Alice: Madness Returns

Jag både älskar och hatar Alice Madnesss Returns, jag älskar det för en av de mest atmosfäriska plattformarna på länge och den skumma handlingen. Jag hatar att det faktiskt är så trasigt och känns delvis så ofärdigt att det blir en konstig obalans mellan ett mästerverk och ett skitspel.

Om du trodde att det här var någon sorts licensspel på den klassiska disneyfilmen kommer du få alla dina tankar totalt massakerade och sönderskurna av den här versionen. Där underlandet i disneyfilmen är färgglatt och vackert är det här mörkt och dystert. Flera av karaktärerna finns så klart med, Alice med sin fina dekorerade kökskniv och hattmakaren, i sin färgglada tvångströja... Spelet är en uppföljare till det spel som lanserades år 2000 i id Tech 3 motorn, samma motor som drev Quake 3.

Spelet utspelar sig 1875. Ett år efter att hon i det tidigare spelet släppts från ett mentalsjukhus då en eld har dödat hela hennes familj och hon tror att det är sitt eget fel. Alice är 19 år gammal och tas hand om av Doktor Angus Bumby som hypnotiserar barnpatienter för att få de att glömma allt. När Alice under ett ärende återfår en hallucination så hamnar vi i Underlandet och spelet börjar på riktigt. Under resan får man besöka riktigt vackra omgivningar som t.ex djupen i underlandet, tundrorna, Londerland (en kombination av London och Underlandet), kortbroarna till Hjärter Drottnings slott mm. Men till och med trots att Underlandet håller på att falla samman så stöter man på läskigt mörka, dystra men trots detta otrolig vackra omgivningar. Första gången man spelar igenom det så vill man ta sig längre nästan bara för att få se nästa område.

Omgivningarna fylls av nästan lika bisarra fiender som getingar, döda kortvakter, dockor, geggaklumpar, tekannor och skruvar bland annat. Det finns ett problem med fiendegalleriet... Det känns lite som att vissa fiender bara är reskinnade saker från tidigare och det är både bra och dåligt. Det är alltid skönt att veta hur man ska besegra något men det kan bli lite smått repetetivt.

Vapnen är riktigt intressant och uppgraderingsbara men bara ett fåtal. De kan lättast delas in i kategorierna lätt och tung närstridsattack och lätt och tung avståndsattack. För att uppgradera vapnen så kostar det den valuta som du samlar in under spelets gång, tänder. Japp du läste rätt du samlar tänder för att göra dina vapen starkare. Jag förstår inte riktigt logiken bakom det då det inte finns någon sorts butik utan detta sker igenom pausmenyn så Alice måste väll använda dom för att slipa kniven eller något liknande.

En sak som jag verkligen uppskattar att Spicy Horse inkluderat "tiny mode" där du är liten, du kan inte slåss men du ser saker du annars inte kan se. Det skänker ytterligare lite atmosfär till världen de försökt bygga upp kring Alice u Underlandets värld.

Grafiken och ljuden är riktigt vackra och tillsammans med stilen på fienderna och omgivningarna så är spelet än idag riktigt vackert. Det är verkligen en surrealistisk målning som man får spela igenom. För att vara ett spel som släpptes 2011 så är det faktiskt riktigt bra grafik.

Kontrollerna är väldigt lätta och funktionella, jag har testat pc versionen men upplevde att en xbox kontroll faktiskt gör allt smått smidigare i spelet. Men det är min åsikt, pc kontrollerna är precis lika dugliga dom så det är mer en smaksak.

Så vad är det då som stör mig så mycket med spelet? Jo, det känns trasigt... Fiender försvinner spårlöst utan att ha blivit dödade, "hissar" fungerar lite som de vill oavsett om du håller dig still eller rör dig, du missar hopp som du helt klart och tydligt vart ca. 1 meter ovanför plattformen och möts av en osynlig vägg där du ska upp. Efter att ha tittat en till gång i "tiny mode" för att säkerhetskolla att det inte är något där så hoppar man ingen och försöker verkligen komma på EXAKT samma ställe. Man lyckas och tydligen så är 1 meter bildligt 1mm avstånd för att du ska komma på. Det bryter lite stämningen. Spelet är dessutom även ganska lätt, det finns ett par krångliga stunder då man dör mot speciella fiender och det finns hopp man kommer missa.

Spelet är där väldigt förlåtande och låter en ofta starta ca. 5 meter ifrån där du dog och efter något försök är du förbi stället utan att förlora ett enda hp.

Det finns även ett stort teknikproblem med spelet till PC och det är att funktionen av PhysX drar ner hela systemet rejält om du kör AMD och inte har en sjuhelsikes monster processor. Jag som bara kör FX-6100 ramlade ner väldigt hastigt till runt 20 FPS när strider hade pågått ett tag och det lång smådelar av saker lite här och var. Det är väldigt tråkigt att en sådan begränsning finns men det är klart att man kan stänga av den om man vill och vips 60fps utan problem igen.

Det krävs kanske lite tålamod att ställa in inställningarna och det finns en tråd på steams forum om hur man kan ställa in spelet om man har lite sämre dator.

+Grym Atmosfär, Omgivningar, Grafik, Härlig mix av Plattform och Action.

-Stundtals väldigt störande buggar, stundtals prestandaproblem för AMD användare.