Beyond: Two Souls

Skrivet av: AG Jati   2017-01-15

En enda stor röra helt enkelt.

Inom oss känner vi att vi inte är ensamma. Kanske har vi någon liten filur inom oss som lyssnar på alla våra tankar och kan styra vår kropp? Är det så en inte är en utan två? Två själar. Genom mänsklighetens historia så får man reda på mer och mer om människan. Kanske ligger det något i religionsteologin om att våran själ blir befriad efter döden. Den ömtåliga men ack så kraftfulla byggnad till kropp som utför stordåd likaväl som missdåd. Var är vi egentligen skapade till att bli? Kanske finns svaret i det här spelet.

"Are You Okay?" sa Willem Dafoes karaktär

Nej, naturligtvis inte. Men som vilket lir som helst så sätts man i rollen som en människa. Men inte vilken människa som helst. Vår flicka har "gåvan". Hon kan uträtta ting som anses vara omöjliga ur ett vetenskapligt perspektiv. Men alla dessa krafter är ej harmlösa. Det finns de som vill utnyttja oss för ett girigt ha-begär. Vem kan vi lita på och var kan vi få den respekt vi förtjänar som en varelse med två helt olika själar. Frågarna är många och svaren kommer sakta men säkert.

Likt det mycket hyllade storverket Heavy Rain så ställs fokuset i Beyond på story och karaktärer. Men redan där faller allt pladask som ett korthus. Jag vet inte om det är bara jag, men det känns som utvecklarna drog upp novellen för att göra det mest typiska sci-fi äventyret som skådats på lång tid. Nej, det räcker inte att man har två utav de hetaste skådespelarna att göra förmodligen sina mest bortglömda cameos någonsin. Här finns så många ointressanta stereotyper att jag kan skriva ner en hel bibel om det.

När det inte finns något alls om att säga om de stela och överdrivna karaktärerna så kanske storyn ger en hopp som var en av styrkorna i utvecklarnas förra spel? Tyvärr blir det ett långt nej. Mycket upprepande och tjatiga dialoger kommer göra detta till ett sjukt tröttsamt "äventyr" där de fartfyllda scenerNA ger mer innehåll än vad snark-scener har att bjuda på. Sorgligt när det finns så mycket potential i den fina fantasi-grytan. Har du kört igenom första kapitlet? Gratulerar. Du har fått all din portion story.

Så finns det något plustecken att dra ut från skeppsvraket? Jo, online-läget. När du slutfört ditt kapitel så får du se hur stor andel av spelarna som tog samma väg som dig, eller något helt annat håll. Blir ännu roligare om du har kompisar till hands som också kör spelet. Det höjer väl underhållningsvärdet något, men det gör tyvärr inte mästerverket Ellen Page hade hoppas på. Så hon fick väl skylla för att Ellie från The Last of Us var för lik henne. Antar att fräknar och röda tröjor är något sällsynt i dagsläget som enbart celebs har.

Här är ett skönt pojkband:

Samlat betyg: 7/10
1