Child of Light

Aurora har hamnat i en värld vid namn Lemuria. En värld hon inte känner igen sig vid. Allt runt omkring henne är mörkt och dystert och hon vet inte om hon drömmer eller om hon är vaken. Hennes pappa är dödligt sjuk och hon vet inte vart hon ska ta vägen. Prinsessan Aurora stöter dock snart på en eldfluga som kallar sig för Igniculus. Han kommer att bli en mycket användbar kompanjon under det ungefär 10-15 timmars äventyret. Aurora utrustar sig även med ett svärd, får kraften att kunna kontrollera ljuset, vingar och flera vänner för att kunna återvända till sitt kungarike.

Child of Light är en unik upplevelse. En upplevelse som jag inte känt i något annat spel alls. Personligen spelar jag inte mycket rollspel men jag har som ung spenderat hundratals timmar med Pokémon-spelen till Gameboy Colour, Super Mario RPG och så Mario & Lugi-spelen till Nintendo DS. Child of Light är dock någonting helt annat som bjuder på en vacker omgivning där utforskning, tillverkning av diverse diamanter, story och fighter spelar en stor roll.

Tillverkningen fungerar otroligt bra i ett spel som detta. Idén är rätt simpel... Du hittar några delar som du sen kan sätta ihop så att du på något sätt kan bli starkare. Dessa kristaller som du gör om kan blandas med andra eller tillverkas av flera likadana. Ju fler du får, desto starkare kristaller kan du göra. Man måste dock vara lite sparsam då det kan bli svårt om du bara ger en karaktär de allra bästa kristallerna för man ska ha i tanke att du inte bara kommer att få en följeslagare utan ett par till.

Figherna överraskar också då det inte bara är det typiska ''slå till din fiende och vänta på din tur nästa gång''. Istället kan man använda Igniculus till att förblinda sina fiender och därmed göra att deras tur att slå dig fördröjs. För att det inte ska bli för lätt finns det en begränsning på hur mycket Igniculus kan skina och därför måste man spara lite på krafterna. Börjar krafter ur honom eller är det kanske så att du inte har mycket liv kvar finns det buskar och du kan röra med Igniculus över så kommer det att dyka upp små ljus som kan ge dig mer liv, mer magi eller mer ljus. Du måste alltså vara aktiv hela tiden och inte bara sitta och stirra på TV:n medan din motståndare ska gå mot anfall. För de som letar efter en rejäl utmaning kan man gå direkt på den svåra svårighetsgraden.

För dina fighter belönas du också med XP som du sedan kan använda för att uppgradera dina karaktärers färdigheter och låsa upp nya. Här handlar det om prioritering och en bra kombination av uppgraderingar och tillverkning av kristaller. Var beredd på att du inte kommer att kunna uppgradera precis allting så tänk efter noga vad som är värt att använda sig av och inte.

Letar du efter ett spel för en billig peng men som du samtidigt vill ska räcka en stund så är Child of Light ett ypperligt alternativ. Storyn är fantastisk och designen likaså och jag har haft väldigt svårt att kunna slita mig från spelet. Ofta har jag gått in med tanken att jag bara ska kolla vad som finns bakom nästa hörn men så fort jag är där så vill jag veta mer. Musiken är dessutom underbar och i slutändan så står Child of Light som ett fantastiskt mysigt och underhållande spel.

Plussidan
+ Ljuvlig musik
+ Otrolig design