Uncharted 4: A Thief's End

Spelad version: PS4/PAL

Varje skatt har sitt pris! Tillbaka i den farliga undre värld han försökt lämna bakom sig, måste Nathan Drake avgöra vad han är beredd att offra för att rädda dem han älskar. Följ med Drake, Sam, Elena och Sully på ett episkt äventyr världen över, genom djungelöar. livliga städer och snötäckta bergstoppar på jakt efter en förlorad skatt.

Detta är alltså avslutningen för Nathan Drake. Jag har älskat varje minut av PS3-trilogin, och jag önskade verkligen ett passande & lycklig slut för vår humoristiske äventyrare. Det är också vad jag får, en mycket trevlig stund där vardagsscenerna mellan Nathan, Elena och de andra karaktärerna känns viktigare än själva skattletandet i sig. Nates bror Sam dyker ju upp från det förflutna och spelet innehåller några fina tillbakablickar från Drakes ungdom & uppväxt. Det märks att regissören Neil Druckman tagit sina erfarenheter från The Last Of Us och överfört dem Nathans sista äventyr.

För historieberättandet är i toppklass, långt bättre än vad som är normalt i spelvärlden, dialogarbetet för tankarna till Tarantino och kan endast matchas av Rockstar i deras bästa stunder. Naughty Dog spelar liksom i en egen liga och det känns rättvisare att jämför Uncharted 4 med äventyrsfilmer som Indiana Jones eller Den vilda jakten på stenen. Det lilla jag kan klaga på är något repetetivt gameplay emellanåt och ibland är tempot lite segt, i jämförelse med tidigare delar. Men detta är ytterst små skönhetsfläckar i ett fantastisk vackert äventyr.

För grafiskt sett är Uncharted 4 det absolut bästa jag har sett på en konsol hittills! Animationer, texturer och design, allt är så perfekt att jag ibland måste stanna upp och insupa atmosfären eller avnjuta en vacker solnedgång bland bergsmassiven. Färgerna i djungeln, leran som Jeepen spinner runt i och vatten- & eldeffekter, Uncharted-serien har alltid legat i framkant vad det gäller grafik, och fjärde delen är inget undantag. Allt är så vansinnigt snyggt att mina ögon vill ge en stående ovation till grafikprogrammerarna hos Naughty Dog.

Även ljudet är världsklass. Musiken är skriven av Henry Jackson, som bl a komponerat för Marvel-filmer & tecknat, som Monsters and Aliens & Röjar-Ralf. Dessutom är han Hans Zimmers skyddsling, otroligt kompetent och han har lyckats skapa ett välljudande, filmiskt ljudspår.
Sen har vi röstskådespeleriet. Nolan North som Nate, Troy Baker som brorsan Sam, Emily Rose som Elena, Richard McGonagle som Sully, den här produktionen har proffs i varenda roll och de levererar en underbar känsla & uttryck i varje liten ordväxling. Med den suveräna dialogen, tätt sammanvävt med dessa röstprestationer, så blir Uncharted 4 ett nöje att lyssna på, där välavvägda pauser kan säga mer än tusen ord.

Naughty Dog har utvecklat spelkontrollen en del, framför allt smygandet, som spelet ofta uppmuntrar dig att utföra. Man har även lagt till en änterhake som gör att du kan svinga dig mellan bergsavsatser, och i kapitel 10 öppnar världen upp sig ordentligt och Nathan får köra bil över ett vidsträckt område. Men gör er inga stora illusioner dock, det är fortfarande många korridorer där du ska följa en utstakad väg. Det är också precis som vanligt, med lite utforskande, sen ett soldatnäste du skall eliminera, mera utforskande, nästa grupp med soldater osv.

Spelet utspelas i 22 kapitel, plus inledning och epilog, det tog mig tjugo+ timmar att ta mig igenom äventyret, men då var jag väldigt noggrann och letade skatter i nästan varje vrå. Det finns ett flerspelarläge som jag inte provat, men som kanske jag kommer titta på i framtiden. Hursomhelst så är det ett lagom långt äventyr som värdigt avslutar Nates karriär och med en fin epilog som inte lämnar ett öga torrt.

Sammanfattningsvis: Uncharted 4: A Thief's End är en riktig äventyrspärla och en värdig avslutning på Nathan Drakes historia. Det är ett rent nöje att få uppleva, för spelvärlden, det ypperliga berättandet, Nolan & Troys suveräna insatser sinsemellan och tillsammans med Emily & Richard. Med en grafik som är den bästa jag sett, ett perfekt ljud och en utvecklad spelkontroll, kan jag bara rekommendera detta till alla PS4-ägare. Men jag håller med 5murfen, Uncharted 4 är inte kronjuvelen i serien, utan det är fortfarande Uncharted 2 som har den titeln i min bok!

Medlemsrecensioner6
Samlat betyg: 8.6/10
1