Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Det var någon gång under sommaren 2012 som jag träffade Snake för första gången. Metal Gear Solid HD Collection hade släppts och jag gillade ju Splinter Cell så då borde jag nog gilla detta också. Metal Gear Solid HD Collection innehöll 3 spel (tekniskt 5) och jag började med Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Ovetande så satte jag in skivan av vad som senare skulle bli mitt favorit spel av alla tider.

Nu har det nästan gått 2 år sedan jag och Snake/ Big Boss träffades. Tyvär så varade vårt senaste möte inte så länge. Men det gjorde inte mötet dåligt på något sätt. Och om The Phantom Pain blir lika bra så finns det chans att det kan bli mitt nya favorit spel.

Men låt oss prata lite mera om just Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Ground Zeroes utspelar sig ett par år innan The Phantom Pain och fungerar som en mycket kort proluge. Otroligt kort för att vara ärlig. Det finns bara ett huvuduppdrag och ungefär fem side missions. Och huvuduppdraget klarade jag första gången på bara en timme. Och igår så gjorde jag en speed run av huvuduppdraget på ca 12 minuter.

Huvuduppdraget går ut på att man ska hämta två styckna krigsfångar. Sedan så kan man också om man vill rädda ett par andra fångar. Det finns också en massa andra grejer man kan leta efter som kassetband och "XOF Badges" dock önskar jag att det fanns lite fler saker. Dock har jag klarat nästan alla uppdrag på båda svårighets graderna och har bara klarat 31%. Så det finns mycket mer för mig att hitta och klara.

Men trots att det var mycket kort så gillade jag det. Mekaniken och animationerna är fantastiska. Grafiken är otrolig och visar upp vad dom nya konsolerna går för. Den nya röstskådespelaren Kiefer Sutherland är fantastisk i rollen som Snake och jag vill ärligt talat inte att Hayter ska spela Snake igen.

Spelets alla uppdrag utspelar sig på en militär bas som heter Camp Omega om jag minns rätt. Tyvärr (beroende på hur man ser på det) så lär man sig kartans layout efter några uppdrag. Detta kan dock bli bra om man vill få så högt poäng eller om man vill klara det så snabbt som möjligt. Och att spelet är kort gör att man säkerligen kommer spela om det. För även om jag älskar t.ex. Persona 4 kommer jag inte spela om det just för att det är jätte långt.

Och under denna timmen så lyckas dom berätta en ganska bra handling med snygga och bra cutscenes ett spännande slut. Dock är det lite synd för dom som är helt nya till serien då dom säkert inte kommer få någon bra relation till Snake, Paz och Chico.

Dock måste jag säga att många av er kommer säkert inte gilla hela grejen med 300 kr för ett "glorifierat demo". Men ärligt talat gillar jag att man släpper en del av spelet för pengar nu än att vi måste köpa en massa DLC efter att spelet har släppts. Men jag tänker dock inte säga emot att spelet bara är till för att hypa folk till The Phantom Pain.

Men trots allt det där så tycker jag att Ground Zeroes är riktigt bra och jag personligen tycker att pengarna var värt det. GZ bjuder på fantastisk grafik, bra mekanik och det är vår älskade Big Boss.

Samlat betyg: 9/10
1
2