Uncharted 3: Drake's Deception

Skrivet av: AG Jati   2015-01-18

Den tredje delen i Nathan Drakes äventyr är också den bästa. Förbered dig på en tripp till öknen och mer komplicerade pussel.

Tack vare Naughty Dog så har den uttjatade äventyrsserien dragits ut från mjölknings-serien och använts till mer vettiga spel. Miljoner och mer miljoner människor har valt att kalla Uncharted för en av de viktigaste spelseriena till dem moderna konsolerna, och visst har dem rätt. Men vem skulle kunna tro att skaparna av en plattformsserie skulle kunna ta ett sådant stort steg till äventyrsgenren? Hittills så har äventyren med Nathan Drake vare långt ifrån stabilt, det har varit närapå fantastiskt. Detta spel är dessutom delen i serien som tar en allt större riktning, på gott och ont. Så, dags att dra på sig stövlarna och ta fram pickadollen, för nu börjar ett nytt äventyret!

Vi inleds snabbt med att Nate och hans god kompanj Sullivan fått kontakt med Talbot. En engelsk affärsman som är mycket intresserad av en viss ring. Pengarna finns på plats men något står inte rätt till. Talbot har lurat våra hjältar med falska sedlar och lämnar dem åt sitt eget öde åt Cutter. Som tur är så hade Cutter lösa skott och hela dödsscenen var bara teater. Nathan har fortfarande ringen. Men varför är just Talbot så intresserad av den och vad kan den leda till? Kanske en ny skatt? Det ska våra goda vänner ta reda på. Häng med på en ny resa runt igenom jordklotet där Nate och Sullivan ställs inför fler faror och kluriga gåtor.

Naughty Dog har tagit nästa steg i riktningen om man snackar om miljövalen. Nu är det inte enbart små djunglar och gatuhörn som ska undersökas. I det här spelet får man nämligen åka ut till flera platser än någonsin. Allt från hemliga tunnlar, palats, ruiner och till och med öknen får man leka med. Detta är tveklöst det snyggaste spelet i Uncharted-serien. Karaktärer som fiender känns mer mänskliga och man har utformat spelvärldarna ännu bättre. Nu känns inte varje sekvens längre som en ursäkt för att starta nya jobbiga eldstrider. Istället är det mer fokus på storyn och karaktärsdragen.

Fienderna är mer listiga och bjuder på fler obehagliga överraskningar. Genom att kommunicera med sina kompanjoner kan dem lätt göra livet surt för dig. Lätt som det är så kan du befinna dig i ett hörn med tre armerade soldatorer beväpnade till tänderna. Till skillnad från de två tidigare spelen varar inte heller eldstriderna så länge, men det förminskar inte utmaningen. Vid en av situationerna befanna jag mig i övergiven stad. Det fanns fullt med rum där fienderna kunde sitta och vänta på att Nate skulle komma med riktigt tunga vapen. Oftast handlar det mer om smygandet istället för attack genom vapen. En solklar förbättring.

Pusslen är tillbaka, fast med mer fantasi och klurigare än någonsin. Det var allt från att följa tecken på golven till att sätta bitarna på rätt plats eller att forma skuggor? Ja, jag skämtar inte här. Måhända kan en och ett annat pussel bli ett steg värre och ge flera raseriutbrott. Men om jag ska vara ärlig så fanna jag dem mesta av pusslen inte särskilt mycket svåra, förmodligen för att spelet tipsade alltför ofta. Jag har hellre aldrig kört ut spelet på "Crushing". Där kom vi nog till spelets starkaste minus så ni kan vara lugna.

Skattsökandet fungerar lika smidigt som i den andra delen. Dock så önskar jag att Naughty Dog jobbar lite extra med hur dem sätter ut skatterna i den fjärde kommande delen. Vissa känns inte ens som platser för att sätta "riktiga" skatter på. Varför in i hela innersta tyckte någon det var smart att hänga en skatt på en takkrona? Fortfarande känns dem alldeles för lätta att hitta och det suger ur stämningen lite grann, men vad gör det när resten av spelet är fantastiskt på nästan alla plan?

I överlag så känns den tredje delen som världens mest lättsmältade nia. Med grymma spelmiljöer, mänskliga karaktärer, finurligt med vapen och en av de bästa kontrollerna jag någonsin handskats med. Nåväl att recension blev smått krystad och det kommer du också bli. Det är så värt att besöka Nates galna äventyr för en tredje gång.

Betyg

Spelkänsla: 10/10
Grafik: 10/10