Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3

Då har jag spelat spelet Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 (säg det tre gånger fort efter varandra). Jag har alltid varit ett Naruto-fan sedan jag för många år sedan började följa animen varje vecka, jag har dock aldrig varit ett fan av Naruto-spelen bortsett från Rise of a Ninja och Broken Bonds till 360. Något jag älskar dock är fighting-spel med mängder av slagskämpar som man kan spela med, och jag älskar även när majoriteten av karaktärerna är låsta från början, jag har alltid varit som så att jag försöker att låsa upp alla karaktärerna i spel och när en kompis sedan kommer över för att spela med mig så kan jag skryta gott om att jag låst upp den där karaktären som är så svår att låsa upp. När jag fick höra av en kompis hur många karaktärer som skulle befinna sig i spelet och att de flesta var låsta så kunde jag inte motstå spelet, jag är ju ändå ett fan av Naruto, så varför inte?

Och visst fanns det karaktärer i mängder, så här finns det mycket att göra tills man har hittat sin favorit karaktär. Jag upptäckte dock att man låser upp alla karaktärerna genom att bara spela storyläget, själv ville jag självklart låsa upp karaktärer när jag spelade storyn men jag hade även hoppats på att man fick göra lite svårare utmaningar för att låsa upp andra karaktärer, där tog jag fel. Det finns som sagt mängder av karaktärer, runt 87 stycken till och med, men trots att det finns en så stor mängd av spelbara karaktärer så fattas det ändå många från animen/mangan, t.ex. bröderna Ginkaku och Kinkaku för att nämna ett par som jag hade hoppats på att man skulle få spela som.

Karaktärerna låser man som sagt upp i storyläget som vi nu kommer till. Storyläget börjar med att du kontrollerar Narutos pappa Minato många år innan spelet/mangan/animen utspelar sig, ungefär samtidigt som när Naruto föds och den "maskerade mannen" släpper lös den niosvansade räven. Allt börjar med några häftiga filmer och snart så är spelet igång. Något som ska vara nytt för Ultimate Ninja Storm-serien är att man får olika val då och då genom spelet, dessa val verkade väldigt intressanta men i själva verket så ändras inte storyn alls beroende på vad du väljer. Det som händer när du väljer en av vägarna Hero och Legend är att du får slåss mot starkare fiender eller mot normalsvåra fiender, du får därefter olika poäng som du samlar på dig genom spelet. Väljer du Legend så blir striden svårare men du får även Legend-points vilka gör att när du fått ett visst antal poäng så kan du köpa legendariska prylar från alla de olika affärerna och köpmännen som du stöter på under spelet, samma sak händer om du väljer Hero, striden blir dock lättare och du får Hero-points istället, ett sådant val får du precis innan du får börja spela på riktigt.

När du väl har valt ditt val så börjar (i mitt fall då jag valde den svårare vägen) striden med den maskerade mannen, här får jag ett hum om hur spelets stridssystem funkar och efter striderna som följer (vilket inkluderar en väldigt häftig samt snygg strid mot den niosvansade räven) så är prologen slut och det riktiga spelet börjar. Man får då kontrollen över Naruto i en "öppen" spelvärld där du kan springa runt i till början byn Konoha och utforska. Det känns som ett bra avbrott från stridandet och här kan du få diverse olika uppdrag som du kan utföra mot att du får förvärva diverse olika prylar som du kan nyttja i striderna bl.a. du skrapar oftast även ihop några slantar som du kan nyttja i spelets butiker.

Jag förväntade mig att just den "öppna" delen skulle fungera som i Rise of a Ninja och i Broken Bonds men här är man ganska så begränsad med vart man kan gå och utforska. Kameran i den öppna delen är dock lite irriterande då spelet nyttjar sig av fixerade kameravinklar, så den själva öppna delen är självklart rolig men den känns lite för begränsad.

Storyn fortsätter sedan framåt praktiskt taget som mangan/animen med undantag för vissa delar i storyn, storyn sträcker sig till och med längre än vad animen gör i dagsläget, så spoilers finns i spelet. För den som har följt Naruto så känns storyn som en trevlig och bra upprepning och det är väldigt enkelt att förstå handlingen, för den som inte har hängt med Naruto så mycket sedan Pain-archen (eller för den som inte har följt Naruto alls) så känner man troligtvis inte igen sig alls, så går man efter storyn så är det nog bäst att man har följt åtminstone animen för att man inte ska känna sig förvirrad.

Storyn i sig är det verkligen inget fel på då den följer huvudstoryn väldigt väl, men väldigt ofta så är det oerhört mycket dialog som man får ta sig igenom. Om man nu inte gillar att sitta och läsa en massa så går det givetvis bra att hoppa över mycket av dialogen m.m. risken finns dock att man missar väldigt mycket av storyn om man nu väljer att göra det.

Om vi nu går över till själva kärnan av spelet, alltså stridssystemet så finns det en hel del att säga om det. Striderna är väldigt snabba och actionfyllda och man har aldrig tråkigt när man kämpar mot alla de karaktärerna som finns att tampas mot. Alla karaktärer har några olika jutsus, kombos samt en ultimat jutsu som man kan nyttja. För att man ska kunna använda dessa jutsus så måste man ladda upp sin chakra, man laddar upp chakran genom att stå still samtidigt som man håller in triangelknappen (Y på Xbox 360 versionen), när man gör det så lämnar man sig dock öppen för attacker från motståndaren så man måste hela tiden fundera på om man ska chansa med att ladda upp lite chakra eller om man ska spela mer säkert.

Man får hela tiden tänka på hur man ska gå tillväga för att man ska ta hem matchen och då striderna är väldigt snabba så får man försöka att tänka snabbt samtidigt som man undviker attacker från motståndaren. Striderna utspelar sig tredimensionellt, så man kan springa runt på planen hur mycket man vill, det känns verkligen som skön variation från de flesta andra fighting-spelen där man oftast rör sig på en tvådimensionell spelplan. Spelar man storyläget så kan dock striderna kännas tämligen enkla, men mot en mänsklig motståndare så kan man har hur kul som helst. Det är riktigt roligt att sätta sig med några kompisar för att tävla om vem som är den ultimata ninjan. Det finns även ett turneringsläge som är riktigt roligt om man är fler som spelar. För att göra det ännu roligare så har man valt att lägga in ett system som väljer olika regler inför varje match, man kan t.ex. förlora liv när man laddar sin chakra, detta gör det mycket roligare och man får oftast tänka lite mer på hur man ska ro hem "pokalen". Och allt detta är bara en bråkdel av stridandet i Ninja Storm 3.

Går man sedan in på de visuella samt den audiovisuella aspekterna av spelet så kan man säga som så att grafiken är riktigt snygg. Det är mängder av fräscha effekter och stundtals så ser det faktiskt nästan ut som att man spelade en interaktiv anime. Ljudet är även det väldigt bra, ljudeffekterna är som vad man kan förvänta sig i ett Naruto-spel och musiken är riktigt ljuvlig även om de inte använt sig av animens musik. Något som jag dock bör varna för är att spela spelet med den förinställda amerikanska talet, den låter väldigt risig och irriterande och man slår väldigt snart på det japanska original talet istället, och där levererar röstskådespelarna som man kan förvänta sig.

För att knyta ihop denna recensionen av det nyaste Naruto-spelet så kan man bara säga att det är ett fantastiskt spel, dock med några störande moment och avsaknad av vissa karaktärer. Det finns mängder att göra och mycket för samlaren att samla på sig, så som kort och titlar, vilket det finns runt tusen stycken av vardera som man kan hitta/låsa upp/köpa i spelet. Dessa använder man sig sedan av i spelets online-läge, vilket jag inte har testat mer än en match på (där jag åkte på stordäng).

Allt som allt, Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm är ett underbart och oftast lättsamt slagsmåls-spel som ofta roar, storyn är även den utmärkt. Men för någon som har spelat de tidigare delarna i storm-serien så är detta kanske inte ett givet köp då det som jag har förstått det endast har några nya karaktärer och någon ny funktion. Och snälla CyberConnect2, till nästa spel, låt inte Naruto/Sasuke med flera ta upp mer än en ruta där man väljer karaktärer, ni kunde ha nyttjat dessa platser till t.ex. Ginkaku och Kinkaku, men jag antar att det kommer släppas fler karaktärer i form av DLC-trams.

Det är ganska svårt att betygsätta spelet då jag gärna hade gett det en 8 vilket det förtjänar, men jag ger spelet en väldigt stark 7a, så se till jobba på lite mera för att öka betyget på erat nästa Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4, jag är i alla fall fast!

Samlat betyg: 7/10
1
2