Ratchet & Clank: Q Force

Skrivet av: AG Jati   2013-05-04

Galaxen befinner sig i farozonen. Med planeter som blir omkastade och far till olika zoner så är det upp till en katt, en robot och en anti-hjälte att lösa problemet. Dags att rädda galaxen, fast på ett mer uppbyggande och smart sätt istället för att göra robotsoldater till metallskrot.

Hipp, hipp, HURRA!
Insomniacs framgångsrika fyller hela tio fantastiska år. Ja, hurra! Fram med tårtan och löjliga party-hattar! Nu kanske jag lät helt för barnslig och bakåtsträvande, men det finns en anledning. Ratchet & Clank är nämligen en av de få plattforms-serier som är stabil överhuvudtaget. Jak X var inte en solklar grand-finale. Sly 3 genomgick inte samma succe. Vad har dessa två rival-spel i förhållande till Insomniac? De var alla PS2-ägares dröm och kammade hem massor av slantar. Dock så tog allt ett stop då Sonys revolutionerande konsol Playstation 3 kom igång och Ratchet & Clank var ett steg före Jak och Sly. Nu fick Insomniac fria händer att göra spel utan någon större konkurrens. Visst klagade många fans på att Insomniac blev ett mer barntillåtet spel och hade inte samma "mörka" handling i sig, men allvarligt talat. Vem bryr sig? Ratchet & Clank är Ratchet & Clank och här kommer deras svar på ett 10 års jubileum!

Polaris-galaxen är numera en fridfull galax precis som Solana och Bogon-galaxen. Våra tre hjältar Ratchet, Clank och Qwark har bestämt sig för att ta sig en stor paus(som vanligt) från alla dessa strider och fajter de har varit igenom. Men en dag händer något. En okänd superskurk som visar sig vara ledare för Qwarks fanklubb vill hämnas på sin hjälte för att han har svikit sin post som galaxens beskyddare. Han hotar att förgöra galaxen om hjältarna inte packar ryggsäck och masar iväg med sitt rymdskepp. Detta kan såklart inte våra hjältar tolerera utan beslutar att det är dags att göra någonting åt saken: Kalla in Q-Force!, säger Qwark och spelet kan börja.

Mitt första uppdrag blir att förstärka försvaret på en planet som befinner sig i kris-zonen. Det kan vara klurigt att förstå hur man ska gå till väga. Hur ska jag skaffa vapen? Kan vara din första fråga. Det finns olika automater som fienderna har erövrat runt slagfältet. Det första viktiga målet för att du ska kunna behålla ditt skinn och kunna försvara dina baser från lömska varelser. Ditt andra mål är huvudbasens försvar. Det gäller att du samlar ihop bultar och muttrar för att kunna köpa torn, minor eller andra nödvändiga ting. Kom ihåg att planera en viss strategi, detta är Tower Defence. Du kommer regelbundet bli attackerad av olika fiende skepp som släpper ner fiender från de olika synliga gångarna. Ta en titt på kartan och hitta vad fienderna gömmer sig. Eller klicka på SELECT-knappen för att se hela kartan medans du befinner dig i ett gameplay. En lite feature från Ratchet: Gladiator.

Jag förstår alla klagomålen från följande spelarna. Ni tycker att grafiken är nedbantade och att musiken inte håller samma klass. Men låt mig berätta en liten rolig sak. Spelet påminner om multiplayer-läget i Ratchet: Gladiator, Insomniacs bästa online-spel. Jag skulle inte säga att detta är en hyllning för spelserien i sig, nej då. Det är däremot en hyllning för allt det goda man kan få i ett multiplayer och online-spel. Så för att kunna få spelet så roligt som möjligt så ska du spela med en kompis. Det är det bästa alternativet. Du kommer ha mycket roligt tillsammans med dina kompisar i Q Force. Ni behöver inte kasta några ruttna tomater på mig.

Betyg:

Spelet: 8/10
Grafik: 7/10