Need for Speed: Hot Pursuit 2

Skrivet av: AG Jati   2013-07-14

Under denna dag har jag tänkt i nostalgins tecken och flugit tillbaks till ett bilspel fullt med galna polisjakter och lika galna förare. Låt racingcirkusen börja!

Om man ska räkna upp hur många spelserier Electronic Arts förstört på sistone kommer nog listan vara skyhög. Call of Duty, Medal of Honor, Army of Two och för att nämna Need for Speed. Det verkar som att EA inte bryr sig om sina köpare över huvudtaget utan vill bara tjäna smutsiga pengar. Utan något sinne för kvaliteten eller logiken, det gör dessa pengar så oförtjänta. Begriper inte de rika knösarna att det är dags att starta på nytt och återgå till samma era? Som år 2001, då EA dominerande racingvärlden totalt med Need for Speed: Hot Pursuit 2. Ett bilspel som erbjöd oss det allra bästa inom tjuv och polis-konceptet. Något så fantastiskt som detta kommer nog dröja ett tag.

Need for Speed: Hot Pursuit 2 är precis som namnet tyder, hett. Efter den inte så lyckade hyllningen till Porsche i Porsche Challenge så tänkte EA om. De ville göra uppföljaren till ett av sina mest lyckade spel Hot Pursuit. Det var nog tur att de dök upp i rätt ögonblick. För Playstation 2, Xbox och Nintendo Gamecube var det hetase konsolerna. Varenda unge från minsta by till gigantiska storstad ville ha ett exemplar. Detta spel kändes som en början på en ny sorts era för alla bilspel världen. Och nog har det gjort det! Efter Hot Pursuit 2 kom den nya utmanaren Forza Motorsport och Gran Turismo 4. Snart hade de fått sina rivaler om halsen, men inget var lika mäktigt som Need for Speed: Hot Pursuit 2.

För första gången då i NFS-historien går det att välja mellan att vara antingen ivrig snut eller dåraktig fartdåre. Det finns två olika karriär att välja mellan. Varje event börjar alltid med ett körtest för att du ska bevisa att du har vad som krävs. När du väl bevisat för de kaxiga stortrutarna att du hör hemma på deras bakgårdar så kan spelet börja. Ju längre du kommer upp i din karriär, desto högre blir belöningar. Efter ett par intensiva vinster kan det hända att du låser upp den specialutrustade Mclaren F1 som låter dig vinna loppet enkelt och bekvämt. Kom ihåg bara att det är förstaplatsen som gäller om du ska låsa upp de allra hetaste kärrorna.

När jag nu talar om karriären kan vi ta en titt på bilarna. Vad ska man säga egentligen? Där finns alla lyxiga åk man bara drömt om som liten spoling. Frånsett ett par legendarisk Ferraris så finns även australiska sportbilar. Om inte det räcker för att göra dig impad så kan du alltid välja ett speciellt konstruerat fordon som Vauxhall VX220, Opel Speedster och BMW Z8 för den mer försiktiga föraren. Poliserna är inte på efterkälken heller! Här finns ett gäng farliga snutisar med fräna sportkärror. Då du ser att en rosenrasande Lamborghini Murcielago med blåljus och stötdämpar fram är det bästa att se upp! Den kan nämligen göra din flykt mer provocerande.

Då du antingen spelar som polis eller förare kommer du köra över hela världen. Dessa banor har nämligen befriats från allt som stavas arkad. Nu kan du göra ditt eget rejs. När du kör i amerikanska motorvägar är det lätt hänt att hitta genvägar som kan ge dig ett övertag mot andra elit-förare. När du befinner dig på franska höjder kommer du testas till det yttersta då du försöker undkomma en blixtsnabb helikopter med explosiva tunnor. Sprint är ett måste för dig som gillar maraton-lopp. Då fokuserar spelet på endast ett lopp där allt handlar om föraren och inga ursäkter.

Detta är enligt mig ett av dem snyggaste spelen jag någonsin spelat på PS2. Kanske inte lika snyggt som Ico som är mer en Picasso-tavla. Men här känns det som man stirrar på en Rembrandt-tavla. Det känns som ett framtidens spel rent grafiskt. När man kör igenom slingrande bergsväggar och försöker undvika gigantiska Redwood-träd förtrollas man av spelets sinne för miljö och natur. Så mycket att jag fick min stackars Diablo krossade till småsmulor. Men det kändes ändå värt det på något sätt.

Musiken bjuds upp på en dänga hårdrock och en portion techno. Det är som en dröm att lyssna på ROM, Bush och Curse of Nature. Men dem blir lätt överspelade och man tröttnar snart på spelets soundtrack och börjar istället lyssna på sin egna Ipod. Spelets ljud räddar det som inte musiken klarar av. När man kör i en högljudd Mustang känns det som att höra en symfoni av amerikanska muskler. För att inte tala om Ferrari F50. Det blixtrande ljudet plus en klockren drömkörning.

Detta spel kan bara sammanfattas med ett ord: Extraordinärt. Spelet är en klassiker då och fortsätter än idag att vara underhållande. Fräna bilar, galna polisjakter och dunkande musik förgyller din spelupplevelse till det yttersta. Är du ett racingfan och har tröttnat på hur dess genre mjölkas precis som militärspelen så ska du plocka upp Need for Speed: Hot Pursuit 2. Jag lovar att det kommer bli en upplevelse du sent kommer att glömma.

Betyg
Spelet: 10/10
Grafik: 10/10