The Division

Någon hostade på någon annan, utan att hålla för munnen, sen brakar helvetet lös. Inte riktigt kanske, men bakgrunden till The Division är en smitta som sprider sig som en löpeld världen runt. I sitt spår lämnar den döda kroppar, kaos och vad som ser ut att vara fotbollshuliganer som skjuter vilt omkring sig.

The Division är en enhet som kopplas in när allt som beskrivs ovan skett och skiten träffat fläkten. Din karaktär är en agent som du själv får välja hur hon/han/hen(?) ska se ut. Vi ser inte en lika avancerad karaktärsbyggnads fas som vi såg i Fallout 4 men det finns tillräckligt med val för att du ska kunna vara snyggast på stan eller se bedrövlig ut, allt enligt ditt tycke.

Huvuddelen av spelet utspelar sig på Manhattans nerskräpade gator där civila fumlar omkring som i ett töcken, plundrar eller slåss. Det finns också olika gäng som tar kontrollen över de olika kvarteren i staden. JTF (Joint task force) är en militär styrka som har fått ansvaret att skapa ordning och reda på Manhattan efter den viruspandemi som dragit över likt stormen Gudrun. Din uppgift blir bland annat att hjälpa dessa i deras strider med de olika gatugängen.

Mitt i allt finns Dark zone som är ett tungt kontaminerat område. Fienderna är svårare och looten är bättre, men i Dark zone gäller även PVP vilket innebär att du när som helst kan blir nermejad av en annan spelare. Detta ger ett kul djup till spelet och skapar en spänning som ofta går att ta på. För den loot du hittar i Dark Zone kan du inte bara bära iväg på, utan den måste du gå till speciella upphämtningsplatser, kalla på en helikopter och sedan sitta där och vänta tills helikoptern kommer och du kan skicka iväg det till tryggheten. Detta innebär naturligtvis att det samlas fiender samt andra spelar kring dessa platser och även att hjärnspökena sätter in. Tänker han skjuta mig och stjäla min loot eller kommer han hjälpa mig?

Just looten är en vital del i The Division. Köper du spelet och förväntar dig att kunna göra 360 no-scopes är du tyvärr fel ute. För The Division är ingen renodlad FPS, det hamnar mer i loot shooter facket, likt Fallout. Ett äventyrsspel helt enkelt. Här ligger dock svagheten i The Division enligt mig. För att det ska fungera som ett spännande äventyrsspel måste handlingen få dig fastspikad på direkten, annars tappar man intresset och tillslut så spelar man Binglotto istället. The Divisons story är tyvärr lite tunn, det finns många uppdrag men inget uppdrag som får mig att fasta och känna mig som ett med handlingen. Visst det är en fantastisk upplevelse att spela en grupp och springa på Manhattans gator och spöa busar eller röjja runt i Dark zone men spelet hade tjänat på att ha en lite tyngre handling.

The Division var när det visades upp på E3 första gången sagolikt snyggt. Naturligtvis var det inte lika snyggt när det väl släpptes, vilket sällan sker. Jag tycker dock att The Division har fått ta en massa orättvis kritik. Många Youtube tomtar har satt ihop videos och jämfört E3 versionen med den versionen som nu getts ut. Och de har alla sen spytt galla över skillnaden. Orättvist och humbugg ropar jag! Dels har nästan alla av dem jämfört med ett Xbox one eller PS4, vilket bara det borde ge långa fängelsestraff. Sen kommer alltid det vara en skillnad på den "reklam" som görs för ett spel och själva upplevelsen.
Jag tycker grafiken är fantastisk, detaljerna och de storslagna miljöerna är halva spelet. Man kan gå runt och bara kolla in de olika kvarteren och landmärkena och förundras. Om man fokuserar på hur spelet faktiskt blev jämfört med hur det visades upp kommer man bli nöjd med resultatet. Man behöver inte lyssna på någon arg Youtubemänniska som ska skrikförklara dynamic lighting och avsaknaden av den på Xbox one versionen. På PC finns den där och den fungerar bra kan jag rapportera.

För Ubisoft var lanseringen en framgång, spelet gick faktiskt att spela med vissa buggar naturligtvis. Det största problemet verkade dock vara troll som stod i en dörröppning och blockerade folk samt att registreringen i en dator inne i spelet inte fungerade. Det resulterade i att folk faktiskt bildade en kö i spelet, stod och väntade på sin tur, och sedan fortsatte iväg. Magiskt. Ubisoft ska dessutom ha beröm för att man på sitt forum Ubiforum postade fel och lösningar på dessa allt eftersom vilket löste många initiala fel.

Så gillar du grafiskt storslagna spel där du kan springa omkring på en stor karta för att göra lite det du känner för? Gillar du att bygga dina egna vapen och meka på olika moddar på dessa? Ja då är nog The Division för dig.

Samlat betyg: 5/10
1
2