Uncharted 4: A Thief's End

Såå Uncharted 4 är här och spelet har hyllats av en unison spelpress, men hur bra är det egentligen?

Låt oss börja med Grafiken med stort G. Det är trots allt det första vi ser och genast slås man av hur extremt välgjorda karaktärsmodellerna är. Nathan Drake & co har aldrig sett bättre ut och det finns nog inget annat spel på marknaden som kan mäta sig med Naughty Dog på den fronten. Även miljöerna är riktigt snygga MEN bandesignen rimmar illa med den i övrigt extremt realistiska grafiken. Låt mig förklara: Bandesignen är extremt "spelig" så tillvida att det är lätt att se att t.ex. den klippan där finns enbart där för att klättra på, den sticker ut på ett onaturligt sätt. Med andra ord får du en miljö där alla ytor och texturer ser väldigt äkta ut, men å andra sidan ser alla klippor och topografi väldigt malplacerade ut. Ok det är ingen big deal på det stora hela men det är nåt som gjordes bättre i Rise of the Tomb Raider, där klipporna du klättrar känns som att de passar in i landskapet betydligt bättre.

Men de perfekta karaktärsmodellerna i kombination med riktigt bra röstskådespeleri bygger grunden för den story Naughty Dog vill berätta. Men innan vi kommer in på storyn är det en viss händelse under utvecklingen av spelet vi måste nämna. Nämligen att spelets och Uncharted-seriens kreativa regissör Amy Hennig fick lämna företaget under utvecklingen av spelet 2014 - Utknuffad av The last of us-regissören Neil Druckman. Druckman valde då att helt enkelt utelämna stora delar av spelet som Hennig hade ansvarat för. Slutresultatet av detta märks tydligt då Uncharted 4 stundtals känns mer som The last of us än Uncharted, så tillvida att det är än mer jordnära berättelse, med fokus på relationerna karaktärerna emellan. Något mörkare än tidigare Uncharted spel.

Även många av pusslen som fanns i The last of us återvinns i Uncharted 4. Tänker då främst på flytta-lådan-med-hjul-på-så-att-du-kan-klättra-upp-för-avsatsen-pusslet. Det används i Uncharted 4 till leda. Men till nyheterna hör att Nathan nu har ett rep att svinga sig runt i, tyvärr känns det som att Naughty Dog kunde gått steget längre och anpassat fler pussel för använding av repet, just nu känns det lite... Underutvecklat. Vilket gör att gameplay känns ganska så platt, speciellt med tanke på att spelet håller dig som spelare i handen ännu hårdare än i tidigare spel i serien. Du detaljstyrs i princip, vilket kan kännas lite frustrerande. Jag vill ha en chans att lösa problemet/pusslet själv innan spelet bara ger mig en lösning på det. Oftast är det nån av medhjälparna som löser pusslet åt mig. Spelets stora behållning är faktiskt fordonssekvenserna som är riktigt välgjorda och något av spelets höjdpunkt. Striderna känns igen från tidigare spel förutom att de tagit bort funktionen att kunna kasta tillbaka granater. Det är synd då det var en riktigt välkommen funktion i gamla Uncharted 3.

Uncharted 4 är ändå ett riktigt bra spel, som funkar bäst när du som spelare slappnar av och bara låter spelet leda dig dit det vill att du ska gå. Grafiken är toksnygg men gameplay är på det stora hela lite platt. Upptäckarglädjen från tidigare delar i serien finns inte riktigt där, men det är ändå ett riktigt fröjdsamt äventyr. Men i mina ögon är det nu Crystal Dynamics med sitt Rise of the Tomb Raider som leder äventyrsspelsgenren.

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 8.6/10
1