Ratchet & Clank

Skrivet av: AG Jati   2016-05-03

Allas favorit-furry och favorit-brödrost är tillbaka i en minst sagt häpnadsväckande reboot som ger ordet reboot ett nytt namn. Detta kommer bli början på något stort.

"I Rymden Finns Inga Känslor" heter den hyllade svenska rullen med en Skarsgård i huvudrullen. Det är precis raka motsatsen i det här plattformsäventyret. "Rymden Bjuder På Många Känslor" skulle kunna bli det här spelets titel. För en del handlar det mesta inom reboots om nostalgi. För andra handlar det om något nyskapande. Insomniac har använt båda ingredienserna flitligt och bjudigt på ett spel som ger våran nya inte så fullt fläckfria nya spelgeneration lite rättvisa.

I en galax långt bortifrån Vintergatan träffar vi på våran furry Ratchet. Ratchet är en drömmare och vill gå igenom vad som helst för att gå med i galaxens häftigaste räddningspatrull, The Galactic Rangers. Men trots sina erfarenheter så är Ratchet långt ifrån en hederlig kis och blir därför nekad sin plats. Han går in i en trance av depression tills han stöter på den för underbara brödrosten Clank och livet tar en annan vänding. Nu ska han visa vad han går för, till ljudet av en underbar narration av Kapten Qwark.

För er som fortfarande har en dammig Playstation från den andra generation så kommer ni känna er lika välkommen som hos en god vän ni känt riktigt länge. Redan från första ögonkastet då man befinner sig på vår furry's planet så känns det som att vara inuti ett påskägg. Allt det goda, allt som man önskade och ville ha finns kvar. Det är ännu en fröjd i dagsläget att strosa runt i de soliga strapaserna i Veldin och ge en hård smäck med sin skiftnyckel.

Aridia, Kerwan, Rilgar, alla de minnesvärda planeterna har fått sig en rejäl upplyftning och känns ny och perfekt för våran moderna generation. Inom vissa banor så har man till och med lagt något oväntat såsom en jetpack-del på den underbara snygga planeten Gaspar. Hoverboard-banorna har också fått sin upplyftning och känns betydligt mer levande än hur man upplevde de i originalet. De hjälpfulla prylarna befinner sig dock på olika platser den här gången, men det gör inte särskilt mycket.

Med en betydligt bättre kontroll och kamera är striderna en av höjdpunkterna i det här äventyret. Fienderna kör en mer offensiv stil där de även kommunicerar med varenda och planerar många olika strategier. Även på svårighetsgraden för mesar så lyckades man ändå bjuda på en del utmaningar. Bossfighterna är tveklöst min favorit där man verkligen måste hålla ögonen öppna och lita på sina reflexer och inte enbart sina kraftfulla puffror.

Vapenutbudet är både nytt som klassiskt där Insomniac lagt in den hysteriska Sheepinatorn som sitt namn tyder förvandlar fienderna till urgulliga små får. Eldkastaren har man gjort dock lite mer tyngre och något svårare att använda som en del andra vapen, men man lär sig efter enbart ett par minuter. En nackdel är dock att vissa vapen tar alldeles för lång tid att uppgradera och med tanke på spelets längd så lär man köra om det mer än vanligt.

Bortsett från alla favoritkaraktärer såsom Clank, Nefarious och Qwark så får rörmokaren och den kaxige Skidd att ge en hel del glada skratt. Istället för att låta en hel karaktärer glömmas bort som i ettan så får vi uppleva en hel del äventyr tillsammans med andra karaktärer. Man lyckas ge varje karaktär något av sin personlighet. Önskade att Elaris fick synas mer, hon är rätt så söt i sin nördiga outfit hehe. Brax blir rätt så jobbig ibland.

Slutsats, detta är ett riktigt grymt plattformsäventyr. Även de som aldrig varit ett fan av serien kommer defintivt att njuta av varje sekund i Ratchet & Clank. Detta är så mycket mer än reboot. I ärlighetens namn känns det som en mycket bättre version av det redan fenomenala originalet. Smarta pussel, balanserad svårighetsgrad, explosiva strider och en rejäl dos humor. Detta är ett spel för stora som små och värt sin nia i betyg.

PLATTFORMS

Min reaktion genom hela spelets gång

Samlat betyg: 8.3/10