Svenska
MEDLEMSRECENSION

Assassin's Creed: Syndicate

London på 1860-talet. Inte dåligt, inte dåligt!
Assassin's Creed Syndicate utspelar sig i London på 1860-talet och är riktigt bra gjort faktiskt om än en del saker som känns fel!
Staden är stor och jag har tyvärr inte varit i London så jag vet inte hur verklighetstroget den är uppbyggd men jag kan tänka mig att det är rätt så verklighetsbaserat. Byggnaderna är stora och har massor med färger här och var. Ser riktigt bra ut när man går längs gatan och undrar vad man ska göra härnäst.
Jag tycker att Syndicate är ett bra steg från Unity där jag inte gillade stridsmekaniken ett dugg! Här är den lite liknande men ändå så har dom gjort den så mycket bättre tycker jag! Själv så gillade jag stridsmekaniken från spelen före Unity även om det kändes lätt att ta ner 20 fienden även om man var omringad!
Själv så fick jag den känslan av att så skicklig är lönnmördarna i strid att dom kan ta ner 20 st fienden utan större problem om dom bara spelar lite defensivt men så är inte fallet helt och hållet i Syndicate.
Blir du omringad är det bäst du är på din vakt. 20 fienden kan du ta ner men då får du vara snabb och ha kanske lite bra vapen och lite ammunition. I början tyckte jag det var svårt att vara i strid så jag höll mig ifrån fienden så mycket som jag kunde. Lite senare när man vant sig så blev det lättare, men jag försökte fortfarande hålla mig i skuggorna men jag blev inte lika sur på mig själv eller vakterna när jag blev sedd och får lov att slåss!

Grafiken och miljön i Syndicate är riktigt bra gjord med många detaljer och mycket fina saker att hitta och se. London är en stad av tegel, trä och en hel del metall nu när industrin har kommit igång med flera fabriker stående överallt. Floden Themsen är lugn och har massor med kranar vid hamnarna och broar att åka under med båtarna. I Themsen kan man även hitta små saker att göra som t ex att sno saker från ett annat gatugäng.
Ditt egna gatugäng, The Rooks, är från början förstås ett litet gäng men det finns flera sätt att ta över fler områden men det är där ett av minuset för spelet är. Repetitiva uppdrag. Olika scener och olika små saker men ändå väldigt lika varandra, även några av story uppdragen och sido uppdragen.
En sak som Ubisoft har lagt till i spelet med sido uppdragen är att du kan spela om dom när du vill! När du ska ta över ett område så är det ingen cut-scene före utan du bara närmar dig stället där ikonen för uppdraget är sen är det bara att göra det du ska göra där. Finns lite bonus saker att göra som att inte bli sedd, förgifta så och så många vakter, använd den för att göra det och så vidare. Blir lite tråkigt om man tycker att då får man inte komma på eget det kan jag hålla med om. Samtidigt så får man ju sig en tankeställare där man kanske måste fundera lite hur man ska göra det.
Kanske förgifta 5 vakter och det finns 8 och du har kanske bara 3 giftpilar på dig. Då ser du att det finns en tunna med eld i där 3 vakter står och värmer händerna och en av dom har ett patrull område den går runt för att sen värma händerna igen. Då stannar man och väntar tills patrull vakten kommer för att sen skjuta en pil in i elden så det blir ett rökmoln av gift runt elden så alla 3 vakterna bli förgiftade direkt!

Så kan det gå till ibland när man ska göra saker och jag tycker att det är en både negativ och positiv sak att ha dom där! Man får fundera själv om man gillar det eller inte. Gillar du det inte så MÅSTE du inte, du väljer själv om du vill göra det.
Om du "måste" ha achivment för att ha klarat alla uppdrag med sido sakerna att göra så kan du alltid komma tillbaka och göra dom igen om du vill klara dom på ett annat sätt sen!

Många landmärken är också med i spelet som Big Ben och Buckinham Palace för att nämna dom mest kända gissar jag. Även dom enda jag kan just nu i huvudet också!
Ger en riktigt känsla men det har det många gånger gjort i AC spel där man får se saker man vet finns på riktigt och är på samma ställe i spelstaden som i riktiga staden!

DLC:erna till spelet är väl inte mycket att hurra för tycker jag. Jack The Ripper DLC är definitivt den bästa och är lika bra gjort som själva spelet. Några saker i den skulle jag gärna vilja ha mer förklarad men jag kan leva utan det!

En sak som jag både älskar och stör mig lite grann på är änterhaken som man får rätt så tidigt i spelet. En änterhake, fullt fungerande på 1860-talet som man kan använda sig för att ta sig upp kanske 70-80 meter upp på ett hustak eller bara upp till en vägg. Man måste inte sikta just på takets kant utan den fungerar på flera andra kanter och liknande.
Väldigt användbar och jag gillar att inte behöva ta mig enr från ett hustak och sen springa över vägen och sen klättra upp för husväggen på andra sidan igen. Änterhaken fungerar på samma sätt som Batmans leksaker. Man kan använda den från ett hustak till ett annat så man får en "zippline" att glida över med.
Användbar som sagt men den är lite futuristisk tycker jag. Känns som man spelar ett science fiction spel i ett science fiction spel. Maskinen Animus är sci-fi men jag tycker då att 1800 talet inte är särskilt sci-fi men då har vi denna änterhake! Som tydligen inte finns att använda i nutida världen i AC spelen som vi kanske har märkt!

Men spelet är bra och välgjort och att köra droska i det är faktiskt rätt så roligt och ett bra sätt att ta sig fram på. Spelet förtjänar sin 8 och jag hoppas Ubisoft lyckas minst like bra nästa gång, helst bättre!

Samlat betyg: 7.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy