Destiny

Den 9:e september var en av de viktigaste dagarna för många spelare år 2014. Detta var nämligen datumet när Destiny skulle släppas och jag, som oerhört många andra, hade förhandsbokat spelet och hade stora förväntningar på spelet. När spelet väl släpptes så körde jag spelet efter att ha köpt det. Förväntningarna var enorma. Tyvärr var inte spelet bra utan var istället ett dåligt spel i mitt tycke och mitt hjärta blev krossat.

Till att börja med så är spelkampanjen hopplöst usel. Röstskådespeleriet är bland det sämsta jag hört på flera år och låter bedrövligt. Som att dem själva(röstskådespelarna) inte har en susning om vad de säger men ändå fortsätter. Jag kan inte klandra dem alltför mycket dock för handlingen är nämligen inte alls bättre. Genom hela spelet så går allting ut på att skanna diverse datorer och skydda sin Ghost från återkommande vågor av fiender. Detta hade kunnat vara okej om variationen i kampanjen var bra i övrigt vilket tyvärr inte är fallet. Faktum är att det stundtals känns som att man har större chans att vinna på BingoLottto än att uppleva variation i spelkampanjen. Handlingen som kretsar kring dessa uppdrag är också dålig. Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att handlingen kortfattat har för många bollar i luften samtidigt och dem delarna av handlingen som verkar intressanta blir snart bortglömda, t.ex. ett uppdrag på jorden som involverar en artificiell intelligens vid namn Rasputin som verkade till en början intressant men som tyvärr blev snart bortglömd i handlingen.

Även den visuella aspekten av Destiny är en besvikelse. Texturerna som spelet innehåller fick mig aldrig att höja på ögonbrynen, animationerna är dåliga och den artificiella intelligensen är rentav idiotisk. Tillkommer gör dryga laddningstider där man kan, under väntan tills spelet laddat klart, posta ett inlägg på twitter, göra en kopp te, posta bilder på instagram eller ta en kort tupplur för att spelet tar så lång tid att ladda. Det allra värsta med den tekniska aspekten är dock bilduppdateringen. Visst, bilduppdateringen är stabil och är aldrig ett hinder men samtidigt så borde bilduppdateringen vara 60 bilder per sekund med tanke på att grafiken är medelmåttig och saknar vissa effekter, t.ex. så faller regnet bara rakt genom marken istället för att skapa en grafisk effekt där regndropparna reagerar på att det kolliderar med mark. Det enda positiva jag kan säga om den visuella aspekten i Destiny är att vissa miljöer är snyggt designade.

Sist men absolut inte minst så återstår flerspelarläget som också var en stor besvikelse. Till exempel så kan hunter-klassen med specialiseringen Gunslinger kalla fram en pistol med tre skott som vardera dödar en fiende automatiskt vilket tar bort känslan av att ens personliga förmåga och talang att bygga kraftfulla karaktärer tas bort. Samtidigt så lider också flerspelarläget av för mycket aim-assist. Jag är knappast den bästa spelaren som man kan hitta men ändå lyckades jag få högst poäng i flera matcher i rad på grund av aim-assist vilket gör att den spelar ännu mindre roll om hur bra man är. Dessutom så är det lite för få banor i flerspelarläget.

Avslutningsvis så hoppas jag att Bungie lyssnar på sina fans och ger oss vad vi vill ha. Gör om, gör rätt Bungie!

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 6.5/10