Phantasy Star Online 2

Skrivet av: xAJ88x   2014-02-05

Jag är ett fan av japanska MMORPGs och har testat enormt många men fastnat för få. När jag hörde att PSO2 skulle komma så kunde jag knappt vänta, då det verkade vara ett av de få spel som skulle kunna få in mig i rollspelsträsket igen.

Dock visade det sig att spelet aldrig skulle släppas i västvärlden då det är gratis att spela och lätt ses som ett ej ekonomiskt vinnande koncept.

Men några ute i världen började översätta spelet till engelska och programmera en egen spelklient som gör att man kan spela med engelska patchar vilket jag kände mig tvungen att utforska. Det visade sig funka sagolikt bra och efter några månaders spel kan jag erkänna att jag är helt hooked. De engelska patcharna har börjat sprida sig så mycket att en av de befintliga servrarna, "Ship 02", numera ses som en internationell server.

Till att börja med så är detaljnivån oslagbar när det gäller att göra sin egen karaktär och du kan troligen göra en ganska slående lik kopia av dig själv oavsett kroppsbyggnad eller etnisk ursprung.

Mångfalden av vapentyper, attacker (PA:s) och hur du vill göra kombinationer utav dessa är stor och du bygger ditt Skill Tree utifrån din spelstil. Efter lv 20 får man tillgång till en andra klass (Sub class) vars stats delvis adderas till din huvudklass samt att man får tillgång till båda klassernas skills samtidigt som du när som helst utanför quests kan välja vilken klass du vill ha som "Main class".

När det gäller sin utrustning så kan man uppgradera både vapen och skyddsutrustning utan att riskera att det ska förstöras vilket är ett frustrerande och i mitt tycke onödigt moment. I PSO2 är det värsta som kan hända att du tappar en eller två uppgraderingar och får göra om.

Varje dag sker schemalagda Emergency Quests (EQ:s) där man får särskilt mycket experience och rare drops. Dessa är oftast Multi-Party, vilket innebär att dussintals personer samarbetar i uppdragen. Även i vanliga quests finns ofta ett parti i mitten där man kan träffa på andra grupper som man då spelar med.

Man upplever inte att det finns för lite quests att göra heller, då det finns nya att ta varje dag om man en vacker dag får slut på vanliga quests.

I många rollspel så har jag märkt att ju fler man är i en grupp så får man dela på experience-poäng så att varje individ får mindre ut. I PSO2 är har man haft en idé om att man ska tjäna på att spela tillsammans med andra. Man får mer exp när man är i grupp och loot-systemet som ger individuella drops för varje spelare gör att man slipper alla bråk om vem som ska ha vad.

Något som imponerar mig angående spelet är hur bra de har löst multiplattformsfunktionen. Man märker inte ifall någon spelar på PS Vita då dessa visas precis som alla andra i PC-versionen. Tack vare att online-spelet optimerats för Vitan så funkar det förvånansvärt bra att spela med dålig uppkoppling. Tappar man uppkopplingen för ett par minuter när man tex använder mobilen som modem så märker man det genom att fiender slutar ta skada och att man inte kan plocka upp drops. Men när 3G-täckningen kommer tillbaka så får man all exp och alla drops hamnar i inventoryn och man kan forsätta spela som vanligt utan att ha förlorat någonting. Hade detta varit vilket annat spel som helst så hade man loggats ut efter 5 sekunder och fått bitit i det sura äpplet, så är riktigt imponerad.

Det är som sagt gratis att spela men man kan även bli premiummedlem, vilket ger en del fördelar som att man kan byta eller sälja saker till andra spelare. Som vanlig användare kan man dock handla hur mycket man vill i auktioner, allt utom 10-stjärnig utrustning vilka är de allra mest sällsynta i spelet.

Alla spelare har ett eget rum i spelet som man kan möblera och sedan bjuda in vänner. Som vanlig spelare kan man max ha fem möbler, medan man som premium kan ha massor, ändra inredning, utsikt och skaffa fler/större rum.

Angående grafiken så har jag inget dåligt att säga alls och jag gillar estetiken och miljöerna.

Som sammanfattning skulle jag säga att SEGA har överträffat sig själva på många plan. PSO2 är bättre än alla tidigare Phantasy Star-titlar tillsammans och jag rekommenderar alla som gillar JMMORPG att testa spelet som alltså finns på engelska. Det tar ett par timmar att komma igång men här är guiden för registrering och installation iallafall: http://www.pso-world.com/forums/showthread.php?t=210236a

Samlat betyg: 10/10
1
2