Flower

Skrivet av: AG Jati   2013-06-05

Tänk dig att du är en varelse. En varelse som kan kontrollera vinden. Vad skulle du göra för att bidra till en en gång vacker värld som fallit offer för elektriciteten? Du är nog helt enkelt bli tvungen att släppa blommor i sumpmarkerna.

Flower är inte som andra spel. Jag vet faktiskt inte om det är rätt att kalla det ett spel. Då man låter bladen från varje blomma spridas känns det som man är i sjunde himmelen. Ingen skall lämnas kvar. Rosa rosor som blåklockor. När man ser hur det som en gång var grå och trist blir till en alldeles underbar liten oas av gräs. Flower vill lära oss någonting. Om vi inte tar hand om Jorden på rätt sätt kan det sluta precis så här. Så, vad väntar du på vindsgud?

I ett nötskal så utspelar sig spelet i ett främmande land långt bort ifrån asfaltsdjungelns terror. Invånarna är ett par oskyldiga blommar. Som en vindsgud har du till uppgift att låta dem föröka sig till andra platser där deras samhälle kan fortsätta blomstra. Varje planta representerar en alldeles egen saga där de står vid fönsterkarmen. När du gjort en öde öken till en himmelrike blomsteräng växer blomman ut och blir fullväxt.

Flower fungerar som ett plattformsspel. Det handlar alltid om att träffa rätt. Vid första spelning kan det kännas lite bedrövligt, men ju mer blad du samlar desto enklare blir det. Snart har du nästan hela skärmen full av vackra blad som kan väcka en del irritationsmoment. De må vara sockersöt fina, men fy vad de täcker skärmen! Nåja, det är nog förmodligen mitt enda klagomål. Flower är ett chill-out spel som ska köras med nära och kära vid tråkiga stunder.

Musiken har samma klass som i fl0w. Fast istället för en operett är det glad och lycklig musik. När jag flyger runt med bladen i famnen känns det ungefär som gamla tider med Teletubbes. Låter urfånigt, men det är faktiskt sant.

thatgamecompanys spel har alltid varit lika strålande och fortsätter att leverera samma unika touch för spel. Andra spelföretag bör lära sig rejält om detta. Istället för att förlita sig på polisjakter, stereotyper, brudar och krigsspel så bör man tänka om. Flower är den ofärdiga duken som kräver en rejäl behandling. Är du redo att låta samhället blomstra av växter och blad?

Betyg
Spelet: 10/10
Grafik: 10/10