The Binding of Isaac

The Binding of Isaac är ett spel skapad av i princip två personer och en av de är skaparen till Super Meat Boy och Edmund McMillens unika fantasi kan lätt ses här. Spelet kan lätt nå höga platser på "Top 10 Disturbing Games" lista

Story:
Innan man ens kommer till huvudmenyn får man höra hela historien presenterad i form av animerade ritningar.
Isaac och hans mor lever i ett litet hus på toppen av en kulle. De lever ett normalt liv. Issac ritar och leker med sina leksaker medan hans mor kollar på kristna program på TV. En dag hörde Isaacs mor ett röst från himmeln. Hon fick höra att Isaac blev påverkad av synden och att all som är ond måste tas bort ur hans liv (detta var allt inkl. kläder), men gud tyckte inte det räckte så Isaac blev inlåst i sitt rum. Till slut krävde gud ett offer. Detta offer skulle vara själva Isaac. Pojken ser allt genom sprickan i dörren och rymmer genom en lucka i golvet innan hans mor kan slakta honom. Isaac måste nu ta sig genom det mörka källaren.

Grafik:
Eftersom det är Edmund McMillen som gjorde grafiken i spelet, så ser det ut väldigt likt det man såg i mellansekvenser av Super Meat Boy. Banorna är fyllda av många olika typer av äckliga missbildade monstrar med verkligen sjuka designer. Det finns också många humoristiska inslag. T.ex när man använder en item som ger dig djävulkrafter kommer det upp ett skärm alla känner till "What a horrible night to have a curse", bomberna som släpps av fiender har en trollface på sig, en av personifiseirade sju synden gör både Forever alone och trollface osv. Spelet har väldigt mycket blod men även bajs och piss. Det finns också många religiösa tecken osv. Bandesignen är baserad på första Zelda-spelet med liknande rum. Allt i spelet ser väldig bra ut dock.
9/10

Ljud:
Musiken är ännu en gång skapad av Danny Baranovsky och han lyckas även här då musiken är fantastisk, men kvaliteten verkar lite lägre i spelet än på officiela soundtracken jag laddade ner från Steam. Ljuden är ganska enkla men de funkar bra och tyvärr kvaliteten är lite tveksam på vissa av dem också dock bara några få.
7/10

Gameplay:
Spelet beskrivs som "RPG shooter". Man styr Isaac genom olika dungeons väldigt lika de i Zelda 1. Man använder WASD för att gå och pilar för att skjuta tårar. Kontrollen är lätt att vänja sig till men detta betyder inte att spelet är lätt då den är väldig svår och flera saker kan bero på hur mycket tur man har. Dungeons är slumpvisgenererade och placeringen av items, fiender och rummen varierar varje gång man spelar. Man börjar med tre hjärtan och varje slag tar bort en del av livet. Hjärtan som återställer din hälsa är få och de flesta "heart containers" är de gråa som inte stannar för evigt. Det finns väldig många olika items som kan både förbättra och försämra ditt smärtsamma äventyr. Och då menar jag förbättra statsen då själva Isaac kommer att se skrämmande ut till slut. Det finns olika typer av items: hjälpare, item man anävnder på space (oftast gör skada), piller som har random effekt (kan både hjälpa och skada), spelkort osv. För att komma till nästa rum måste man besegra alla fiender på skärmen vilket kan vara svårt då de kan vara både många och farliga. Förutom de andra items finns också mynt, bomber och nycklar. Bomberna kan krossa stenar, döda fienderna och öppna hemliga dörrar. Nycklar öppnar dörrar och gulda kistor. I varje dungeon finns det flera specialrum. De med gulda ram är viktiga då de innehåller användbara items och utan de är chansen att klara spelet liten. Du med taggar skadar dig när du går igenom dem. De med svärd på tar dig till en arena där man får slåss mot grupper av fiender. Det finns också affärer och hemliga rum som t.ex. ett rum där man får offra sina hjärta för djävulen för att få ett föremål. För att klara en dungeon måsta man besegra en boss som finns i ett boss-rum. Ju bättre items, desto lättare det blir.
Det finns bara sex dungeon och spelet kan klaras på 20 minuter... MEN om du förlorar måste du börja om från början. Det finns också hemligheter att upptäcka så det är ett spel man ska klara fler än en gång.
9/10

Sammanfattning:
The Binding of Isaac är ett grym och billig spel som jag rekommenderar till alla med helst då äldre pga alla fula saker som fina i spelet.