Infamous: First Light

Skrivet av: AG Jati   2015-03-31

Hoppa sjumilakliv, jaga efter lysande glober och spraya än och en annan vägg. Allt detta i kombination med spelvärldens coolaste punk-brud. Låter det som något värd din tid?

Sucker Punch, frånsett från att ha världens fräckaste företagsnamn har bidragit med en av de mest hyllade doldisarna inom spelvärlden. Jag talar såklart om Sly Cooper. Ett spel som trängde sig in som nykomling när Jak & Daxter och Ratchet & Clank stod klarast på Playstations plattforms-himmel. Även om siffrorna inom säljningen inte säger inte så värst mycket så har det skapats en enorm fanbase. Fråga ett troget Playstation-fan om ett av sina favoritspel och svaret skulle troligtvis vara Sly 2: Band of Thieves. Även om jag hör till den skaran som inte tyckte att spelet var ett mästerverk så var det i alla fall ett väldigt unikt spel. Precis som övriga Sly-spel blandar den en lustig kombo av serietidningsvärld och comedy gold. Men personligen så anser jag att Sly 3 är Sucker Punchs bästa spel, dels för alla karaktärer och de olika spelvärldarna man får besöka. Men nog om det! Nu är det dags för AG att ta an en helt annan spelserie skapad av Sucker Punch, nämligen Infamous! Såklart ska man alltid börja med prologen, nämligen First Light. Dags att börja skutta runt och slå ihjäl badguys!

Spelet tar sin början i en hemlig bas där vi får se vår huvudperson Abigail. Men hon är inte ensam. Hennes övervakare är en korrupt polis vid namn Brooke. Brooke ber henne först att slåss mot farliga hologram och därefter ställa frågor om hur hon blev arresterad. I Abigails minne får vi se hur hennes brorsa Brent blir spårlöst försvunnen. Hon är förkrossad men hjälp kommer från ovan, eller på marken. "Sliske-slaske-slusken" Shane säger att han känner hennes brorsa och kan hjälpa henne att hitta honom. Men först är hon tvungen att med sina superkrafter hjälp Shane i ett farligt gangsterkrig. Det visar sig att ett stycke ryska brottslingar sköter en människosmuggling runt omkring staden och det är upp till Abigail att sätta stoppa dem. Lättare sagt än gjort då hon även får stadens elitstyrka på spåren.

Abigail, eller "Fetch" som är hennes alterego kan utföra många olika tricks och knep för att sätta stopp för otyg eller flygande energi. Fetch behöver alltid kraften från neon för att utföra sina coola attacker. Bland annat så kan hon skicka en orkan som suger upp alla fiender på en och samma plats och ger dem en snabb död. Fetch kan även använda sig av "ljusets hastighet" för att göra ofattbara hopp från hustak till andra hustak. Genom att skutta efter röda små energiglobar kan man samla ihop till en frän liten uppgradering som kan komma till pass i staden eller i polisens arena. Det är bara synd att att utforska staden tar enbart ett par minuter och det tar inte lång tid förrän man samlat, räddat eller sprejat allt man får syn på. Det som kommer fördröja din väg mot olika mål kan vara en eventuell gissla som ska räddas eller ett överfall via bil eller stridsvagn. Annars är det bara att hoppa vidare om du inte vill stanna och slåss.

Eftersom spelet fungerar mestadels som en expansion kan en snabb spelare klara ut spelet på c:a 3-4 timmar. Uppdragsmässigt är det något av en besvikelse när Fetch vid dem flesta situationer är överlägsen allt sitt motstånd. Men om du letar efter ett kul spel som ger dig mer möjlighet än vad dagens spel bjuder på så är Infamous: First Light värt din tid. Jag skulle kunna dra upp en och ett annat snack om dem mer tekniska bitarna, men i överlag så hamnar allt på ett bra betyg. Det är inte ett fantastiskt spel, men är du ett troget Infamous-fan kommer du nog njuta av att spela som den mer feminina huvudkaraktären.

7/10

OH! LETS GO RUNNING AWAY!

Samlat betyg: 7/10