Mario Kart 8 Deluxe

Skrivet av: Leorio   2018-09-10

Tidernas mest orättvisa storspel - som vi älskar att hata och vi hatar att vi älskar. Här är Mario Kart 8 Deluxe!

Spel skapar känslor. Skräckspel väcker rädsla, onlineskjutare bjuder på svettig, intensiv närvaro, konstnärliga spel på konstnärliga upplevelser, och Super Mario-spelen har hatten full av oförfalskad spelglädje. Kart-festen Mario Kart 8 Deluxe bjuder på ilska. Ren jävla ilska.

Att jag skriker av frustration när det går dåligt och att jag låter vreden gå ut över den stackars handkontrollen är inget som är exklusivt för Mario Kart-serien, men det är tveklöst de spel som är värst. Och Mario Kart 8 Deluxe är det bästa, eller om man så vill värsta, spelet i serien.

Det skulle krävas en C-uppsats för att reda ut alla de trick som spelet använder för att jävlas med dig. Värst är det när olyckorna kommer på rad. Man blir skjuten av ett rött skal och står alldeles stilla, och innan man hinner dra upp farten igen blir man överkörd av någon som har stjärnan och man står åter helt stilla, och innan man hinner dra igång farten blir man knuffad av banan och massor av värdefulla sekunder försvinner innan man är på banan igen - bara för att bli överkörd igen. Man går från plats två till plats elva på ett par ögonblick och man har inte en chans att överhuvudtaget göra något åt saken.

Visst, i längden kommer alltid den bäste spelaren att triumfera över den mindre erfarne spelaren. Men i det enskilda loppet kan precis vad som helst hända. När man spelar online är det inte alls ovanligt att gå ifrån att vara etta eller två i det första loppet till att vara elva eller sist i nästa loop och sedan tillbaka på prispallen igen, bara för att åter åka ner till plats tio-elva i fjärde loppet. Jag har aldrig spelat ett spel där varje lopp är så oförutsägbart, och trots att spelet är rena lotteriet kommer jag ständigt tillbaka efter mer. Frågan om lootboxar är gambling eller inte diskuteras fortfarande, men frågan om Mario Kart 8 Deluxe är det mest frustrerande storspelet någonsin är det ingen mening att diskutera.

Mario Kart 8 Deluxe är spelet som visar att ett spel inte måste vara rättvist eller skapa positiva känslor för att vara älskvärt och underhållande. Att ha tråkigt när man spelar det här är omöjligt. Ilskan som kommer när man förlorar och triumfen man känner när man vinner kan inget annat spel toppa. Det hade varit välkommet med ett fylligare onlineläge med ett rikare och mer intressant rankingsystem, men i övrigt är det ett klockrent spel. Och så är Toadette spelbar och det är förstås ett stort plus.

Fördelar: otroligt underhållande, intensivt mest hela tiden, gör dig extremt arg, Toadette, sköna repriser

Nackdelar: orättvist och frustrerande, stor risk att du slänger Switchen i väggen, barskrapad onlinedel

Samlat betyg: 9/10