelen jag körde mest. Förutom vanliga Battle Quest finns också Advanced banor efter man besegrat Ganon och Time Attack där man ska skjuta fiender så snabbt som möjligt.

Pikmin Adventure - Kanske det längsta av alla spelen och även en av bästa. Pikmin Adventure är som ett mindre version av Pikmin. En spelare är Olimar och har små Pikmin till hjälp och de andra är stora Pikmin. Olimar spelar med Gamepaden och använder touch-skärmen för att kasta Pikmin. De stora Pikmin som kontrolleras av andra spelare spelar med Wii-remote med kontroll-schema samma som de flesta Wii-spel (1 är attack, 2 är hoppa). Väldigt rolig spel och har mycket at erbjuda. Förutom vanlig Story Mode finns också versus.

Metroid Blast - Kallad för Nintendo Lands svåraste. Metroid Blast är en third person shooter. I Land VS Air en spelare spelar på gamepaden och är Gunship som skjuter motsåtndare från luften och de andra spelar med Wii Remote plus och nunchuck på marken och försöker skjuta skeppet. I ground battle är alla på marken och då är det som en typisk shooter. Assault Mission är ett läge för en spelare (går med fler om jag minns rätt) där man ska skjuta fiender i form av robotar och ibland ikoniska bossar). Spelet är väldigt kul men kunde ha varit liiite bättre.

Mario Chase - Competitive spel för minst 2 spelare (roligast på 5). Spelaren på gamepaden än Mario som ska fly ifrån Toads. Mario ser hela kartan på sin skärm så att han kan lättare fly ifrån de som försöker fånga honom. Enkel spel med ger överdrivet mycket glädje.

Animal Crossing: Sweet Day - I det här Competitive spelet för minst 2 spelare styr en person vakterna (på gamepaden) medan de andra ska samla "godis" och lägga de i en speciell ställe i 2-spelar lägen eller samla så många som möjligt om man är fler än 2. Ju mer godis djuren samlas desto saktare de blir och desto lättare det blir för vakter att fånga dem. Blir djuren fångade tre gånger, vinner vakterna. Och notera att jag säger vakterna, båda styrs av en enda spelare genom att styra varenda med varsin analog stick. Hysterisk rolig.

Luigi's Ghost Mansion - I det här competitive spelet är personen med gamepaden spöken och de andra är Ghostbusters... jag menar fångare. Man ser inte spöken med spöken ser dig. Enda som talar om vart spöken befinner sig är vibrationer på Wii-remoten (ju närmare desto mer skakar den). Spökens uppgift är att fånga spelaren tre gånger (2-spelare) eller fånga alla (3-5 spelare). Fångarna roll är att fånga spöken genom att lysa på dem med ficklampan och få dess "liv" till 0. Det här spelet handlar mycket om teamwork.

Donkey Kong: Crash Course - En attraktion för 1 spelar. Man styr en "vagn" genom en bana med massa farliga ställen som dödar dig direkt. Man måste ta det försiktig för att vagnen är svag för skada. Man styr vagnen genom man luta gamepaden åt sidorna. Sen får man göra olika saker för att påverka vissa platform. Jag kan lova en sak. Det här spelet är SVÅR.

Yoshi's Fruit Cart - Den attraktionen ser ut barnslig och lätt men va inte lurad. Man ska samla alla frukt genom att rita vägen för Yoshi-vagnen, men men... De ritar vägen på touch-skärmen och där visar inga frukter så man måste kolla på TV:n och komma ihåg vart de ligger. Ju längre man kommer desto svårare det blir.

Takamaru's Ninja Castle - Ett spel där man kastar ninja-stjärnor "från" sitt Gamepad. Väldig rolig och ganska utmanande spel, men gamepaden kan ibland läsa av rörelser lite fel, men det påverkar inte spelet så mycket. (men ändå.)

Octopus Dance - Ett litet rytmspel där man ska repetera rörelser. Man styr var sin arm med varsin styrspak, vrider på gamepaden för att röra dig vänster och höger och till slut skaka paddan för att hoppa. Ännu ett svårt, roligt och välfungerande spel.

Ballon Trip Breeze - Väldigt enkel spel där man ska dra linjer på touchskärmen för att skapa vind. Samma princip som i originella Ballon Trip.

Captain Falcon's Twister Race - Ett race-spel där man styr Blur Falcon genom en bana full av hinder. På tv:n visas fordonet i third person perspektiv medan på gamepaden ser man från toppen och det är där man kollar för det mesta. Inte dålig men inget speciellt.

Gameplay i Nintendo Land är underbar. Det är en av de bästa partyspel på väldigt länge och underbar addition till Wii U Premium Pack och ett av de bästa spelen på releasen. Man lär sig gamepaden snabbt med paden och spelet passar lika bra för casual som hardcore, men vissa attraktioner är verkligen svåra och mer för hardcore. Det som gör NL bättre än de flesta partyspel är att spelet kan lika gärna spelas själv som med vänner.
9/10

Hållbarhet:
Det finns mycket att göra. Flera spel har ånga banor. Man ska satsa på att få alla stamps och trophies samt alla prylar och även då är det ett roligt spel att bara plocka upp och spela.