Assassin's Creed III

Skrivet av: zwqase   2013-02-27

Res tillbaka i tiden och fråga mig sommaren 2012 vilket spel som jag såg mest fram emot under den kommande hösten så skulle svaret ilsnabbt har varit Assassin's Creed III. Jag är ett stort fan av serien och att man äntligen, äntligen gjorde sig av med irriterande Ezio såg jag som ett av många stora plus.

Spelet som skulle bli ett nytt avstamp i serien, en ny byggsten att arbeta vidare på med fler uppdateringar än de sedvanliga små experimentella nyheterna. Istället visade det sig att Assassin's Creed III snarare var ett av de sämsta kapitlen i den här sagan, som bland annat brottades med ett problem som tycktes ha spridit som ett virus bland spelen under året som gått.

Det stora felet på Assassin's Creed III är handlingen, och allt som har med den att göra. Karaktärer, dialog och vändningar är samtliga så korkade och uruselt genomförda att jag nästan saknar den italienske hunken från de senaste spelen. Och på köpet lyckas man dessutom totalt förstöra Desmond Miles sista stund i något fånigt skitsnack. Totalt finns det så mycket dumheter, idioti och fjanterier att jag omöjligt kan lista dem alla, så låt oss istället gå över till vad som faktiskt ändå gör Assassin's Creed till ett i slutändan väldigt bra spel.

Nämligen att det är riktigt underhållande att spela. Att klättra i träd var faktiskt mycket roligare än vad jag väntat mig och i den dundertjusiga miljö man byggt upp så är det en fröjd att skutta omkring. Assassin's Creed-serien har alltid lyckats väldigt bra på att få till sin design och skapa en inbjudande och atmosfärisk värld, och Assassin's Creed III är inget undantag.

Sedan har Ubisoft också, med sina många olika spelstudios, återigen valt att spänna musklerna och låta en av dem utveckla ett nästintill helt separat litet spel som sitter påklistrat med resten. Svenska Ubisoft Massive hjälpte till med Desmonds bakgrundshistoria i sin pusselvärld och i Assassin's Creed III är det Ubisoft Singapore som fått i uppdrag att utveckla sjöslag.

Ett spelläge som fungerar otroligt väl. Nästan lite för väl faktiskt då jag ibland finner mig själv fast med att enbart spela dessa uppdrag. Ubisoft bör förstås inte göra något annat än låta studion i Singapore bygga vidare på detta till ett fullblodigt piratspel, vilket jag verkligen, verkligen hoppas att man gör!

Sen får man förstås inte heller glömma flerspelarläget, vilket jag spenderat en hel del tid med också. Spännande och nervkittlande är det som alltid tidigare oerhört underhållande att smyga runt och försöka luska ut vem ens mål är och lönnmörda personen innan man själv blir någons offer.

Dock tycker jag att man precis som i revelations gått ytterligare något steg i fel riktning där multiplayern blir allt enklare. Tack vare tillägg som ökande hjärtklappning och dylikt är det inte alls svårt att luska ut vem man jagar om vem som jagar dig. Något som leder till ett ökat tempo, vilket jag inte vill ha. En dröm vore att man kunde sparka igång en egen server med fler inställningsbara regler, så som att en stun alltid vinner över en kill och så vidare.

Så Assassin's Creed III var en enorm besvikelse i det avseendet att handlingen, karaktärerna och dialogen var brutalusel samt att multiplayern fått vissa tillägg jag inte är så förtjust i. I övrigt rockar dock den här serien vidare med många härliga nyheter, superskön spelvärld och en härlig atmosfär. Här finns massor att göra och även om inte alla förhoppningar infriades så förtjänar det ändå en plats bland årets bästa.

[Testad version: Playstation 3]

Medlemsrecensioner18
Samlat betyg: 7/10