Svenska
MEDLEMSRECENSION

Command & Conquer: Tiberium Alliances

Introduktion

1995 publicerade Westwood Studios spelet Command & Conquer, som skulle bli väldigt populär och ge upphov till olika spelserier med många uppföljare.

Command & Conquer startade Tiberium-sagan där United Nations Global Defense Initiative (UNGDI eller bara 'GDI' för enkelhetens skull) försöker stoppa Brotherhood of Nods försök att ta över världen. Samtidigt försöker GDI förstå och stoppa utbredningen av det miljöfarliga utomjordiska ämnet Tiberium.

Tiberium-sagan må ha avslutats med Command & Conquer: Tiberian Twilight (2010). Men nu är det dags att återvända till Tiberium-universumet med EA:s nya Free-To-Play titel Command & Conquer: Tiberium Alliances [C&CTA], som är endast för webbläsare.

Vad handlar spelet om?

Kronologiskt utspelas C&CTA mellan det tredje och det fjärde Tiberium-kriget (Command & Conquer 3: Tiberium Wars (2007) och Command & Conquer 4: Tiberian Twilight).

Trots denna information finns det ingen riktig handling. Tanken är att spelarna själva ska skapa sina egna handlingar när de bildar allianser med varandra.

Hur spelar man Tiberium Alliances?

Grunderna

Precis som i tidigare C&C-spel börjar man med att välja fraktion. I nuläget kan man bara välja mellan GDI och Nod, men senare under 2013 ska tydligen den utomjordiska Scrin också bli valbar.

Efter att ha valt sida börjar man med en mycket enkel bas i "utkanten" av spelets värld. Målet är att nå till världens centrum och ta kontrollen över den.

För att kunna göra detta måste man först bygga upp sin enkla bas, bygga upp en arme och bilda ett försvar. Alla nya spelare "skyddas" i en vecka från andra spelares angrepp.

Det finns i praktiken 6 olika "valutor" i spelet att tänka på: Tiberium, Crystals, Power, Credits, Research Points och Command-points.

Tiberium används för att bygga upp sin bas och uppgradera byggnader.

Crystal används för att producera & uppgradera militära enheter.

Power används både till baskonstruktion och uppgradering av militära enheter.

Credits används tillsammans med Research Points för att forska och utveckla nya enheter.

Command points används för att kunna attackera andra spelare och fiender.

Genom olika byggnader kan man tjäna ihop nästan alla dessa valutor; Research Points kan endast fås genom att besegra andra spelare, både riktiga och datorstyrda.

Men vad händer när valutorna tar slut pga allt byggande och uppgraderande? Antingen får man vänta en längre tid, eller öppna upp plånboken. Detta är ett vanligt, men tyvärr också irriterade spelmoment i Free-To-Play-spel.

Att anfalla andra spelare

När man har en liten arme brukar man först börja slåss mot den datorstyrda The Forgotten. I början slåss man mot mindre läger. Sedan när man blir duktigare kan man välja att slåss mot mera avancerade baser med bättre försvar.

Tyvärr sker striderna inte på samma sätt som i de andra C&C-spelen som vi är vana vid. Istället startar man längst ner på "banan". Man kan bläddra uppför banan och se hur motståndaren placerat sitt försvar och sina byggnader. Sedan får man själv placera ens enheter korrekt för att undvika hinder m.m. och orsaka maximal skada på fiendens bas. När fiendens Construction Yard har förstörts har man vunnit striden.

Detta kan låta som en enkel uppgift, men det tar i praktiken längre tid än så. Ofta får man räkna med flera räder (särskilt om det är svåra motståndare) innan man vinner striden. Och varje räd kostar Command Points! Glöm inte plånboken...

Grafik och musik

Jag vet inte hur jag ska beskriva musiken. C&CTA har lånat toner från Tiberium Wars, men annars verkar spelet inte ha många låtar. Efter ett tag kan det tyvärr låta väldigt monotont.

Till skillnad från de senare C&C-spelen är grafiken i 2D och påminner om den i Command & Conquer: Tiberian Sun (1999), även om C&CTA inte spelas med en ¾ vy. Trots det kan jag bara berömma grafiken - den ser snygg ut.

Slutbetyg

Trots nostalgin är jag tyvärr riktigt besviken på Command & Conquer: Tiberium Alliances. Det kan vara roligt i början med att bygga upp en bas men efteråt blir det bara tråkigt.

Man måste antingen acceptera långa väntetider eller använda riktiga pengar för att komma långt i spelet. Dessutom tycker jag att striderna är ganska tråkiga.

Spelet får 3/10 av mig.


Plus
- nostalgin
- snygg grafik
Minus
- alla dessa mikrotransaktioner
- tråkiga strider

Samlat betyg: 3/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10