Beyond Good & Evil

Skrivet av: AG Jati   2013-03-19

Gammal kärlek rostar aldrig. Jag vill bara fortsätta spela som Jade igen, och igen. Jag vill flytta till Hillys. Bosätta mig vid en fyr. Gifta mig med Jade och få underbara barn. Det är svårt att egentligen beskriva Ubisofts mästerverk punkt för punkt.

2004 var en tidpunkt innan Assassin's Creed hade nått ut till den bejublade publiken. Istället var det året då Ubisoft gjorde stordåd med två oförglömliga titlar vid namn Prince of Persia och naturligtvis Beyond: Good & Evil. Det var ändå märkligt. 2004 verkade vara ett år då spelarna inte längre ville lyssna på kritikerna. På pappret var ju trots allt Beyond ett bättre spel (i mina ögon) medans Prince of Persia vara bara ett lille hopp-spel där man klättrade på väggar. Men trots allt sålde Prince of Persia som smör och Beyond: Good & Evil blev tyvärr bortglömt. Nu är det mitt uppdrag att återuppliva en av världens bästa klassiker!

Jag kan väl börja på ett klassiskt vis berätta om storyn. Du är Jade, en fotograf som blir antagen till IRIS-Nätverket tillsammans med din farbror och adoptivfader Pey'J(uttalas Page). Det handlar om ett kriminellt nätverk vid namn DomZ som tänker förgöra ditt fridfulla paradis Hillys. Folket i Hillys kallas för Hillyans och bevakas av ett mycket skumt försvarscenter som heter Alpha Sections. Vad IRIS tror är att Alpha Sections samarbetar med DomZ för att ödelägga Hillys. Så nu får en tjej med en magisk stav och klumpig liten gris i uppdrag att avslöja skumisarna.

Spelmässigt sätt fungerar det enkelt och bra. Du må bara ha tre olika hit combos. Två som kan aktiveras med en vanlig X-knapp och ett specialkommando som din medhjälpare aktiverar. I början går det rätt trögt. Mycket i Beyond: Good & Evil handlar om samarbete som kan vara lite svårt, med tanke för spelare som är sju att hantera. Även om jag är arton och en myndig grabb fastnade jag vid många sektionera där jag tvingades ge bort mer än hälften av mina starkos. Då kommer jag också fram till ett annat problem, nämligen kameran. Det är inte förstaklassig kamera som Jak & Daxter eller Spyro där kameran fungerar utmärkt. Speciellt vid grottorna märkte jag att man måste ha rätt snabba reflexer och se till att skydda sina medhjälpare. Jag spelade och plågades och längtade efter tills man kunde få Carlson & Peters-mannen till sitt crew.

Under spelets gång får vi förutom att hitta intressanta gångar, floder och städer även en hel del intressanta cut-scenes. Jag är väldigt förvånad över att vissa sektioner som ibland kan vara för blommigt ljusa eller djävulskt mörka se så bra ut. Det märks att Ubisoft tillhör dem mest erfarna speltillverkarna rent grafiskt sätt. Vissa ger tårar medans andra ger en hårresande historia. För att inte tala om den minst sagt bedårande vackra musiken! En fröjd för örat!

Jag kom inte hit för att samla på onödiga pärlor, utan för att rädda mitt semesterparadis där jag vill bo, gifta mig och skaffa barn. Under mörkret i parkbänken i staden låter jag inga lömska vakter eller odjur gå nära mig eller min älskling, Jade. Jag fick ett förhållande, och det var med Beyond: Good & Evil.

Betyg:
Spelet: 10/10
Grafik: 10/10