Resident Evil 7: Biohazard

Skrivet av: AG Jati   2017-04-13

Mycket potential, men i slutändan någorlunda svagt

Skräck och Rysare. Två genres som haft sina bättre dagar om man ska vara fullt ärlig. Med klassiska skräckisar vi upplevt i över hundra år börjar fantasin försvinna något. Mycket av det vi ser på i dagsläget kan vara antingen en inspiration eller rentutav ett plagiat enbart för längtan efter fräscha pluringar. Gör film och spel oss lika skrämda eller ångestfyllda som det var förr i världen? Följande titel bevisar det inte, men är så otroligt nära.

Precis som man kan förvänta av sig av vardagliga skräckisar så är storyn i följande lir lika minnesvärd som päran du nyss åt till lunch. Våran hjälte upptäcker att dennes älskling är i fara. Som trogen partner han är så ger han sig genast ut för att få reda på vad som egentligen pågår. Inte kommer det som en överraskning att något knas är på gång. Välkommen hem till familjen gamle gosse.

I den sadistiska familjens villa kommer man stöta på många överraskningar. Men förvänta er inte någon jumpscare-fest. Biohazard väljer den smarta vägen att köra med atmosfär före skrämseltrick som tyvärr utnyttjas flitigt i dagsläget. Med sin förstapersons vy så kommer du få en obehaglig känsla ju djupare du kommer in i alla hemligheter. Vad som börjar som en flykt ifrån helvetet förvandlas snabbt till en flykt igenom helvetet.

Många kallar detta verk något av den gamla skolans skräckis och jag kan förstå varför. Du som huvudkaraktären måste vara försiktig på varenda kula och smula du samlar dig på under spelets gång. Att samla på sig kemikalier, ammunition och växter är tre av nyckelingredienserna för att du ska få det så lätt som möjligt under spelets gång. Varenda byggnad är som en labyrint så det gäller att hålla koll på nödvändiga ting...

...särskilt med alla faror som lurar på. Från muterade jävlar till slugt placerade minor. Sen så får vi inte heller glömma spelets största höjdpunkt: Familjen. Dessa kan stå på tur i ett valfritt hörn för att göra din tripp betydligt svårare. Exempelvis så kan de fly med viktiga objekt och tvinga till dig att gå en bisarr omväg. Dina kunskaper kommer dessutom sättas på prov i vad som de flesta fans uppskattar att ett skräcklir har som ett prio ett.

Pussel. Familjen är slug och du måste också vara slug. Förstör lådor, kolla genom skynken och plocka upp intressanta föremål. Behöver du inte föremålet? Se till att så fort som möjligt gå tillbaka och förvara objektet i din pålitliga kista. Bättre att ta den långsamma vägen istället för att riskera att gå mot sin död. Särskilt då man ser en fadersfigur gå runt med en vass kratta för att därefter banka till den i din ömtåliga skalle.

Med allt detta överraskande gott Biohazard bjuder på så finns tyvärr en del nackdelar. Särskilt under spelets sista timmar. Från att vara en obehaglig tripp genom olika vardagsrum, förråd och källarvåningar så förvandlas det snabbt till en skjutfest. Men istället för att bjuda på något annorlunda kör spelet med exakta samma muterade fiender, bara uppgraderade. Det är synd, för jag hört av så många att de senaste uppföljarna innehöll många kreativa fiender. Jag förstår att det ska fungera som en prequal, men det håller inte.

Sen så måste vi bara ta upp det stora irritationsmomentet som är ditt inventory. Under flera gånger kommer man bli tvungen att fly till sin trogna kista för att gång på sortera vapen eller föremål. Om det exempelvis är ett föremål man aldrig stött på så måste man först fly till ett säkert ställe, särskilt då någon av familjen jagar dig runtom byggnaderna, för att därefter läsa instruktionen på föremålet. Det känns bara som ett kantigt system i min mening när man flera gånger kommer ha fullt i sin ryggsäck.

Med de orden kan jag inget annat än att rekommendera Biohazard. Trots sina tydliga brister kommer du vara nöjd med din upplevelse och pröva på fler svårighetsgrader som gör spelet så mycket bättre. Jag har ännu inte kört Madhouse men vad jag hört så älskar många spelare just den svårighetsgraden. I slutändan är det en stark sjua, välförtjänt.

+ Perfekt atmosfär som sätter stämningen på topp
- Spelets sista timmar är de svagaste delarna

ACROSS A HELL