Skylanders Spyro's Adventure

Skrivet av: PhMan   2013-08-29

Skylanders.. Dessa Skylanders som förmodligen får de flesta föräldrar att rysa och får plånboken att darra som ett asplöv...

Men man kan inte annat än hålla med om att Activision är genier. De har revolutionerat spelvärlden och hittat ett sätt att verkligen mjölka ut pengar från ett spel i form av spelfigurer som man köper utöver spelet. Figurer som har lite andra vapen/förmågor och får ungarna att tjata om att den figuren är minsann den bästa av de bästa och står på varenda önskelista som produceras hemma.

Om man bortser från mjölkandet då och focuserar lite på spelet. Spelet lämpar sig bäst för mindre barn i åldrarna 4-10 år. När man köper startpaketet (vilket är ett krav) får man med spelet, 3 figurer och en så kallad portal. Men spelar som portalmästaren. Genom att placera en Skylander på portalen så dyker den upp på skärmen och man får spela som just den Skylandern. Enkel och genialisk ide som fungerar klockrent! Lägg till minnet att Skylanders är uppdelade i 8 st så kallade element (vatten, jord, växt m.m.) med 4 Skylanders tillgängliga för varje element samt extrabanor så inser du vilken fin samling du kan få hemma.

Handlingen då. Mörker har fallit över Skylands, där den onde härskaren Kaos har tagit kontrollen och styr med järnhand. Stackars lokalbefolkningen är livrädda och blir SÅ glada när en ny portalmästare dyker upp som ska rädda de från den onde Kaos. Överallt möts man av jubel och glada rop! Äntligen får de se en livs levande Skylander, en hjälte, som ska bringa ljus över Skylands igen.
Och så börjar äventyret. Du möts av mystiska, färgstarka världar med varierande landskap och fiender under spelets gång. Du träffar en hel del roliga och intressanta figurer längs vägen som hjälper dig i olika former. Man arbetar sig framåt och öppnar nya världar som ska räddas och nya fiender som ska besegras. Dialogen är välgjord och rolig och uppskattas även av vuxna! Samtidigt utvecklar man förmågor på sina Skylanders och gör de starkare/snabbare m.m. Det finns mycket att utforska och mycket att göra. Pussel som ska lösas och skatter som ska hittas! Detta är ett roligt spel som har blivit barnens favorit och vill tillägga att även jag tycker om att spela och har flera gånger fastnat i timmar på jakt efter en trophy efter att ungarna ofrivilligt gått och lagt sig!

Huvudhandlingen har 26 banor som ska klaras av. För att fortsätta med nästa uppdrag måste man klara av banan innan alla dina Skylandergubbar dör. Med andra ord, ju fler man har, desto större chans att klara av banorna. Om alla dina Skylander dör under samma uppdrag får man helt enkelt börja om och pröva igen. Banorna börjar ganska lätt och ökar successivt i svårighet. Min 7-åring har varvat spelet helt själv även om han fick kämpa rätt mycket på vissa uppdrag, så svårighetsgraden är alldeles lagom vill jag påstå. De flesta Skylanders är duktiga på olika saker och det gäller att välja figur med omsorg under uppdragen. Man kan byta oändligt antal gånger under samma uppdrag och återanvända figuren så länge den inte "dött".
Förutom huvudhandlingen kan man även nå stängda ställen med rätt Skylander i handen (eller portalen om man ska vara petig). Kravet är att den måste tillhöra rätt element. Egentligen räcker det alltså med 8 Skylanders för att kunna spela allt som finns i spelet så länge de tillhör olika element. Men jag säger bara, LYCKA TILL!
Utöver det finns det en hel del extragodis som man kan roa sig med för att låsa upp allt i spelet. 100 + speltimmar som ökar är fakta. Ungarna älskar spelet helt enkelt. Att figurerna är mycket välgjorda och kan användas som leksaker skadar inte. Att de kan spela tillsammans genom att placera två Skylander på portalen är också riktigt bra och kan när som helst hoppa på och av under ett uppdrag är smidigt och kul.

Jag måste rekommendera spelet då jag personligen tycker att det är bland de roligare spelen till barn som finns ute på marknaden idag, men även varna för att plånboken kommer att blöda.. ordentligt!

Samlat betyg: 6.8/10
1