Stuntman

Skrivet av: AG Jati   2013-03-21

Det finns svåra spel. Och sen finns det Reflection Studios Stuntman. Hatet börjar ryka som en kokande kastrull när man nämnar namnet på ett oskyldigt spel. Varför allt utlopp för denna ilska? En sak är säker: Jag blev inte topp tunnor rasande.

Klåparna bakom den numera bortglömda Driver-serien fick ett rejält bakslag med Driver 2. Istället för halsbrytande Die Hard-miljöer och polisjakter som kan jämföras med The Italian Job(utan Mini Coopers) fick vi detta. Slarvigt upplagda banor där inget gick rätt till. Trafikbilarna såg nästan jämt ut som futuriska fordon utan däck, man kunde nästan med bara 33 minuters sömn i kroppen klara av varje tidsutmaning med en ögonbindel på ögonen och svårighetgraden var ungefär som ett plus ett. Och det var ju rent av osannolikt hur ett av 90-talets bästa bilspel kunde sjunka så lågt. Under dessa skamlösa dagar, veckor, månader, år, ja t.o.m. sekel slapp vi något mer från Reflections Studios utan ägnade tid åt Spy Hunter, Need For Speed, Burnout och Gran Turismo</b>. Hur skulle Reflections egentligen klara denna press inom världens populäraste sportgenre för Playstation?
Bönerna blev svarade och som en skänk från ovan kommer speljätten Atari in i bilden och ger Reflections en bakläxa.
Nu måste de komma på något riktigt stort!

Så här är nu det mer ökände Stuntman släppt till PS2 och får finfin kritik från nästan all speltestare. Det är bara ett problem, detta:
THIS GAME IS SO FUCKING HARD!!! MAKES NO SENSE!!! 0/10!!!
Det märks tydligt att vi som äger en Playstation ska vara glada att vi inte är lika bitchiga som förr. Det verkar nästan som att när detta spel släpptes så stannades världen och folket glömde bort mördande svåra racinglir som F-Zero och Super Monkey Ball. Jag undrar verkligen om vi spelare ska nödvändigtvis så bortskämda? Sist klagade man på att Driver-serien var busenkel och nu skyller man på att ett okänt spel som Stuntman...är precis lika mördande svårt som de spelen jag skrev nyss. Jag kan inte få ut hur korkade och slappa vissa chokladätande gamers måste ha varit under år 2002. Innan jag går vidare vill jag bara säga detta till er:

Det är spelarnas fel, inte spelutvecklarnas. De vill bara göra sitt jobb och ge oss underhållning.

Efter mina visdomsord och viss kontroversiell fakta slänger jag mig in i "Racingspelens Värsta Mardröm!".

I spelet kastar du dig in som professionell stuntförare. Du har ett mål i livet: Att bli den nya Vic Armstrong eller runka till lesbisk porr med sportbilar som Stiftler från American Pie. Du väljer såklart att bli the hero of the silver screen. Men akta dig, det blir tufft! Som stuntförare(som är numera en nästan utdöd grej, tyvärr) blir det INTE så enkelt som du tror. Regissören förväntar att du är som topptrim och alltid, även då du väntar 39:e tagningen och fått din scooter på nyckebenet, redo för action! Regissören har nämligen tusen ögon och kontrollerar att du "nailar" allt perfekt och får den perfekta procenten för att kvalificera till nästa filmscen. Förvänta dig inga genvägar! Du måste klara allt!

Under spelets gång väljer vår arge regissör din bil, vilket gör hela spelupplevelse extra intressant. De flesta bilarna är dessutom utdöda åk som blir en helt ny upplevelse för dig själv. Det gäller att ha ett sinne som James Bond och reflexer som bröderna Blues Brothers. Jag är ruggigt imponerad av vilken häftig bilfysik de har satt in. Ungefär som det legendariska Driver 1 fast mycket bättre. Varje gång du sätter dig i bilsätet är det ungefär som en att du ska övningsköra med din skrikande morfar som alltid har prillan i käken. Du blir som upplyft och nästan gråter dig plågosamt igenom varje scen, men det är värt det! För under din tid som stuntförare blir stunten allt mer svårare och bilarna ibland äckligt snabba. Så kom ihåg!
ÖVNING GER FÄRDIGHET!

Grafiskt sätt är det nästan mer av vad man kräver ifrån Reflections. Det är nämligen ett av dem snyggaste spelen för sin tid och lätt en av de snyggaste för Playstation. Du komemr nästan bli som hypnotiserade av att hoppa igenom godsvagnar i Louisanas "Dukes of Hazzard"-miljö och få starka Indiana Jones-vibbar då du kör igenom rasande tempel i "The Scarab of Lost Souls". Men det är inte...som i en film direkt. Det är svårt att se själva sikten då man passerar gröna bussar i thailändsk Rush Hour eller att märka galna snutar på vift. Och musiken, vinner ju inte ens tröstpris än. Om spelet ska vara som en film måste ju ljudet vara spektakulärt, speciellt vid biljakter. Gör aldrig så mer igen Reflections!

Så, sammanfattning. Efter resan igenom helvetets portar till himmelens änglakör är jag knappast en Dare Devil. Jag tror nog inte heller ni kommer känna det då ni klarar av det! MEN, då kan ni ju skryta om att ni klarade av ett dundersvårt spel för era klasskamrater, vilket är ett plus. Men allvarligt talat är Stuntman en upplevelse som sällan ser något mer i bilspel. Det är den där okontrollerade vulkanen som tänker spruta upp magma över hela Pompej. Det är något som verkligen tänder lågor i dig....

...och något som du aldrig glömmer!

Betyg
Spelet: 8/10