Deus Ex: Human Revolution

Skrivet av: PhMan   2013-12-11

Det är första gången jag bekantar mig med Deus Ex serien. Ett sci-fi äventyr som hade fått bra recensioner. Borde passa mig som handsken. Efter 30 speltimmar vet jag precis vad det går ut på.

Framtid, en framtid där forskare har utvecklat ett sätt att montera tekniska tillskott (augments) i människokroppen. Dessa tillskott förbättrar mänskliga förmågor utöver det vanliga. Mänskligheten är splittrad och en global konflikt pågår. En del ställer sig bakom utvecklingen och ser de enorma möjligheter som öppnas för mänskligheten med hjälp av den nya tekniken. Andra ser faran med att dessa mänskliga superkrafter kan komma att utnyttjas av giriga män för att få mer makt i samhället.

Du spelar som Adam Jensen, en före detta SWAT som arbetar som säkerhetsansvarig på Sarif Industries, ett av världens ledande företag för just forskning av s.k. augments. När företaget precis har hittat ett nytt revolutionerande sätt att implantera augments så utsätts det för ett attentat av en okänd militant grupp som med extrem precision dödar alla forskare som arbetade i projektet.
Även din karaktär råkar riktigt illa ut och mer eller mindre mister livet innan han återigen vaknar upp, numera som en halvrobot. För att låta dig att överleva har Sarif Industries satsat enorma summor på att implantera det allra senaste inom augmentteknologin på din kropp.

Din uppgift blir såklart att försöka hitta vem som låg bakom attacken och vad som egentligen hände. Din resa är lång och det är mycket som nystas upp under spelet. Man hittar ledtrådar som ofta krockar med det du tidigare trodde var sant. Men kastas fram och tillbaks mellan olika teorier och konspirationer under hela spelet. Ett lyckat sätt att få spelaren engagerad i spelet! Manus är enormt välskriven och genomtänkt och håller mycket hög klass. Du hamnar i flera intressanta situationer där du får göra ett val. Dessa val får även konsekvenser som styr storyn framåt. Det ger en skön känsla då man som spelare verkligen får fundera innan man agerar. Det är också en av spelets absoluta styrkor, valet. Det finns inget rätt eller fel. Det är fritt för spelaren att själv känna efter och handla utifrån sina egna moraliska värderingar.

Spelet kan spelas på olika sätt. Antingen satsar man på en mer stealth-orienterad spelstil där man smyger förbi alla fiender obemärkt eller så kan man helt enkelt utplåna allt man möter. Beroende på spelstil man väljer bör man utveckla vissa augments som förbättrar oddsen. Det finns många vägar att ta med olika hinder och svårigheter. Helt fritt att hantera situationen enligt tycke med andra ord.

Grafiken håller bra klass men inte av referenskvalité. Miljön är full av välarbetade detaljer som ger spelaren en bra stämning och känsla för sin omgivning. Ljudet håller också mycket bra klass. Rent och fint på alla kanaler och alla används flitigt. Men måste bara berömma musiken! Den är verkligen klockren och skapar en riktigt härlig framtids sci-fi atmosfär!

Deus Ex : Human revolution är ett bra spel, ett välgjort spel. Dialog, röstskådespel, stämning och atmosfär är riktigt bra. Men återigen, spelets absoluta styrka är helt klart manus/handling. Den är enormt välskriven och intressant och väcker många tankar under spelets gång om mänsklighetens utveckling och framtid. Det får dig som spelare att verkligen tänka medans spelet fortgår.

Men det saknar det lilla extra för att få de absoluta toppbetygen. Det är framförallt två saker jag störde mig på.

Det första och mest störande är att spelet känns aningen repetitivt. Bana efter bana går ut på samma sak med mindre skillnader. Efter några timmars speltid så finns det inget nytt att hämta ut. Man måste från punkt A till punkt B med X antal fiender emellan. Smyga (eller döda), hitta en väg för att komma fram innan man ska vidare till punkt C osv. Jag hade gärna sett lite större variation i uppdragen. Men värt att nämna är att spelet verkligen växer ju längre man kommer.

Det andra störningsmomentet är att AI i spelet känns riktigt korkat emellanåt. För det mesta funkar det fint och fienderna beter sig verkligt i sina rörelsemönster. Men ibland blir man förvånad över hur idiotiskt de ställer sig och hur overkligt och dumt det känns. Men det sagt kan jag även nämna att på vissa banor som jag störde mig på, har en kompis till mig (som också spelat Deus Ex) en helt annan åsikt och erfarenhet av. Det kanske har att göra med spelstil och vad man hittar på.

Spelet är definitivt värd att spela och även om det inte tillhör mina favoriter så rekommenderar jag det till alla som gillar ett tungt storydrivet spel. Frågan är, vilka val gör du?

Medlemsrecensioner11
Samlat betyg: 8.7/10