The Elder Scrolls V: Skyrim

Skrivet av: Blomman   2019-09-16

Okej, det sista man läser i en recension brukar vara betyget. Men det är nog bäst att jag tar betyget det första jag gör. Allt bra med spelet gör att det förtjänar 11/10, men det finns flera dåliga delar. Och jag betygsätter spelet utifrån dagen (2019) och inte 2011, så hur bra är det egentligen, nu när åtta år har gått? Något jag finner väldigt dåligt, och opassande i skyrim, är att man inte kan klättra i berg. Eller rättare sagt man kan, men det tar flera timmar och börjar man glida kan man inte stoppa det. Städerna (okej byarna) är alldeles för små, det kan inte finnas över 18 hus i whiterun, som då skulle vara landets "national trading facility". Och det i jämförelse med huvudstaden i oblivion, om du inte vill det behöver du inte lämna den. Visst, du kan aldrig spela klart storyn men du kan spela klart allt i staden.

Grafiken är jag inte helt förtjust i, den var nog bra för åtta år sedan men idag har den ingen chans. Titta bara på FFVII remake. Det känns som att Bethesda försöker vara CDPR men vet om att de inte är det, och gör det bästa av vad de kan göra.
Ett Xbox (ett Xbox. Originalet.) eller PS2 ser ut att kunna köra spelet med tanke på grafiken och alla laddskärmar.
Vänta, sa jag laddskärmar? Dem hittar du ofta. Lite för ofta. När du snabbteleporterar dig kan jag förstå, likaså när du dör och ska respawna, men att det tar tre minuter att gå in genom en dörr är helt kaotiskt. Att sedan efter två sekunder gå ut ur dörren av misstag tar flera minuter till. Och sedan att gå tillbaka in.
Det är svårt att se skillnad mellan raserna, och allt känns vuxet, nordiskt och mänskligt. Detsamma går inte att säga om oblivion. Storyn handlar om att du är "dovakhiin" (dragonborn) och dödar drakar för att få deras själar, och sedan använder du deras själar för att skrika. Jag har inte spelat klart storyn, men jag rekommenderar att springa runt och ha kul istället för att göra den. Vissa sidoupodrag känns som de borde vara längre, som the college of winterhold. När jag säger sidoupodrag menar jag alla uppdrag utanför storyn.
Som vanligt, udda recension. Men jag rekommenderar det starkt, om du tycker om laddskärmar.

Medlemsrecensioner35
Samlat betyg: 8.8/10