The Last of Us

Skrivet av: PhMan   2013-09-11

Naughty Dog levererar ett postapokalyptiskt mästerverk

Naughty Dog har tidigare tagit playstation-världen med storm tack vare den actionfyllda, fantastisk regisserade, grafisk överlägsna och teknisk innovativa spelserien Uncharted som pressade PS3'orna till max. Pressen måste ha varit enorm att föda världen med nästa svulstiga superspel som så många Playstation ägare väntat på.

För själva studion och oss spelare var det dessutom viktigt (tycker jag) att de levererade ett helt nytt spel istället för att ta den enkla vägen och endast arbeta vidare med Uncharted. Bevisa att de kan erbjuda något nytt och samtidigt behålla den höga standarden som studion har satt i spelbranschen.

I The last of us har de behållit den extremt avancerade grafiken och tekniken, men där tar likheterna slut. Man har inte på något sätt försökt göra en ännu häftigare imitation på Uncharted. Det är inte grafiken, det är inte actionsekvenserna och det är inte de ultrahäftiga banorna som är i fokus även om det audiovisuella utstrålar ren PERFEKTION i spelet. Här har man fokuserat och lagt vikt på något annat. Nämligen handlingen, stämningen och berättarkonsten. När jag tänker på The last of us och försöker jämföra det med andra spel så kan jag inte låta bli att dra paralleller till filmvärlden istället. Manus och regi och så starka att det är väldigt lätt att tankarna dras ditåt. Det visuella, hur allt presenteras, manus, regi, karaktärer, röstskådespel och balansen mellan spel och videosekvenser är extremt välgjorda och i perfekt harmoni. Man har lagt ner stor möda och omsorg på utvecklingen. Det märks och det känns som spelare. Det är verkligen precision och perfektion som Naughty Dog levererar och befäster sin plats som Sonys flaggskepsstudio.

Själva handlingen ska jag försöka avslöja så lite som möjligt, då spelet gör sig bäst utan att veta för mycket i förväg.

Last of us är en postapokalyptisk och dyster historia som handlar om överlevnad och relationer i en kall och rå värld. Mänskligheten har drabbats av en pandemi. Naturen ger tillbaks och släpper ifrån sig pollen som vid inandning smittar människorna med en sorts svamp som sätter sig i hjärnan. De smittade börjar bli aggressiva innan sjukdomen eskalerar och de slutligen blir zombieliknande varelser som är helt blinda och förlitar sig endast på ljud, alltid på jakt efter allt levande som rör sig.

Efter en rivstart där man introduceras med Joel i samband med starten på pandemin tar handlingen ett hopp och fortsätter 20 år senare. Mänskligheten har nu slagits i spillror. Över hälften av jordens befolkning är infekterade och antalet bara växer. Hela städer utplånade. Militär styr smittfria stadsdelar med järnhand och det liknar mer koncentrationsläger än frizon. Övervåld och lik längst gatorna är en vardaglig syn.
Det råder kaos. Ödet och livet som överlevare är nästan värre än de infekterades. Vissa som lyckats fly militären har slagit sig samman med andra och skapat små kolonier för att tillsammans förbättra överlevnadssoddsen och skapa någon sorts balans och harmoni i tillvaron. Hålla inkräktare borta och försöka ge barnen en hyfsad uppväxt. Andra har isolerat sig helt och försöker undvika all kontakt med omvärlden. Misstron är stor. Överlevnadsinstinkten har tagit över helt och humanitet är en sällsynt syn numera. Det är djungels lag som råder. Överallt finns plundrare. Små eller större grupper människor som tar allt de kommer över och lämnar döda kroppar efter sig.

Joel, som numera sysslar med smuggling och annan kriminell verksamhet och rent generellt lever ett ganska brutalt liv, får i uppdrag att leverera en flicka vid namn Ellie till Fireflies, en motståndsrörelse som försöker rädda mänskligheten från både militär och infekterade. Saker går inte som man tänkt sig och vi får följa med våra huvudpersoner på en lång resa under ett års tid. Det är mycket som hinner hända under året och mycket som hinner upplevas, och allt i spelet utvecklas på ett fenomenalt sätt.

Det är tungt att spela Last of us. Under hela spelet så hänger en tung och melankolisk känsla. Under sin resa besöker man tomma städer, en gång fulla av liv och människor, nu endast förfallna hus kvar. Tomma hus, tomma barnrum med leksaker över hela golvet. Brev som folk lämnat efter sig som ger en insikt vad som hänt. Människor som flytt i panik, eller andra som barrikerat in sig i förhoppning att det snart går över.. i väntan på en långsam död. Man känner verkligen ensamheten och tomheten under spelets gång. Man hittar ödsliga kolonier. Man kan nästan känna paniken och rädslan som övergick till hopp innan insikten kom att hoppet är ute. Det fanns ingen räddning där ute. Det fanns ingen väg ut.. endast en horribel död när de infekterade lyckades bryta sig in.
Det är mörkt och det är kusligt, och en tung och ångestladdad stämning sätter sig sakta på dig som spelare.

Ett annat genialt drag är att man alltid är i underläge med vapen och andra hjälpmedel. Det förstärker känslan av karaktärernas livssituation och miljö. Man är ständigt på jakt efter ammunition och annat material som man använder för att bygga just hjälpmedel som t.ex. brandbomber, rökbomber m.m. Det gäller att använda sina saker smart och inte slösa. Man måste utvärdera varje situation, välja rätt vapen och försöka passera helst obemärkt.

Det absolut enda minuset med spelet är att dina "vapendragare" är varken synliga eller hörbara för infekterade/militärer. Det känns lite billigt att om jag ger ifrån mig ett pyttelitet ljud på fel ställe, så omringas jag av infekterade och slits i stycken innan jag knappt hinner reagera. Däremot kan t.ex. Ellie nästan hoppa och springa framför de utan minsta reaktion. Helt klart en miss som stör lite då spelet bygger väldigt mycket på att man ska smyga sig förbi fiender.

Jag kan inte annat än ge en solklar 10:a till The last of us trots mitt minus ovan. Spelet är bland de starkaste, mest känslosamma, stämningsfulla, vackert presenterade (audiovisuellt men framförallt regin), karaktärsutvecklande spelen som jag någonsin har spelat. Jag rekommenderar alla att unna sig denna oförglömliga resa! Och jag säger det igen, Naughty Dog behöver verkligen nästa generations konsoler för att lyfta till nästa nivå!

Medlemsrecensioner18
Samlat betyg: 8.9/10
1