Wolfenstein: The New Order

En av Machinegames bästa spel!

The New Order lyckas med så mycket.
Spelet bygger upp det alternativa universumet då nazisterna van WW:2 med en skräckfylld ton hela vägen igenom. En otäck fråga vi spekulerat om inom historien, The New Order ger oss den synvinkeln med en så bra approach. Det är skrämmande att se nazisterna, hur de regerar över hela världen, tar folk till fånga och avrättar dem brutalt. Och hur deras enorma robotar deltar i regerandet. Miljön och den mörka tonen i spelet är en perfekt approach. Wolfenstein har givit oss något nytt inom genre och den här uppföljaren fortsätter berätta denna intressanta historia.

Trots alla hemska scener väcks hopp när B.J och hans vänner reser sig mot nazisterna.
Här skiner spelet. B.J och hans karaktärer gör The New Order så bra. De är utvecklade väl och deras känslor och beteende i olika situationer får dem att kännas levande och realistiska. Jag tvivlade faktiskt på att det här spelet skulle lyckas med det, men jag fann sympati och djup hos B.J och hans vänner. Att de även valde att lägga in en vacker kärlekshistoria mellan B.J och Anya. Det för dramatik till The New Order och inte bara bloddrypande actionsekvenser. Jag uppskattar verkligen att de lade in lugnare tillfällen och scener som lägger ner tid hos karaktärerna, scener som försöker skildra hopp men även svårigheterna i att vara en frihetskämpe. Scenerna i deras gömställe är de som intresserar mig mest då vi hittar några av de mest intressanta dialogerna i spelet.

Storyn är skriven väl. Som jag var inne på har de lyckats med den mörka tonen under dessa brutala skrämmande scener då nazisterna har all makt. De jättelika robotarna vandrar överallt, alla dessa koncentrationsläger där alla de goda är sjuka och rädda, alla dessa svastikor överallt. Men The New Order försöker skildra hopp under en svår tid, då B.J och hans vänner riskerar sina liv för att rädda miljontals andra. Dessa rad uppdrag de utför för att stoppa nazismen. Vi har tydliga hjältar och fiender i den här storyn. The New Order går väldigt mycket ut på att kötta, massmörda nazister men bygger samtidigt upp en vettig story som känns som en film. Plus kärlekshistorien och B.Js drömmar om frihet som motiverar honom är någonting som intresserar mig och får mig att vilja spela vidare och upptäcka slutet.

Gameplayet är simpelt. Men fortfarande helt okej. Det är sjukt kul att ta sig igenom dessa banor och bara kötta. Hamna i stora eldstrider med variationer av fiender vi måste anpassa oss för. Boss fighterna är fartfyllda och coola. Alla vapen känns olika att använda och att The New Order ger oss smygmoment som tillåter oss att använda melee-attacker är uppskattat.
The New Order är en utmaning och jag hade en del jobbiga tillfällen att ta mig vidare på den svåra svårighetsgraden. Och att jag orkat kämpa mig igenom fick på den svårighetsgraden fick mig att känna mig ännu lättad och tacksam i slutet.

Längden på spelet är perfekt. De flesta kampanjerna är allt för korta och omotiverade nuförtiden. Men inte denna. Denna hade en tillräckligt lång story som fick mig att bli underhållen under en längre tid än vanligt.

Slutet på spelet är episkt. Långa, utmanande och häftiga eldstrider med stort antal olika fiender mot dig. Och sen en helt okej boss fight.
Tack vare den utvecklade och djupt berättande storyn för en sån här genre fick mig att längta efter slutet för att se vad det hade att komma med, och när jag väl nådde dit var jag riktigt tacksam. Den avslutande banan var en av de bästa i spelet och den starkt berättande sista scenen i spelet älskade jag.
Det är sällan slut på spel lyckas beröra mig och ge mig den där sympatiska känslan. Jag kände att det här var ett sånt slut jag väntat på länge och jag var glad att jag äntligen fick någonting sånt. I slutet märks det att det är en lång bit kvar innan revolutionen är över, vilket bygger upp en uppföljare. Jag gillar att den här storyn inte försöker berätta en historia som visar oss ett gäng som vinner revolutionen, utan ett gäng motiverade frihetskämpar med viljan att ge sina liv för mänskligheten. Ett kort snutt av en lång fejd, The New Order är en bit av konst inom spelindustrin. Tänk att den här uppföljaren till och med toppar sin föregångare!

Wolfenstein: The New Order är att spel jag respekterar, uppskattar och faktiskt gillar väldigt mycket.

8.5/10

Samlat betyg: 8/10