Guild Wars

Skrivet av: AG Jati   2013-04-20

Mänsklighetens botten är nådd. För de raser av den svagaste sorten så gömmer de sig för alltid eller ger sig ut på jakt efter nya byten. Ondskan har släppts lös i våran jord, och det är upp till tio av planetens mäktigaste raser att ta upp i kampen mot gott och ont. Välkommen till guildernas värld.

Guild Wars släpptes 2005 av ArenaNet och ansågs som en värdig motståndare till Warcraft-dominansen. Vi hade fått en önskad dröm i uppfyllelse. Ett MMORPG-spel utan månadskostnad. Visst känns det härligt? Ett spel där man slipper få ett mail eller sms om månadskostnad! Istället så får man ett härligt äventyr som kan spelas solo eller med vänner! Ett modernt koncept som inspirerat jättespel som League of Legends, och det blev ju såklart en hit. Man kan börja med att tacka ArenaNet och NC Soft för sitt generösa projekt. Det är verkligen ett strålande jobb dessutom som gör varje spelare lycklig!

Du kan alltså till din början välja hur din krigare, scout eller trollkarl ska gå till väga. Om du vill gå på häftiga äventyr i kampanjen eller utmana andra spelare i P vs. P där du kan vinna nödvändiga poäng. Oavsett vad du väljer, föreslår jag kampanjen. Du får en story och ett gäng blandade karaktärer plus en möjlighet att besöka olika arenor för att träffa nya vänner eller koppla upp med din granne för en spännande fajt man mot man/kvinna mot kvinna. På så sätt kan du tillsammans med ditt gäng skapa er en egen magiska spelupplevelse och uppleva Tyria eller den ödelagda huvudstaden Ascalon. Du kommer stöta på mycket härligt online-godis som du vill gotta dig mer och mer på.

Till att börja denna magiska saga så ska jag berätta om handlingen. Du är fri man eller kvinna som är känd för att vara en erfaren krigare. Du söker efter äventyr och händelser, men dessa dyker bara inte upp för dig. Till slut får du ett meddelande ifrån kungen av Ascalon. Där står det att du passar perfekt för att bli en riktig hjälte i Tyrias värld. Så du beger dig till Ascalon City för att börja din träning. Genast märker du att hela population är ett gäng av rastlösa individer. Tydligen ligger Ascalon i krig med en grupp av odjur som kallar sig Chaar. De är hänsynslösa monster som krossar allt de ser. Så efter en dag med träningen så händer något. Hela världen skakar och Ascalon blir en mörk och öde plats där ingen går säker. Du och din grupp måste hitta vägen tillbaka till Ascalon City för att förbereda städerna till strid mot ondskan. En ondska som visar sig vara större än man tror.

Är du en erfaren RPG-nörd så kommer förmodligen detta spel inte som en överraskning. Du bestämmer ditt eget öde, samlar på föremål, slåss mot creeps och använder magiska krafter. Däremot en stor skillnad som skiljer Guild Wars från sina konkurrenter är svårighetsgraden. Vart du än går så måste du fokusera på att bygga upp en smart strategi med skills och spells, två viktiga delar som betyder mycket för din karaktärer. Kom ihåg att bara för att du möter en fiende som bär mindre utrustning eller lager på sig betyder inte att de är helt maktlösa. Det kan finnas en grupp som antingen gräver sig eller trollar fram sig på ett magiskt vis för att hindra din väg till Tyria. Koncentration är också en annan del för detta spel. Du måste se till att använda din karta tydligt och minnas farliga spår som kan orsaka besvärligheter för dig.

När du hamnar i en krigssituation gäller det att tänka på två saker:
Ska jag attackera eller skicka spells? Om du exempelvis är en krigare fokuserar det mesta på att du har ett svärd eller en yxa. Din uppgift är mest att överleva på egen hand och var lite självisk. Däremot om du är en trollkarl som elementalist eller munk så är det viktigt att du tänker på din grupp och dina datorstyrda medhjälpare. Ex. en munk har en förmåga att heala andra spelare(en favorit för de flesta GW-spelare) och måste se till att sina spelare är i bra skick. Munken är alltid det viktigaste att ha med i sitt gäng, eftersom ett Resurrection Signet räcker inte långa vägar. Sen gäller det också att uppgradera sin kostym eller rustning med speciella tyger som är viktiga mot motspelarens spells och skills. Eller varför inte gör ens vapen starkare så att du ger mer skada mot fienden. Främst för att du skall överleva ju längre spelet håller på, och för att ha ett gott omdöme bland andra spelare också.

Det är lätt hänt att man bli lite confused av hur man ska samla ihop andra poäng, bortsett från mynt, platina och föremål. De som gör att du kan köpa andra föremål med "Balthazar"-mynt. Du går helt enkelt till Embark Beach där du kan utföra olika uppdrag. Dessa uppdrag går i följande kategorier: Mission, Combat och Challenge. Missions är precis som titeln står för, uppdrag. De olika uppdrag som du har klarat av i Ascalon och Tyria går att återspelas här för bättre belöningar. Combats däremot vill att du ska oskadliggöra en skurk eller en bedragare för ett visst pris. Slutligen Challenge ger dig en uppgift som kan vara utmanade och kräver hjältar ibland. Och du klarar av tillräckligt många kan det hända att du låser upp händiga böcker som kan innehålla värdefull fakta eller smarta knep. Ett måste om du har problem i spelet. Eller så kan du köpa andra nödvändiga föremål.

Världen i Tyria är kanske inte den mest inspirerande eller mest intressanta spelvärldarna av dem alla. Det är inte heller något som skulle få dig att trilla av stolen direkt. Tyvärr är detta en vanlig MMORPG-traidtion som många utvecklare, bl.a. Blizzard vägrar bryta. Missförstå mig inte. Platserna är unika och har alla en och en annan historia i sig. Men ändå så känns det så repetitivt och oförändrat i extremt många punkter. Varför kan just spindeln var i den djungeln och i den också, eller att den skorpionen är i den öknen och det finns andra som befinner sig i närheten av städer? Detta gäller även karaktärerna. Hur kan de flesta vara så goda i en sådan hemsk plats, medans andra är så elaka i en trevlig plats? Försöker ArenaNet framstå en fiktion som något abstrakt är det inget nytt eller modernt. Det känns som ett praktfiasko bara för att de ska tjäna mer pengar för sitt företag och sina servrar.

Det som räddar spelet där i handlingen mellan alla karaktärer. Röstskådespelarna är godkända och duger för spel, dock inga mästerliga röster. Men karaktärsdragen bjuder på mycket mer. Vi ser tydligt hur alla människor eller odjur har olika sätt att visa sig på. De känns inte som olika kopior av varandra. Här finns människor, troll, älvor, monster, dvärgar, stenvarelser, naturvarelser och mycket annat. Storyn är fint berättad och bjuder på mycket intressant fakta. När man spelar igenom spelet får man veta mer om vilka som slogs mot dessa och de som var vänner med dessa. ArenaNet låter oss få allt vad vi behöver i en fantasyvärld.

Jag skulle kunna tillbringa en skål till att skriva mer om detta fantastiska spel, men jag tror att det räcker här. Är du ett fan av MMORPG eller hatar det av hela ditt hjärta kommer Guild Wars inte göra dig besviken. Du har tio olika människoraser att leka med och varje en kommer bjuda upp till en alldeles egen liten resa, från det förfallande Ascalon till de underbara utsikterna i Tyria. Till ljudet av vaggande underbar musik och vackra varelser.

OBS: "Raserna" jag skrev om har inget med rassystem eller Hitler att göra. Ledsen om det kan verka lite förvirrande.

Betyg
Spelet: 9/10