Kingdom Hearts

Skrivet av: AG Jati   2013-03-20

Walt Disney blir teleporterad av en taliban till en Fantasia-värld. Under sin tur låter han sin fantasi släppas lös och figurerna får göra jobbet tillsammans med hormonunga Final Fantasy-figurer. Tillsammans måste de rädda världen från en klassiker vid namn ondskan. Kan det vara något?

Jag befinner mig på en strand tillsammans med min flickvän. Det är både blöt och kallt. Det enda jag har haft i tankarna är små underliga svarta varelser. Men de verkar vara rädda, fasansfulla...utan hjärtan. Jag flyr, dem jagar. Dem jagar, jag flyr. Men de som än gång var människor är precis som jag. Varför ska jag skada dem för gröna lerbollar? Varför just jag, och vi andra!

Ni fattar nog vinken. När ett företag som Square Enix är ett spelföretag på gång måste de tjäna pengar. De ringer Disney och ber dem skicka in avdankade figurer från deras ändlösa museum. Genast blir världens befolkning som energipillren och spelena säljer som aldrig förr. Inget Final Fantasy-fan vill lämna ett spel som Kingdom Hearts åt skogen. Nåja, det har väl redan gått åt skogen. Nuförtiden är det bara en bortglömd serie tramsspel utan en riktig grand finale. Istället så får man horribla rip-offs. Men det är en helt annan historia. Låt mig få istället hoppa in denna lustiga spelvärld.

Du spelar som Sora. Du har ingen uppgift eller något mål i livet. Du bara ligger och dagdrömmar. I din första dröm ser du tre olika prinsessor. De är din hjälpguide i början. (Något som du nästan inte alls behöver eftersom en startknapp och alternativ finns i paus-menyn). Ska du dryga ut mig spel, eller får jag ha kul för en gångs skull?
Hallelujah! Nu får man spela minsann!
Jag får vid livets början av spelet slåss på barnsligaste vis mot tre olika personer. (Några som jag knappt ser under senare tid av spelet). Det går inte särskilt hyfsat utan jag bara lyckas klå upp din lilla tjejen med det blommiga förklädnadet. Enligt min intelligens från en pytteliten hjärna är det ju helt fel svårighetsgrad för spelare på sju år. Det är nog svårt att se upp för flygande blixtar som kommer farande mot en samtidigt som man måste fajtas mot svarta figurer som warpar hela tiden. Så, vad får jag för spännande äventyr egentligen? Jaja, ett möte efter en Disney-karaktär till en annan, plus mer svarta figurer. Men, varför just ska alla fiender vara svarta? Är det Tintin i Kongo som är i farten? Okej, om jag ska vara ärlig. Det finns inte mycket till story. Är du inte intresserad av Disney kommer detta bara vara enligt dig en billig ursäkt från ett företag som gör strålande spel.
PUH! Som om det där inte var konstigt nog att berätta! Jag tror att jag ska gå vidare med min seriösa recension!

Spelmekanismen är bökigt och nästan rent av slarvig på sätt och vis. Ta exempelvis ett uppdrag då du skall samla ihop grejer från Moder Natur. Du hamnar nog på sidospår och undrar vart den sista champinjonen finns. Desperat letar du upp en spelguide på Youtube och ser hur man hittar (och ens klarar sig) i detta märkliga spel. Du får säkert nog av att hoppa med benen oerhört brett och den horribla kameran som verkar inte följa med alls. Ungefär som att spela Harry Potter & Hemligheternas Kammare på Gamecube på sätt och vis. Du blir nästan som törstig av health potions under din väg till helvetets portar för att frige dina vänner och Kalle Anka C:-o.

Nu tycker du nog att jag verkar oerhört tjatig med att förklara nackdelarna. Hur är det med fördelarna då? Det är två väldigt starka spår som tydliga var det enda som spelutvecklarna tänkte på. Nämligen ljudet och bilden. Jag är visserligen ingen grafikexpert, men för att vara ett spel från 2003 är det ju inte illa faktiskt. Nästan imponerande på sätt och vis. Jag blir mycket fast i vackra djunglar, grottor och stadshörn. Och musiken är ju inte helt fel heller. Det bjuds på från härlig Hawaii-musik till kuslig Halloween-musik. Det är bitvis allt jag har att bjuda på från min goda sida.

Det är helt enkelt inte min typen av spel. Men om det är så att miljoner fans vill ha mer från ett spelföretag som bitvis mördar sönder bortsett från Kingdom Hearts även Sagan utan slut, nämligen Final Fantasy ska jag väl inte gör er sura.
Det var ett bra spel. Det saknade bara den kraftfulla dynamiken som kommer från Playstation-baserade spel. Hädan efter när jag ska spela ett bra plattformsspel håller jag mig till Ratchet & Clank-serien.

Betyg:
Spelet: 6/10
Grafik: 9/10