Far Cry 3

Skrivet av: Honored   2013-01-22

Far Cry 3 kan mycket väl vara ett av de mest ambitiösa projekten under 2012 och likt spel som The Elder Scrolls har det mycket intressant mekanik bakom kulisserna som arbetar i symbios för att leverera en av de mest intensiva och mest dynamiska shooter-upplevelserna för året 2012.

I en helt öppen värld där ett djurliv, pirater och skogsbränder härjar i en av de mest levande djungelmiljöer vi sett ger det dig mer inlevelse än något annat spel hittills levererat det här året. Experimentet som var Far Cry 2 har nu betalat sig då utvecklarna plockat det bästa från det spelet, Far Cry och det första Crysis. Dynamiken spelet levererar efter det att du kommit in i hur allt fungerar är minst sagt väldigt spektakulärt. Tillsammans med en driven handling finns det otroligt mycket annat att ta sig an i den här levande tropiska övärlden. Att få möjligheten att springa runt i de här miljöerna och ta över piraternas territorium, jaga vildlivet, köra bil som en galning och hoppa från hanggliders är på ett sätt Ubisofts svar på Saints Row the Third, fast i första person.

Du spelar som Jason, en student som åker till den här ön för att festa med sina syskon och kompisar samtidigt som de utövar extremsporter, som t.ex. hoppa fallskärm och klippdykning, vilket givetvis gör att de blir kidnappade av öns lokala pirater som också styr de kringliggande ögrupperna. Här kommer också spelets karaktärer in i handlingen och piraterna leds av en psykotisk galning vid namn Vaas, som minst sagt är oberäknelig, men som också är en av de starkaste spelkaraktärerna under 2012. Det är alltså upp till dig att frita dina kompisar, störta Vaas diktatoriska styre och senare ta er bort från ön och sätta er i säkerhet. Till din hjälp möter du under resans gång många lokala förmågor som hjälper dig att reda ut hur stora delar av allt det här hänger ihop och fungerar, vilket är upplagt på ett bra och framförallt jämnt sätt men som ändå håller skapligt tempo uppe i den här ganska långa kampanjen.

Till sin hjälp lånar Far Cry 3 ganska mycket från andra spel i samma genre, som t.ex. Assassin's Creed som vi redan har sett men även från spel som Red Dead Redemption. Dock ska här nämnas att man ganska snabbt bortser från dessa små element då denna titel gör allt lite bättre och framförallt på ett betydligt roligare sätt. För att få tillgång till en komplett karta måste du klättra upp i radiotorn och störa ut piraternas signaler och för att befria lokalbefolkning från deras herravälde måste du slå ut deras strongholds. Till din hjälp har du en växande arsenal bestående av allt från pistoler, automatkarbiner, snipergevär och raketgevär till pilbågar, eldkastare och flareguns. Alla dessa olika vapen kan du även specialanpassa för just ditt spelsätt, vilket tillför ett helt nytt djup i spelet.

Far Cry 3 ser hela tiden till att du nästan tvingas till att utforska den underbart vackra världen, men samtidigt känner du absolut inget tvång i att göra det som spelet vill att du ska göra. Om det låter rimligt? Vilket jag antar att det inte gör, men det är så jag bäst kan beskriva känslan. I det här har de också stoppat in ett ganska välgjort levelsystem, likt det vi ser i valfritt RPG, där du med mer erfarenhetspoäng kan låsa upp fler egenskaper som hjälper dig på vägen genom ditt äventyr. Alla dessa olika element gör att du faktiskt vill utforska mer och lära dig mer på dina resa i den här otroligt vackra med ack så ogästvänliga övärlden. Att man ska tröttna på det här spelet känns för närvarande väldigt långt borta och chansen att du kommer spela något annat innan året är slut är faktiskt ganska osannolikt.

Fiendens strongholds som du tar över var en mekanik som kanske inte var helt tillfredsställande i Far Cry 2, men är nu förfinad och välfungerande vilket i slutändan ger dig en stor tillfredsställelse när du tagit över ett territorium. Dessa läger går att ta sig an på flera olika sätt, du kan t.ex. smyga dig in och förstöra larmet för att sedan plocka av fienderna en efter en med din kniv, du kan lägga dig på en bergstopp och knäppa dem med ditt snipergevär, gå in full-guns-blazing eller helt enkelt tända eld på hela jävla skiten.

Men när det kommer till slutet av dagen så är det just spelvärdet som är den absolut starkaste sidan i Far Cry 3. Du får så otroligt mycket variation och valmöjlighet i varenda liten aspekt av det här spelet och tillsammans med handlingen och de otroligt välgjorda karaktärerna bjuder Ubisoft oss på en total och komplett upplevelse utöver det vanliga. Det enda lilla som jag kan anmärka på här är att handlingen som annars är så otroligt bra, kanske tappar lite tempo mitt i spelet. Samtidigt kan det här bero på lite hur du väljer att spela, men det är ändå en av de veka punkterna som jag kan se.

Världen är massiv och ännu en gång drar jag en parallell till The Elder Scrolls då det är fullt av innehåll och saker att göra, det är aldrig en tråkig sekund tillsammans med Far Cry 3 och det tillfredsställer alla olika känslor du kan tänka dig. Du skulle i teorin kunna spendera timme efter timme på att gå runt och bara plocka blommor för att sedan använda dessa i spelets inbyggda craftingsystem där du kan tillverka allt från väskor till mediciner - om man nu gillar att göra sådant.

Far Cry 3 bjuder också på en kampanj för kooperativt spelande som är integrerad i världen på ett mycket finurligt sätt, där du spelar som en av flera olika stereotypiska karaktärer, men också det här läget känns välgjort med flera långa mellansekvenser som på olika sätter knyter dig an i världen.

Tekniskt sett är det här ett spel som ska spelas på PC, då det i DirectX 11 ser nästintill realistiskt ut i vissa scener. Det är i många fall en riktig "wow!"-upplevelse och man undrar om det är såhär spel kommer att se ut i nästa generation. Att jämföra PC-versionen med konsolversionerna är egentligen inte rättvist någonstans, men med det sagt så ska man inte räkna ut dem ändå - spelet ser visuellt förvånansvärt bra ut på konsolerna i de allra flesta fall, men emellanåt kan framerate:n ta stryk av den höga visuella kvalitén. Men detta till trots är titeln 100% spelbar och egentligen inget man tänker på under spelets gång.

Far Cry 3 hade helt klart potential att bli årets absolut bästa spel, men än en gång faller det lite på själva historien som känns lite som att den stannar av ett par timmar in i spelet. På många sätt lovade Ubisoft mer på den punkten än vad de egentligen kunde leva upp till. Med det sagt är historien inte dålig - tvärtom väldigt engagerande. Trots det är det här en av de roligaste spelupplevelserna jag haft under hela det här året och man kunde bara önska att hälften av alla liknande spel i just den här genren skulle snegla lite på hur Far Cry 3 valt att göra vissa moment. Oavsett vad du gillar med spel som bjuder på öppna världar kan jag personligen garantera dig att det finns något moment, eller någon del som du verkligen kommer att älska med just det här spelet. Hur som helst är det här något som varje människa åtminstone borde testa och skaffa sig en egen uppfattning om.

Medlemsrecensioner14
Samlat betyg: 8.9/10
1